نکاتی که باید در طراحی فضای سبز رعایت شود

فضای سبز

روش کار در طراحی

قبل از ارائه هر گونه نقشه فضای سبز، نیاز به جمع آوری اطلاعات، بررسی شرایط موجود و توجه به کم و کیف مطالب جمع آوری شده از اولین اقداماتی است که می توان بر اساس آن طرح های متناسب با نیازها و ضرورت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقه مورد نظر پیش بینی و اجرا نمود. نکاتی را که بایستی طراح به منظور یافتن روش اجرای طرح و اهداف مربوط به آن در منطقه مورد توجه قرار دهد به شرح زیر می باشد:

۱- بازدید از زمین و نقشه برداری

به طور کلی مناظر موجود در کوهستان دارای جذابیت بیشتری نسبت به دشت های مسطح با دید باز می باشند. زیرا پستی و بلندی های طبیعی سبب ایجاد و تنوع بسیار در رنگ، فرم و بافت اجزای یک منظره می گردد به طوری که با جابجایی ناظر، زوایای دید به سرعت تغییر نموده و در هر لحظه منظره ای جدید ظاهر می گردد. لذا در طراحی فضای سبز باید سعی نمود تا حتی الامکان پستی و بلندی ها و عوارض طبیعی منطقه از جمله دره ها، تخته سنگ ها، مسیل ها، رودخانه ها و … به حالت اولیه باقی مانده و حتی زیبایی آن بیشتر مطرح گردد. در این مرحله طراح به کمک نقشه برداران، نقشه کامل و دقیق مکان مثل پستی و بلندی و تمام موقعیت های فیزیکی موجود در زمین را بر کاغذ رسم می نماید. معمولا طراح مشخصات مورد احتیاج خود را آماده کرده و نقشه بردار نتایج به دست آورده را محاسبه و ترمیم می نماید.

۲- تجزیه و تحلیل یا ارزیابی مکان

در رابطه با تجزیه تحلیل مکان بررسی های زیر باید انجام گیرد:

مشخصات جغرافیایی – مطالعات اکولوژیکی – هواشناسی – منابع آبی – نزولات جوی – آب های زیرزمینی – خاک شناسی – زهکشی – پوشش گیاهی محل

۳- تجزیه و تحلیل احتیاجات افرادی که بیشتر از آن محل استفاده می کنند

در اینجا طرح عوامل اجتماعی و نیازها و نوع زندگی افراد منطقه خاص را به دقت تجزیه و تحلیل می کند.

۴- محاسبه مالی طرح

هنگامی که یک طرح زنده و قابل اجرا است که علاوه بر طراحی و رعایت اصول فنی بتوان آن را به مرحله اجرا در آورد. برای این منظور مهم ترین قسمت بررسی طرح محاسبات مالی آن است که قدم های اولیه اجرا محسوب می شود. بنابراین لازم است با توجه به فضای مورد عمل و اهداف مربوط برآورد قیمت ها صورت گیرد.

برای شروع طراحی و زیباتر شدن یک طرح باید به موارد زیر توجه شود:

۱- محوطه باغ و پارک باید از سه بعد مورد مطالعه قرار گیرد (حجم تک تک درختان، درختچه ها و بوته ها)

۲- رابطه ساختمان و باغ باید حفظ شود (هم از نظر خطوط و همبستگی شکلی و هم در مقیاس)

۳- شرایط محیطی نقش مهمی را بازی می کند.

۴- مسئله هزینه ها بسیار مهم است.

۵- در محوطه هایی که دارای پستی و بلندی هستند، زهکشی اهمیت زیادی دارد.

۶- در طراحی برای ایجاد یک طرح ممکن است مجبور به برداشت خاک از یک محل و اضافه کردن خاک به محل دیگر باشیم.

۷- نوع خاک، نوع کفپوش، شکل آب نما، سایبان و یا آلاچیق باید قبلا انتخاب شوند.

۸- در یک طرح نباید بیش از اندازه درختکاری کرد.

۹- مهمترین مسئله در طراحی رعایت رنگ، شکل و بافت مناسب است.

تجهیزات مورد نیاز

در طرح های فضای سبز علاوه بر استفاده از گیاهان همواره به کارگیری عوامل غیر زنده نظیر آب نما، آلاچیق، نیمکت، سطل زباله، پایه چراغ و … نیز ضرورت دارد. مصنوعات به کار رفته در طرح محوطه به شرح زیر می باشد:

۱- آب نما

یکی از عوامل تزئینی، تلیفقی و ارتباطی با محیط که به نحوی در فضا و مکان باغ مؤثر است، آب نما می باشد. بر حسب شرایط، امکانات زمین و هدف هایی که از ایجاد آب نما وجود دارد اشکال مختلفی از آن ساخته می شود. شکل و تعیین محل آب نما خود بستگی به موقعیت زمین و هماهنگی با دیگر عوامل باغ دارد. بنابراین می تواند کاملا سلیقه ای و وابسته به ابتکار فردی می باشد. آب نما دارای تأثیرات مثبتی است: از جمله در تابستان باعث افزایش رطوبت، تلطیف هوا و کاهش دما می گردد. در حال سکون به عنوان آینه ای عمل می کند که تصویر مناظر و آسمان اطراف را منعکس می سازد و در حالت عدم سکون سبب ایجاد رقص نور و رنگ و انعکاس آن بر روی اجسام مجاور می گردد.

۲- آلاچیق

آلاچیق پیش بینی شده در مجاورت آب نما با استفاده از الوار و یا لوله های آهنی احداث خواهد شد. ارتفاع آن حداقل ۲.۵ متر می باشد و در کنار هر یک از پایه های آن گیاهی پیچنده نظیر پیچ امین الدوله، پلی گونوم، اناری، نسترن و … کاشته خواهد شد تا علاو بر زیبایی منظر و تأمین رنگ و عطر گل ها به عنوان سایبانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

۳- کفپوش

نصب بلوک های گرانیت یا سیمانی که در یکدیگر قفل می گردند، می تواند کفپوش مناسبی باشد و یا از شن بادامی به علت طبیعی تر جلوه نمودن بافت فضای سبز، می توان استفاده نمود.

۴- نیمکت

یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز، وجود نیمکت یا نوعی وسیله استراحت می باشد. استفاده از نیمکت های چوبی برای زیر آلاچیق و نیمکت های بتنی و آهنی برای حاشیه مسیرهای اصلی و پرتردد پیشنهاد می شود.

۵- سطل زباله

برای رعایت نظافت و بهداشت عمومی لازم است در کنار و یا نزدیک نیمکت ها ظروفی را به منظور ظرف آشغال قرار دارد. ظروف مزبور با اشکال و انواع مختلف با رنگ های متنوع هماهنگ با محیط ساخته می شود.

۶- تجهیزات روشنایی

در حیات بخشیدن و زنده نگه داشتن و نشان دادن طبیعت در شهر مؤثرند، همچنین به منظور امنیت بیشتر استفاده از روشنایی ضرورت خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر در مورد این محصول می توانید کتاب زیر را مطالعه نمایید

طراحی منظر و فضای سبز

 

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب