نکاتی که در کاشت خیار باید بدان توجه نمود

نکاتی که در کاشت خیار باید بدان توجه نمود

تاریخ های کاشت خیار نسبت به شرایط آب و هوایی متفاوت است. خیار به آسانی توسط یخبندان آسیب می بیند. نتیجتا کاشت خیار در مزرعه باید تا زمانی که خطر یخبندان مرتفع گردد به تاخیر بیفتد. برخی از کشتکاران با تجربه دو یا سه کاشت با فاصله یک هفته از یکدیگر انجام می دهند که اولی حدود ده روز قبل از میانگین آخرین یخبندان کشنده می باشد.

در بعضی از نقاط خیار را هنوز بصورت کپه ای می کارند، لیکن در قالب کشتزارهای تجارتی کشت بصورت ردیفی می باشد. زمانی که از روش کپه ای استفاده می شود چندین بذر در هر کپه کشت شده و بعدا گیاهان تنک می گردند. فاصله ها از ۱.۲×۱.۵ متر تا ۱.۸×۲.۴ متفاوت است. در روش ردیفی بذر به وسیله بذرکار روی ردیف کاشته می شود. فاصله بین ردیف ها از ۱.۲ تا ۲.۴ متر متغیر است. اگر خیار به روش کرتی کشت شود عرض کرت ها ۱.۲ تا ۱.۸ متر است.

عمق بذرکاری بسته به نوع و شرایط رطوبت خاک تغییر می کند و معمولا به طور میانگین حدود ۱.۲ سانتی متر است. بسته به فاصله بین ردیف ها و روش مورد استفاده بین ۲.۲ تا ۴.۴ کیلو بذر خیار برای کاشت یک هکتار مورد نیاز می باشد.

کاشت خیار برای تهیه خیارشور با تراکمی از ۶۱۷۵۰ تا ۷۴۱۰۰ بوته در هکتار با فاصله ردیف های ۱ تا ۱.۵ متر و فاصله بین گیاهان ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر عملکرد رضایت بخشی داشته است. با کاشت دقیق حدود ۲.۲ کیلو بذر برای هر هکتار مورد احتیاج است.

موقع کاشت بذر خیار در نواحی سردسیر یا بعد از برطرف شدن خطر سرمای بهاره و یا اواسط تابستان است که در این صورت اوایل پاییز محصول به بازار خواهد آمد. در مناطق گرمسیری یکی اواخر تابستان اقدام به کشت می شود که اوایل و اواسط پاییز محصول آماده عرضه به بازار است و دیگری اوایل و یا اواخر زمستان که میوه اوایل بهار قابل بهره برداری است.

چنانچه از تونل پلاستیکی در مناطق گرمسیری (مانند خوزستان) استفاده شود می توان هر موقع در زمستان اقدام به کشت کرد. دوره رشد و نمو خیار حدود ۵۰ تا ۸۰ روز می باشد. خیار در مناطق جنوبی کشور ۲ بار در سال کشت می شود ولی در نقاطی مانند جیرفت بین ۲ تا ۳ بار اقدام به کاشت خیار می شود.

بذر خیار در درجه حرارت ۱۵ درجه سانتی گراد پس از  ۱۳ روز جوانه می زده و جوانه ها از خاک خارج می شوند. بذر این گیاه را در عمق حدود ۳ سانتی متر می کارند.

در صورتیکه در زمان کاشت خیار درجه حرارت هوا کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد بذرها سبز نخواهند شد. ولی در درجه حرارت ۲۰ درجه سانتی گراد پس از ۶ روز و در ۲۵ درجه سانتی گراد پس از ۴ روز و در حرارت ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد پس از ۳ روز جوانه ها از خاک خارج می شوند.

بنابراین در بهار و تابستان در فضای آزاد و در پاییز و زمستان در داخل آپارتمان و گلخانه و یا در زیر نایلون می توان به کشت خیار پرداخت.

برای مطالعه بیشتر در مورد این محصول می توانید کتاب زیر را مطالعه نمایید

خیار

کلمات کلیدی: خیار ، کاشت خیار ، کشت و پرورش خیار ، کشت خیار ، پرورش خیار

یک کامنت
  • ایرانی
  • November 5, 2023 at 10:09 pm

سلام من زمین دارم ومیخوام درزمستان خیار بکارم ولی چون سرده نمیشه. به جز ساخت گلخانه راه دیگری هست؟؟

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب