پرورش و نگهداری بنفشه آفریقایی

گل های بنفشه آفریقایی به رنگ های سفید، قرمز، بنفش، ارغوانی، صورتی و زرد مشاهده می شوند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و در طول سال می تواند گل بدهد. این گیاه بومی کشور آفریقای جنوبی است. بنفشه آفریقایی تنها گیاه گل دهنده است که در آپارتمان به طور مداوم گل می دهد. عوامل مهم گل دهی آن نور کافی، درجه حرارت مناسب و کود مخصوص می باشد.

مکان و دما

بنفشه آفریقایی به خشکی، گرمی هوا و سایه مقاوم بوده، به همین دلیل گیاهی مناسب برای خانه ها است. برای پرورش آن باید ۴ شرط رعایت شود: حرارت یکنواخت، رطوبت نسبی هوای زیاد، مرطوب بودن نسبی خاک و محیط کشت مناسب.

دمای مناسب جهت نگهداری بنفشه آفریقایی بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و این گیاه در ۲۵ درجه سانتی گراد به خوبی رشد و نمو می کند و به فراوانی گل می دهد. اگر دما از ۱۸ درجه سانتی گراد کم تر شود، رشد و نمو آن نیز کاهش یافته و احتمال بروز سفیدک زیاد می شود و شاخه ها و برگ های پایینی خم شده و برگ ها شکننده می شوند.

حداقل دما در زمستان برای بنفشه آفریقایی ۱۳ درجه سانتی گراد است. هرچه دمای شبانه گرم تر و دمای روزانه خنک تر باشد این گیاه بهتر رشد می کند. اگر دمای روزانه بالاتر از ۲۹ درجه سانتی گراد باشد باعث تحریک گل دهی زود هنگام و ضعیف شدن رشد گیاه می شود.

نور

تنظیم نور در رشد و نمو بنفشه آفریقایی اهمیت خاص دارد. اگر شدت نور زیاد باشد موجب ایجاد لکه روی برگ ها و در آخر سوختگی شاخ و برگ خواهد شد. نور کم نیز باعث کوچک شدن گل ها و بلند شدن و کشیده شدن دم برگ ها می شود.

کشت بنفشه آفریقایی زیر نور مصنوعی فلورسنت سفید بهتر از سایر انواع لامپ ها است. انواع سبز این لامپ ها نیز موثر است، لیکن باید همراه با تعدادی لامپ سفید به کار برود. معمولا ۴ لامپ فلورسنت را در فاصله ۳۰ سانتی متری از سطح گلدان بر بالای بستر کاشت به عرض ۱۲۰ سانتی متر می تواند معادل ۶۰۰ شمع نور تولید کند. به طور کلی بنفشه آفریقایی جهت گل دهی طولانی حداقل ۱۲ ساعت روشنایی در روز نیاز دارد.

آبیاری

محیط کاشت بنفشه آفریقایی باید همیشه مرطوب باشد ولی هرگز در حالت غرقاب قرار نگیرد. برای آبیاری، زیر گلدانی را پر از آب نموده و گلدان را در آن قرار می دهند تا آب از سوراخ ته گلدان به طرف بالا حرکت کند. بعد از ۳۰ دقیقه آب زیر گلدانی را باید خالی کرد. نباید گیاه را از بالا آب داد چون با ریزش آب روی برگ ها باعث رشد قارچ روی آن ها می شود. به علاوه ریشه ها به نمک فوق العاده حساس بوده و نبایستی گیاه با آب سنگین آبیاری شود. برای آبیاری بنفشه آفریقایی از آب بانک نیز می توان استفاده کرد.

خاک مناسب

خاک برگ بهترین محیط کاشت برای این گیاه است. خاکی با زهکشی مناسب و غنی از مواد آلی برای بنفشه آفریقایی مناسب است. خاک برگ بهترین محیط کاشت برای این گیاه است. خاکی با زهکشی مناسب و غنی از مواد آلی برای بنفشه آفریقایی مناسب است. pH مناسب آن بین ۵.۸ تا ۶.۵ است. باید توجه داشت که خاک باید دارای مقدار زیادی مواد آلی باشد.

تکثیر

بنفشه آفریقایی از طریق قلمه برگ، بذر و تقسیم بوته قابل تکثیر می باشد. روش کلی و اقتصادی آن تکثیر از طریق قلمه برگ همراه با دم برگ می باشد.

قلمه برگ

قلمه برگ همراه با یک دمبرگ به طول ۱ تا ۲ سانتی متر در تابستان برداشت می شود که وجود دم برگ برای نگهداری قلمه در بستر ضرورت دارد. دم برگ نباید طویل باشد چون در اینصورت رشد گیاهان جدید به کندی انجام می شود. قلمه برگی باید از برگ های کاملا رسیده (ولی نه مسن) برداشت شود. بهتر است از برگ های میانی گیاه استفاده شود. از زمان گرفتن قلمه تا زمانی که محصول به گل رفته و آماده فروش شود ۸ تا ۱۰ ماه طول می کشد.

برای مطالعه بیشتر در مورد پرورش و نگهداری انواع گل های زینتی، ارکیده ها و سرخس ها می توانید کتاب زیر را مطالعه فرمایید

کلمات کلیدی : بنفشه آفریقایی ، پرورش گل و گیاهان زینتی ، ارکیده ، آب بانک

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب