پلی وینیل کلراید یا پی وی سی(pvc)

پلی وینیل کلراید پی وی سی PVCمقاومت در برابر خراش خوردگی وزن کم شیلنگ روکش سیم برق پروفیل در و پنجره دستکش لباس ضد حریق وسایل پزشکی

 پی وی سی یکی از اعضای موثر در خانواده پلیمرها و کوپلیمرها است که تمام آنها دارای گروه مشترک وینیل (-CH2-CH)هستند . این ماده شیمیایی که یک ترموپلاستیک است، در دو نوع سخت و انعطاف پذیر تولید می شود. این ماده ارزشمند صنعت پتروشیمی، به خاطر قابلیت بالا در زمینه ترکیب شدن با مواد دیگر، به راحتی توانسته طیف وسیعی از مواد که حوضه استحکام و نرمش پذیری گسترده ای دارند را بوجود بیاورد.

نام و شهرت

این ماده پر مصرف در مکانها و زبانهای مختلف و طبق کاربردی که داشته، نام های متعددی پیدا کرده است. نام اصلی این ماده در فارسی «پلی وینیل کلراید» و در انگلیسی ،«Polyvinyl chloride» است. نام تجاری و بازاری آن ، به فارسی ، پی وی سی و به فونوتیک لاتین PVC خوانده می شود. از اسامی دیگر این محصول می توان به اتیلن کلرو پلیمر، کلرواتین همو پلیمر، کلرواتیلن همو پلیمر، وینیل کلراید پلیمر اشاره کرد.

تاریخچه pvc

پیش از قرن بیستم میلادی ،میسلنسکی شیمی دان روسی به همراه شیمی دان آلمانی -کلیت- تلاش زیادی برای به کار گیری pvc در محصولات تجاری انجام دادند. اما مشکلات فزاینده ای مانع از موفقیت آنها شد. این مشکلات ناشی از سختی و شکنندگی پلمیر بود. در سال ۱۹۲۶ یک شیمی دان دیگر به نام والدو سیمون توانست روشی برای حالت پذیر کردن پی وی سی پیدا کند. او این روش را از طریق مخلوط کردن آن با افزودنی های متعدد به دست آورد. نتیجه آزمایش های او بدست آوردن یک ماده انعطاف پذیر بود که به راحتی در فرآیندها شرکت می کرد . این روش به زودی در استفاده های تجاری رواج پیدا کرد.

محصولات ساخته شده از pvc

امروزه محصولات پر شماری از جنس pvc ساخته شده اند و روز به روز ارزش آن در صنعت فزونی پیدا می کند. محصولاتی از قبیل: مصالح ساختمانی سبک و ارزان همچون پروفیل های در و پنجره؛ وسایل پزشکی مثل فیلم های بسته بندی ابزار پزشکی؛ مجاری انتقال آب نظیر شیلنگ ها و لوله های آب و فاضلاب؛ دستکشهای کشاورزی ، باغبانی و آشپزخانه، روکش سیم برق، چرمهای مصنوعی ، لباس های ضد اسید و ضد آب و … .

مزیتهای pvc

این ماده مشهور مزیتهای بیشماری دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

–         مقاومت در برابر خوردگی : این ماده در برابر اسیدهای غیر آلی ، نمک ها ، روغن، مواد نفتی و … مقاوم است.

–         مقاومت شیمیایی : این ماده مقاومت شیمیایی بالایی دارد و ترکیب و ساختار خود را در طول زمان و در برخورد با مواد دیگر حفظ می کند.

–         استحکام به وزن بالا: استحکام بالای این ماده، مخصوصا U-pvc باعث تولید محصولی با ضخامت پایین و وزن اندک شده است.

–         از دیگر خصوصیات این محصول می توان به مقاومت به سایش و خراش بالا، استحکام در برابر ضربه، مقاومت در برابر شعله، قیمت مناسب و به صرفه ، مراقبت از کیفیت آب و … اشاره کرد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب