چگونه تربچه پرورش دهیم؟

چگونه تربچه بکاریم

تربچه از خانواده شب بو یا خردل بوده و یکی از سبزیجات مورد علاقه ایرانیان می باشد. این گیاه مانند تعداد زیادی از سبزیجات (تره، جعفری ، هویج) گیاهی است دوساله . به این معنی که سال اول خوراکی و لطیف و خوشمزه و برای مصرف مناسب است و سال دوم سخت و چوبی شده و به گل می نشیند . برخی از واریته های (گونه ها) آن در انتهای سال اول تولید گل و بذر می نمایند.

زمان کشت تربچه در مناطق گرم

در بسیاری از مناطق ایران چون هوا گرم است ، محصول تربچه خوب نمی شود به همین خاطر بایستی تربچه را تا هنوز هوا گرم نشده برداشت نمود. تربچه را برای بدست آوردن محصول مرغوب، بایستی در اوایل بهار و اواخر پاییز کاشت که هوا گرم نیست.

شرایط کشت تربچه

زمینی که برای تربچه در نظر می گیرید بایستی قبلا شخم خورده و آماده شده باشد. خاک آن بایستی کاملا نرم و سست باشد و با مقداری کود حیوانی مخلوط شده باشد. بذر را می توانید از اواسط اسفند و یا اوایل بهار بکارید . بذر تربچه خیلی سریع سبز می شود. اگر گیاهچه ها فشرده هستند بایستی آنها را وجین نموده تا فواصل معقولی بین آنها ایجاد شود چون بایستی بن ایجاد کنند.تربچه به آب فراوانی نیاز دارد . آبیاری نباید به صورت سطحی صورت گیرد . به تدریج که گیاهچه ها بن ایجاد می نمایند آنها را برداشت نمایید تا فواصل بیشتری بین باقی مانده آنها ایجاد شود.

تکثیر تربچه

اگر مایلید بذر برای کشت بعدی داشته باشید چند عدد از گیاهان حاشیه کرت را برای تولید بذر نگه دارید. آنها هنگام تولید گل و بذر از مواد غذایی اندوخته شده در غده خود استفاده می نمایند. به همین خاطر غده تربچه هنگام تولید گل و بذر چوبی و باریک می شود.

زمان کشت و برداشت محصول

شما می توانید از تربچه در تمام طول سال استفاده نمایید. البته اگر هوا خیلی گرم نباشد و شرایط آبیاری مناسب باشد . اگر از همان خاک بخواهید مجددا برای تربچه استفاده نمایید آن را دو مرتبه بایستی مانند کشت اول آماده نموده و با کود مخلوط نمایید ولی توصیه نمی شود که تربچه مجددا در همان خاک کاشته شود.

بعد از برداشت تربچه چون هوا گرمتر می شود می توان به جای آن ریحان کاشت. ریحان برعکس به هوای گرم نیاز دارد ولی اگر چنانچه آن را در هوای سرد بکارید محصول خوبی نمی دهد. تربچه علاوه بر این که جزء سبزیجات خوشمزه و خوش خوراک است برگ های جوان آن نیز قابل مصرف می باشند .

خواص درمانی تربچه

  گفته می شود که تربچه برای برخی از عارضه های جسمی از قبیل ناراحتی های کلیوی و مجاری اداری مفید می باشد.

آفات تربچه

تربچه ممکن است گاهی به وسیله کرم ها ، حلزون ها و یا حشرات موذی مورد حمله قرار گیرد و همچون برخی از بیماری های گیاهان ممکن است به آن آسیب برسانند.

کلمات کلیدی : تربچه ، سبزیجات ، کود و خاک تربچه ، آفات تربچه ، خواص درمانی تربچه، شرایط کشت تربچه ، تکثیر تربچه.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب