چگونه در خانه شمعدانی زیبایی داشته باشیم؟

چگونه در خانه شمعدانی زیبایی داشته باشیم؟

توی این مقاله می خوام شما رو با شرایط نگهداری شمعدانی آشنا کنم. شمعدانی توی اکثر خونه ها پیدا میشه و نکته مهم برای همه اینه که شمعدانی ای که دارن دچار مشکل نشه. پس صرفنظر از پرداختن به مطالب علمی و بررسی گونه های شمعدانی به بررسی نیازهای محیطی شمعدانی می پردازیم.

شمعدانی به چه دمایی نیاز داره؟

شمعدانی میتونه تو محدوده ی وسیعی از دماها رشد کنه. شمعدانی هایی که از طریق قلمه تکثیر شدن دمای گرم شبانه رو به دماهای پایین تر ترجیح می دن.  در شمعدانی های بذری افزایش دما باعث افزایش رشد و گل دهی می شه. شمعدانی های عطری هم در دمای کم (۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد) بیشترین رشد و نمو رو دارن. برای تولید تجاری شمعدانی دمای روزانه ۲۰ درجه سانتی گراد و دمای شبانه ۱۷ درجه سانتی گراد را فراهم می کنند.

شمعدانی در محیط داخل منزل نیز به خوبی رشد می کنه. تهویه مناسب هوای داخل اتاق هم عامل مهمی برای پرورش شمعدانی هست. کلا شمعدانی مخصوص آب و هوای معتدل و کمی مرطوب سواحل دریاست.

نور مورد نیاز شمعدانی

شمعدانی های معمولی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارن و در سایه گل نمی دن و به همین دلیل در زمستان به دلیل تابش کم آفتاب آنچنان گل نمی دن. البته در تابستان هم باید اندکی سایه برایشان ایجاد کرد تا بیش از حد در معرض نور آفتاب شدید قرار نگیرن.

شمعدانی به چه مقدار آب نیاز داره؟

شمعدانی باید در محلی نسبتا خشک کاشته بشه و در فاصله دو آبیاری خاک گلدان باید کامل خشک شده باشه. برخی از ارقام شمعدانی دارای یک دوره رکود رشدی هستن که در این دوره نباید آبیاری بشن تا خزان کنن. شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری نسبت به سایر ارقام نیاز بیشتری به آب دارن و خاکشون همیشه باید مرطوب باشه.

شمعدانی در چه خاکی خوب رشد می کنه؟

انتخاب و آماده کردن بک محیط کشت مناسب، رمز موفقیت در تولید شمعدانی مرغوب است. خاک گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشه و مخلوطی از ۳ خاک لوم، کود دامی پوسیده و ماسه باشه. اگر به این مخلوط کود شیمیایی سوپر فسفات اضافه شه خیلی خوب میشه. ریختن خاک برگ پوسیده به ضخامت ۵ سانتی متر هم میتونه بسیار مفید باشه.

چه کودهایی باید به شمعدانی بدهیم؟

شمعدانی در زمستان نیازی به کود نداره. در سایر فصول هم باید با یک کود کامل و با غلظت کم محلول پاشی بشه. کوددهی و آبیاری زیاد باعث رشد برگ ها و کاهش گل دهی در شمعدانی میشه.

شمعدانی را چطوری میشه تکثیر کرد؟

شمعدانی را میشه توسط قلمه زدن و بذر تکثیر کرد. تکثیر شمعدانی از طریق قلمه علفی ساقه کار خیلی راحتیه. قلمه ها رو از اول تابستان تا اواسط پاییز برداشت می کنند. قلمه ها را باید از شاخه های جدید بگیریم که علاوه بر سبز بودن مقداری هم خشبی (سفت) شده باشن. قلمه باید درست از زیر گره قطع بشه و طولی حدود ۸ تا ۱۲ سانتی متر به همراه ۳ تا ۴ گره داشته باشه. برگ های پایین قلمه و گل ها را باید حذف کرد. قلمه ها را باید در ماسه و در محیط گرم کشت کرد. استفاده از هورمون ریشه زایی لازم نیست. در روزهای اول باید قلمه ها در سایه باشن اما پس رفع خطر پژمردگی باید بهشون نور کافی داد.

برای آشنایی با شرایط پرورش انواع گل های فصلی فضای آزاد و گیاهان پوششی میتونید کتاب زیر را مطالعه کنین:

گل کاری

کلمات کلیدی: شمعدانی ، آبیاری شمعدانی ، پرورش شمعدانی ، نگهداری شمعدانی ، تکثیر شمعدانی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب