چگونه در خانه گلخانه گل رز کوچکی احداث کنیم؟

احداث گلخانه گل رز

انواع سیستم های گلخانه ای در کشور ما از گلخانه های چوبی تا گلخانه های فلزی پیشرفته وجود دارند که حاصل انتقال تکنولوژی هلندی ها  بوده است. سالانه سازه های گلخانه ای مدرن به بازار عرضه می شوند و امروزه احداث هر واحد گلخانه بالغ بر ۱۱۰ هزار تومان برای هر متر مربع هزینه در بر دارد که این هزینه ها تنها برای ۵۰۰۰ متر مربع به بالا توجیه اقتصادی دارد. گلخانه های بزرگ و صنعتی با خوشبینانه ترین برآورد اقتصادی چیزی حدود سی درصد در سال بازده ای اقتصادی دارند که آن هم از بعد از سال های سوم و چهارم کشت آغاز می شوند. متاسفانه این اعداد با تسهیلات بانکی در ایران چندان هماهنگ نیست. لذا توصیه ما این است از وام های بانکی برای احداث گلخانه های بزرگ جدا اجتناب کنید. سیستم های گلخانه ای در خانه به مراتب اقتصادی تر و به صرفه تر هستند. که شما با دنبال کردن مطالب ما می توانید بعد از مدتی در پشت بام منزلتان یک گلخانه کوچک خانگی احداث کنید. بنابراین مرحله به مرحله با شما خواهیم بود. توصیه اول ما این است قبل از خرید سازه برای گلخانه گوشه ای از فضای منزل را به این کار اختصاص دهید. تا در تجربه اول مجبور به پرداخت هزینه های گزاف احداث گلخانه و صرف انرژی برای آن نباشید. به طور مثال دمای بهینه برای پرورش گل رز ۱۷ درجه سانتی گراد است. که این دما در گلخانه ها به سختی و با صرف انرژی و هزینه ی بسیار تامین می شود. ولی در منزل با صرف انرژی معقول می توانید این فضا را برای پرورش گل رز فراهم کنید.

در مورد پرورش گل رز، امکانات مورد نیاز به شرح زیر است:

شیر تایمر

– لوله های انتقال آب و محلول غذایی (نوار تیپ)

– مخزن پلاستیکی و شفاف محلول غذایی

– همزن محلول

قطره چکان

– بستر کشت (کوکوپیت، پرلیت)

– گلدان یا لوله پولیکا

– پایه های رز

قیچی باغبانی

– وایتکس

دستکش

– رز پاک کن

۱۲ موردی هستند که شما برای پروش گل رز در خانه و منزل به آن احتیاج پیدا می کنید. هزینه هر پایه گل رز هلندی ۴ یورو می باشد. هزینه های دیگری چون سموم و کود هم به هزینه های این کار اضافه می شود که در صورت مدیریت درست می توانید آن را به حداقل برسانید.

اما چه چیزهایی عاید شما می شود:

هر پایه رز در سال حداقل ۱۷ مرتبه به گل می رود. با احتساب هزینه ی شاخه گلی ۵ هزار تومان، سالانه ۸۵ هزار تومان از هر پایه گل رز عاید شما می شود. به میزان فضایی که بتوانید گل رز در خانه پرورش دهید می توانید سود بیشتری از این کار ببرید برای آنکه تقریبی از این موضوع به شما بدهم در یک فضای تجهیز شده ۲۵۰ متری می شود ۱۲۰۰ پایه گل رز در ۶ ردیف کشت کرد. این تنها توجیه اقتصادی ماست و زیبایی که نصیب شما می شود به مراتب با ارزش تر است.اما عجله نکنید و گلخانه ی کوچک خود را در کنار پذیرایی با تعدا محدودی رز آغاز کنید و مطمئن باشید در صورتی که تمایل به فروش داشته باشید هزینه های آن را می توانید با فروش حاصل از گل ها به گلفروشی ها جبران کنید.

کلمات کلیدی: گل رز ، گلخانه گل رز ، کشاورزی در خانه ، پرورش گل رز

یک کامنت
  • مرضیه خلیلی
  • July 18, 2020 at 9:15 am

عرض سلام واحترام
من بسیارمایلم که یک گلخانه کوچک راه اندازی کنم. آموزش و تجهیزات میخواستم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب