چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ روش شماره ۱

چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ روش شماره 1

گرفتگی قطره چکان ها همیشه یکی از معضلات اساسی برای کشاورزانی است که از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنند. این امر مخصوصا برای کشاورزان مناطق کم آب بیشتر اهمیت دارد زیرا عمدتا آب آنها شور بوده و یا دارای سختی بالایی است. گرفتگی قطره چکان دلایل مختلفی دارد سه عامل عمده آن عبارتند از:

۱- گرفتگی به علت رسوبات معلق و غیر محلول که به گرفتگی فیزیکی معروف است.

۲- گرفتگی به علت باکتری ها و جلبک ها که به آن گرفتگی بیولوژیکی می گویند.

۳- گرفتگی به علت مواد محلول در آب مانند مواد کلسیمی که به آن گرفتگی شیمیایی گفته می شود.

گرفتگی در سیستم آبیاری به منابع آب بستگی دارد. به طور کلی منابع آب در ایران به دو دسته منابع زیر زمینی و منابع سطحی تقسیم بندی می شوند. کسانی که از منابع زیر زمینی استفاده می کنند اکثرا با گرفتگی ها شیمیایی مواجه هستند و در منابع سطحی بیشتر شاهد گرفتگی های فیزیکی و بیولوژیکی هستیم. البته این یک قانون کلی نیست و گاهی ممکن است در یک مزرعه هر سه نوع گرفتگی مشاهده شود.

بیش از ۹۰ درصد گرفتگی های شیمیایی در سیستم های آبیاری معمولا از دو عامل کربنات کلسیم و آهن نشات می گیرد. کربنات کلسیم معمولا با تبخیر آب و افزایش دما یا PH صورت می گیرد. در نوک قطره چکان ها به علت کم بودن آب و در فصول گرم تبخیر زیادتر اتفاق می افتد و همین امر گرفتگی را بیشتر می کند. افزایش دما و یا افزایش PH که به آب خاصیت بازی می دهد نیز باعث رسوب کردن کربنات کلسیم می شود. عناصر آهن موجود در آب آبیاری با اکسیداسوین بیولوژیکی مواجه شده و رسوبات اکسید آهن را تشکیل می دهند و همین امر نیز موجب گرفتگی می شود.

سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توانیم از ایجاد این گرفتگی ها جلوگیری و چگونه می توانیم این گرفتگی ها را باز کنیم؟

قبل از انجام هر کاری باید آب را آنالیز کنیم. برای این کار آزمایشگاه های فراوانی وجود دارد. با آنالیز آب می توان تصمیم لازم در مورد چگونگی مدیریت سیستم فیلتراسیون و شستشوی شیمیایی لوله های آبیاری به صورتی که باعث رسوب برداری از لوله ها قطره و چکان های می گردد را عملی نمود. بعد از آنالیز و مشورت با یک مهندس آبیاری می توانیم نوع گرفتگی سیستم آبیاری خود را پیش بینی کنیم.

در ادامه این مقاله روش ها پیشگیری و رفع انسداد سه نوع گرفتگی کربناتی، آهن و بیولوژیکی را شرح می دهیم.

روش های جلوگیری از رسوب کربنات کلسیم:

کربنات کلسیم با افزایش خاصیت بازی آب رسوب می کند بنابراین یکی از روش های جلوگیری از انسداد کربناتی کاهش PH آب با تزریق اسید است. برای اینکار می توان به صورت دایم به آب اسید سولفوریک ، اسید هیدروکلریک و یا اسید فسفریک اضافه نمود تا PH را در محدوده ۷ که حالت خنثی است نگه دارد. در مواقعی که نمی توان به صورت دایم اسید تزریق کرد باید این کار را ماهی یک بار انجام داد و در هر بار تزریق PH را تا حدود ۳ و در مواردی که اسید را به منظور رفع انسداد به کار می بریم PH را تا حدود ۲ پایین می آوریم. توصیه می شود جهت جلوگیری از آسیب دیدن ریشه ها و احتمالا سیستم آبیاری حتما با یک کارشناس مشورت نمایید.

در این روش توصیه هایی وجود دارد که عدم رعایت آنها موجب خسارت های فراوانی به سیستم و گیاهان شما می شود

۱- برای جلوگیری از آسیب دیدن ریشه ها مدت تزریق اسید نهایتا باید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باشد

۲- بعد از تزریق اسید مدت آبیاری را افزایش دهید تا اسید موجود در خاک شسته شود

۳- قبل از تزریق اسید اتصالات و لوله های سیستم آبیاری خود را بررسی نمایید زیرا اتصالات و لوله های آهنی یا آلومینیومی در برابر اسید دچار خوردگی می شوند اما لوله و اتصالات پلی اتیلن و پی وی سی در برابر اسید مقاوم هستند.

ادامه این مقاله تحت عنوان چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ روش شماره ۲ را هم مطالعه نمایید

منبع: ماهنامه روش های نوین آبیاری شماره ۸۶ صفحه ۲۵

گروه: آبیاری
2 کامنت
  • غلامرضا زارع
  • June 12, 2018 at 7:13 am

سلام روش باز کردن گرفتگی لوله های دریپردار زیر زمینی چطور هست؟ برای چمن کاری استفاده کردیم و قسمت هایی از اون مسدود شده وچمن زرد شده. ممنون

دیر دارید اقدام می کنید اما بکبار اسید شویی کنید و بعد آبیاری را انجام دهید و بگذارید آب زیادتری بیاید تا اسید موجود را از بین ببرد

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب