چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ روش شماره ۲

چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم

در نوشتار چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ روش شماره ۱ در مورد علل گرفتگی قطره چکان ها و انواع گرفتی و روش پیشگیری از گرفتگی کربناتی صحبت کردیم. در این نوشتار قصد داریم در مورد روش های پیشگیری و رفع انسداد گرفتگی های آهن و بیولوژیکی صحبت کنیم.

البته امروزه تکنولوژی های ساخت قطره چکان ها بسیار پیشرفت کرده و قطره چکان هایی طراحی می شود که دارای گذرهای عریضی هستند و به نام قطره چکان های خود شوینده معروف هستند و به راحتی دچار گرفتگی نمی شوند و یا سیستم هایی طراحی شده است که با ایجاد میدان الکتریکی باعث جلوگیری از رسوب های یونی می شوند. اما با همه این تکنولوژی ها باز هم احتمال گرفتگی در سیستم وجود دارد بنابراین همیشه به کشاورزان و مهندسان کشاورزی توصیه می شود ترکیبی از روش های پیشگیری را استفاده کنند.

روش های جلوگیری از رسوب آهن:

برای جلوگیری از رسوب آهن می توان قبل از ورود آب به پمپ آن را به استخر هدایت نموده و عملیات هوادهی روی آب صورت دهیم این کار باعث اکسید شدن آهن موجود شده و اکسید آهن رسوب می کند و در کف استخر ته نشین می شود. برای عملیات هوادهی می توان از فواره در استخر نیز استفاده نمود.

برای جلوگیری از انسداد آهن روش های شیمیایی نیز وجود دارد. برای این کار می توان از کلرین استفاده کرد. با تزریق کلرین به سیستم آبیاری می توان از رسوب شدن آهن در سیستم آبیاری جلوگیری نمود. در هنگام استفاده از کلرین باید مسایلی همچون تثبیت کلرین در خاک و حساسیت گیاهان توجه نمود. برای استفاده از کلرین حتما با یک کارشناس مشورت نمایید.

روش های جلوگیری از گرفتگی های بیولوژیکی و ارگانیکی:

برای جلوگیری از گرفتگی های بیلوژیکی و ارگانیکی در سیستم های آبیاری تزریق کلرین به صورت دایم به میزان ۱ الی ۲ ppm پیشنهاد می شود. مدت تزریق می بایست برابر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای دورترین دریپر در سیستم باشد. اگر گرفتگی شروع شده و در مرحله میانی باشد پیشنهاد می گردد غلظت کلرین را تا ۵ ppm افزایش دهید. و در صورتیکه گرفتگی در مرحله بحرانی باشد بهتر است غلظت کلرین ۲۰ تا ۳۰ ppm در نظر گرفته شود.

در کل جهت کنترل رشد بیولوژیکی مواد ارگانیک تزریق دوره ای به تزریق روزانه ترجیح داده می شود. با توجه به اینکه سفید کننده های موجود در بازار که به مصارف خانگی می رسد همه جا در دسترس می باشد می توان از این محلول به جای کلرین استفاده نمود به شرطی که به این نکته که سفید کننده ها دارای کلرین ۵ درصد هستند توجه شود. به عنوان مثال در صورت نیاز به نیم لیتر کلرین می بایست ۱۰ لیتر سفید کننده تهیه نمود و در صورت نیاز به تزریق ۱ ppm کلرین می بایست سفید کننده را به غلظت ۲۰ ppm تزریق نمود.

جهت تست و کنترل شستشوی کامل سیستم ، غلظت کلرین در هنگام خروج از دریپرها می بایست مساوی با غلظت کلرین تزریقی باشد. در کل در مورد تزریق کلرین به سیستم آبیاری می بایست نهایت دقت صورت پذیرد تا اثرات سو آن بر محیط زیست، تثبیت در خاک و حساسیت گیاه کنترل شود.

همچنین برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها می توان از چک لیست زیر استفاده کرد:

– سعی کنید ذرات معلق بزرگ را قبل از اینکه وارد قطره چکان ها شوند توسط فیلترهای مخصوص آن مانند فیلترهای شنی و یا هیدروسیکلون بگیرید.

– میکرو اورگانیسم های موجود در آب را با مواد ضدعفونی کننده مناسب مانند کلرین و روش های تصفیه آب حذف نمایید.

– با کنترل PH می توانید از رسوب ترکیبات شیمیایی جلوگیری کنید.

– کنترل و بررسی حلالیت کودها و واکنش های شیمیایی بین کودها و مواد شیمیایی موجود در آب برای پرهیز از رسوب های شیمیایی

– نگهداری سیستم آبیاری و قطره چکان ها با آبشویی دوره ای

برای ارزیابی پتانسیل گرفتگی قطره چکان ها می توانید از جدول زیر هم استفاده کنید

چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم

منبع: ماهنامه روش های نوین آبیاری شماره ۸۶ صفحه ۲۵

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب