در کاشت و پرورش گیاه سودمند سیر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در کاشت و پرورش گیاه سودمند سیر به چه نکاتی باید توجه کرد

طول دوره رشد سیر

طول دوره رشد سیر از مرحله کاشت تا رسیدگی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز می باشد. مطلوب ترین آب و هوا برای سیر کشت شده در پاییز شامل زمستانی نسبتا سرد با پوشش مناسب برف، بهار با باران مناسب و روزهای تابستانی گرم و آفتابی با شب های خنک می باشد. رشد برگ ها بعد از سبز شدن و خروج ساقه گل دهنده در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد رخ می دهد، اما رشد ریشه تا دمای کمتر از ۳ درجه سانتی گراد ادامه دارد.

تهیه بستر سیر

زمین کشت سیر باید در معرض نورد خورشید بوده و آب به اندازه کافی در دسترس باشد، خاک با زهکش مطلوب، غنی و دارای بافت سبک (لومی شنی) مناسب سیر می باشد. البته تقریبا در هر خاکی سیر را می توان کشت نمود به شرطی که آن خاک با کود حاصلخیز و غنی شده باشد.

آماده سازی زمین باید یک سال زودتر شروع شود. PH خاک باید بین ۵.۷ تا ۶ باشد. زمین مورد نظر باید خوب خاک ورزی شده، سپس بعد از کاشت دوباره فشرده شود.

زمان کشت

سیر به سرمای زمستانه مقاومت دارد و بهتر است در مناطق سردسیر به صورت یکساله زمستانه کشت شود. عملکرد سیر هایی که در بهار کشت می شوند به حدود دو سوم سیر کشت شده در پاییز می رسد و سطح برگ آن ها حدود نصف گیاهان پاییزه است. کشت بهاره باید پنج هفته قبل از آخرین یخبندان انجام شود تا به خوبی از انرژی خورشیدی اواسط تابستان استفاده نماید.

برای مطالعه بیشتر در مورد گیاه سیر می توانید به کتاب های زیر مراجعه نمایید

کاشت

عمق کاشت سیر باید ۵ تا ۵.۲ سانتی متر باشد. فاصله آن ها در روی ردیف ۵.۷ تا ۱۵ سانتی متر و فاصله ردیف ها از یکدیگر ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد. هرچه منطقه کشت سردتر باشد عمق کاشت نیز باید کمی بیشتر شود. تراکم کاشت زمانی بیشتر در نظر گرفته می شود که خسارتی به مزرعه وارد شود یا زمانی که خاک خیلی حاصلخیز باشد. فاصله بیشتر بین ردیف ها باعث کنترل آسان تر علف های هرز و نفوذ بیشتر نور خورشید می شود.

کاشت متراکم تر در داخل ردیف ها و بین ردیف ها می تواند عملکرد را افزایش دهد اما هزینه کاشت نیز افزایش می یابد. کاشت نزدیک به هم در داخل ردیف ها اندازه پیازها را تا اندازه ای کاهش می دهد. بنابراین نسبت عملکرد ممکن است کم شود.

نوع خاک می تواند در تعیین فواصل آبیاری و میزان آب مصرفی در هر دوره مؤثر باشد. به طوری که در خاک هایی با بافت سبک تر، دور آبیاری کوتاه تر و میزان آب مصرفی در هر دوره کمتر می باشد. در حالی که در خاک های با بافت سنگین تر می توان دور آبیاری را افزایش داد.

آبیاری سیر

سیر به خشکی حساس است و رطوبت مناسب برای رشد آن ضروری است. تنش رطوبت، رشد اولیه و تکثیر پیازها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می شود سیرچه ها کوچکتر شده و در زمان برداشت سیر های کوچک تولید شوند.

برداشت

برداشت عملیاتی است که بیشترین هزینه کارگری را در بردارد و تصمیم گیری برای زمان برداشت بسیار بحرانی است. پیازهایی که خیلی زود برداشت شوند کوچک خواهند و در طی عمل آوری چروک خورده و به خوبی انبار نخواهند شد. سیر هایی که خیلی دیر برداشت شوند در معرض کپک ها قرار گرفته و پوشش های حفاظتی خود را از دست می دهند. هوای تابستانی گرم و خشک باعث زودتر رسیدن محصول شده در حالی که آب و هوای بارانی برداشت را به تأخیر می اندازد. برداشت معمولا اواخر تیرماه و در روزی خشک انجام می شود.

برداشت سیر زمانی است که ۵۰ تا ۷۵ درصد از برگ ها زرد شوند، نوک برگ ها شروع به خشک شدن نماید، تغییر رنگ دهد، خم شود و رشد بخش های هوایی متوقف شده باشد.

2 کامنت
  • جواد صالحی
  • November 23, 2018 at 1:15 am

خیلی مفید بود ولی راجع به آبیاری توضیحات کافی نیست . ممنون

  • محمدطاهر تاج الدینی
  • May 5, 2022 at 6:45 pm

چکار کنیم که محصول سیر خوب رشد کند آخر من چند سال است در باغچه خانه می کارم خوب نمیشوند

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب