۹ مزیت کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

۹ مزیت کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

پشم سنگ از جمله عایق های حرارتی محسوب می شود که نقش موثری در صرفه جویی انرژی در ساختمان ها ایفا نماید.

پشم سنگ ضد آتش و بی اثر روی فلزات بوده و نسبت به ترکیبات شیمیایی تقریبا خنثی، بهداشتی، غیر رسمی و از بی ضرر ترین عایق های حرارتی و صوتی و الکتریسته محسوب شده و با محیط زیست کاملا سازگاری داشته و به پوست دست آسیب نمی رساند.

خصوصیات مذکور در پشم سنگ به اضافه بافت نرم و لطیف و متخلخل بودن آن برای سهولت ریشه گیاه و همچنین کاربری آسان و مقرون به صرفه بودن، مصرف آن را در بخش کشاورزی ( کشت بدون خاک) توجیه پذیر نموده است به طوری که از پشم سنگ برای بسترهای اصلی کشت نیز استفاده می شود.

آشنایی گلخانه داران و دیگر تولید کنندگان مثل پرورش دهندگان گل در منازل و حتی گل فروشی ها، برای اجرا با روش کشت بدون خاک با پشم سنگ، باعث کاهش هزینه های زیادی برای آن ها می شود، از جمله کاهش هزینه های کارگری مربوط به کنترل علف های هرز، آفات و بیماری های مربوط به خاک، اصلاح و عملیات خاکورزی، وجین و سله شکنی را می توان نام برد. پس شهروندان علاقه مند می توانند برای پرورش گل های زینتی و برخی سبزیجات مصرفی خود از روش کشت بدون خاک به ابعاد مختلف ولی کوچک در منزل استفاده نمایند.

از دیگر ویژگی پشم سنگ، تولید سالم با کیفیت بالا به علت عدم وجود عناصر زیان بار در محصول مثل نیترات های اضافی، فلزات سنگین، عناصر میکروبی و قارچی، سموم و … می باشد. صرفه جویی در مصرف آب آبیاری و همچنین افزایش کارایی مصرف آب در گیاه (افزایش تولید ماده خشک گیاه نسبت به آب مصرفی) از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک با پشم سنگ می باشد. صرفه جویی در سطح کشت اشغال شده و استفاده از فضای بیشتر نیز قابل اهمیت است.

پشم سنگ به عنوان بستر هیدروپونیک

از پشم سنگ به عنوان بستر نشایی و اصلی سبزیجاتی مثل توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، کاهو و … ، گل هایی مثل رز، میخک، ژربرا، بنفشه آفریقایی و … استفاده می شود.

مزایای کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

۱- محلول غذایی در تمام قسمت های بستر نفوذ کرده و حداکثر تاج رطوبتی نسبت به دیگر بسترهای هیدروپونیک ایجاد می شود.

۲- پیوستگی اجزای یک بستر، استواری  و سبکی آن، سهولت در جابجایی و انتقال به محل مورد نظر

۳- نسبت به سایر بسترها سرعت جذب آب و نگهداری رطوبت بیشتر است، وجود یک لایه نایلون در پیرامون بستر، تبخیر را کاهش و گیاه را برای مدت طولانی تری در مقابل کم آبی حفظ می کند و لذا برای گیاهانی که تحت تاثیر کم آبی موقتی صدمه می بینند بسیار مناسب است.

۴- با توجه به نحوه تهیه پشم سنگ در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و استریل شدن آن و همچنین غیر آلی بودن، امکان هیچ گونه آلودگی مثل آفت و بیماری در آن فراهم نخواهد شد.

۵- با توجه به تخلخل بالای پشم سنگ نسبت به دیگر بسترها و نفوذ بیشتر اکسیژن و تهویه در محیط ریشه، رشد و توسعه ریشه ها متوازن تر و نهایتا حجم آن ها کمتر می شود.

۶- برای جایگزینی گیاهان سریع رشد و با عمر کوتاه می توان محتویات پشم سنگ قبلی را به سرعت تعویض و بستر را آماده کشت مجدد نمود.

۷- از پشم سنگ های مکعبی چه برای تکثیر نشایی و چه به صورت بستر اصلی در حداقل فضا در گل فروشی ها و منازل آپارتمانی و دیگر محیط های سرپوشیده به راحتی قابل استفاده است.

۸- پشم سنگ شرایط خوبی را در شروع کشت و مراحل اولیه رشد گیاه فراهم می کند.

۹- CEC یا ظرفیت تبادل کاتیونی پشم سنگ صفر و عناصر غذایی به همان شکل که وارد محلول غذایی می شوند قابلیت جذب دارند، پس کنترل موادغذایی مورد نیاز گیاه بیشتر فراهم است. بنابراین پشم سنگ تحت تاثیر هیچگونه عناصر غذایی و فعالیت میکرو ارگانیسم ها قرار نمی گیرد.

کلمات کلیدی: پشم سنگ ، هیدروپونیک ، کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

جهت آشنایی بیشتر در مورد کشت هیدروپونیک با پشم سنگ می توانید کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب