کلم بروکلی چگونه گیاهی است ؟

کلم بروکلی چگونه گیاهی است ؟

کلم بروکلی متعلق به خانواده خردل می باشد. بروکلی یکی از گونه های گل کلم است که به گل کلم زمستانه معروف می باشد. بروکلی گیاه مقاومی بوده که بین ماه های آبان و خرداد به ثمر می سد که البته بستگی به واریته آن دارد. بروکلی نیز مانند گل کلم واریته های (گونه های ) متعددی دارد که بر مبنای بالغ شدن آنها می توان برنامه کشت آن ها را تنظیم نمود.

واریته های بروکلی

واریته ها عمدتا به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه از آنها مانند کلم برگ در وسط، کله ایجاد می نمایند. گروه دیگر که علاقه مندان بیشتری دارد ساقه ها و گل های آنها در انتها باریک و پخش می شوند. واریته هایی که پخش می شوند به گل کلم زمستانی معروفند و دقیقا شبیه گل کلم هستند. نمونه های پخش، ساقه های فراوانی ایجاد نموده که دارای سرهای کوچک با تعداد زیادی گل های سفید یا ارغوانی می باشند که باز نشده اند. هر کدام از ساقه ها در جانب یک برگ رشد می نمایند. بروکلی های پخش ، واریته های زیادی دارند که از آن جمله بروکلی کالابرس است که برای مصرف ماه های شهریور و مهر بالغ می شود.

مبدا پیدایش بروکلی

بروکلی گیاه نسبتا جدیدی است و ابتدا تنها نمونه ای که در انگلیس کشت می شد سرهایی به رنگ زرد داشت. لینکن در نتیجه دورگه گیری ، نمونه ها و واریته های دیگری مانند نمونه های با سرهای فشرده ایجاد شدند.

شرایط کشت و نگهداری کلم بروکلی

بروکلی گیاهی است متعلق به آب و هوای خنک . تقریبا در همه گونه خاکی رشد می کند به شرطی که قبل از کشت، کود زیادی با آن مخلوط شده باشد. این گیاهان مقاوم به سرما و یخ زدگی هستند لذا آنها را می توان هم بهار و هم پاییز کاشت البته در آب و هوای معتدله. اگر چه بروکلی در تمام طول تابستان رشد کرده و ثمر می دهد. ولی بسیار از سبزی کاران رشد آن را متوقف می کنند . دلیل آن این است که این گیاه بسیاری از حشرات و آفات را به خود جذب می کند.

نحوه تکثیر بروکلی

برای تکثیر بروکلی بایستی پرورش بذرها را درون گلخانه یا ساختمان شروع کرد و گیاهچه ها را بعد از آن که خطر یخ زدگی بر طرف شد به بیرون منتقل نمود. گیاهان می بایست ۹۰ سانت تا یک متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و آب خوبی به آنها داده شود و علف های هرز و آفات را از آنها دور نمود . محصول بروکلی را باید آن زمان که سرهای آنها هنوز فشرده است برداشت کرد . پس از اولین برداشت، سرهای کوچک زیاد ظاهر می شود. اگر سرهای گیاه را مرتب بچینید و برداشت نمایید گیاه برای مدت طولانی محصول خواهد داد. ولی توجه به این نکته بد نیس که سرها تدریجا کوچکتر و کوچکتر می شوند.

کلمات کلیدی: کلم بروکلی ، تکثیر بروکلی ، کشت بروکلی، واریته های بروکلی، بروکلی کالابرس.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب