روش های آبیاری تحت فشار برای تولید محصول با کیفیت گردو

گردو

آبیاری قطره ای

در سیستم آبیاری قطره ای درختان گردو، آب به صورت قطره قطره و با مقدار کم و با فشار کم به خاک  پای درخت گردو می ریزد و به طور یکنواخت منطقه ریشه درخت گردو را مرطوب می کند. بنابراین در این روش، آب به طور مداوم از طریق قطره چکان ها به قسمت محدودی از حجم خاک داده می شود. بهتر است آبیاری قطره ای را نوعی آبیاری موضعی به شمار آورد. در آبیاری قطره ای محدوده ی مرطوب خاک به شکل ناحیه دایره ای شکلی در می آید که به دو منطقه تقسیم می شود:

یکی منطقه ای که دقیقا زیر ریزش قطره های آب از قطره چکان ها قرار دارد و دائما از آب اشباع می شود و دیگری منطقه مرطوب متعادلی که ریشه ها بدون خطر خفگی از رطوبت آن به نحو مطلوب استفاده می کنند.

در این سیستم آب به تدریج و بر حسب نیاز ریشه درخت گردو  به خاک می رسد، بنابراین بهتر است هر روز، به خصوص صبح زود و اوایل بعدازظهر هنگامی که میزان مصرف آب گردو به حداقل و حداکثر می رسد، یک دستگاه تنظیم کننده ساده نصب شود. در عمل مقدار آبی که روزانه به درختان گردو داده می شود باید معادل میزان آب مصرف شده در روز گذشته، به این ترتیب ریشه گردو فقط از آبی استفاده می کند که در حول دایره مرطوب قرار گرفته است به همین دلیل باید حجم آب را در این منطقه و در طول دوره آبیاری همیشه ثابت و متعادل نگه داشت، زیرا کاهش حجم آب سبب ظهور کمبودها و عوارض و افزایش بیش از حد آن سبب خفگی ریشه ها می شود.

فصل آبیاری با سیستم قطره ای معمولا زودتر از آبیاری بارانی و میزان آبرسانی آن نیز طبعا در آغاز کمتر است. البته، فاصله آبیاری ها نباید به حدی برسد که سطح بالایی خاک خشک شود، زیرا به علت تراکم ریشه در زیر منطقه نفوذ مستقیم قطره چکان ها و مصرف آب بیشتر، طبیعی است که سطح بالایی زمین زودتر از مناطق ریشه زای درخت خشک می شود.

قطره چکان ها با دبی ۴ لیتر در ساعت، تقریبا به فاصله هر متر روی لوله پلی اتیلن در طول ردیف درخت ها طوری نصب می شوند که به منظور جلوگیری از خفگی طوقه یک متر از تنه درخت فاصله داشته باشند. به این ترتیب تعداد قطره چکان ها برای هر درخت بر حسب رشد و بلوغ آن مساوی است با فاصله درخت روی ردیف منهای یک.

فاصله درخت های گردو معمولا بیشتر از درختان میوه ی دیگر است. بنابراین نعداد قطره چکان ها به مرور زمان بر حسب رشد تاج به ترتیب زیر افزایش می یابد.

از ۱ تا ۲ سال: ۲ عدد

از ۳ تا ۵ سال: ۴ عدد

از ۶ تا ۷ سال: ۶ عدد

از ۸ سال به بعد: فاصله کاشت منهای یک

آبیاری بارانی

روش آبیاری بارانی یکی دیگر از سیستم های آبیاری ثابت و غیر انتقالی است که بر حسب نوع چکاننده ها کم و بیش متفاوت هستند. منظور از چکاننده ها، ریزپاش هایی با دبی ۴۰ تا ۱۰۰ لیتر در هکتار، یا ریزپاش های درشت تر با دبی بیش از ۱۰۰ لیتر در هکتار است. در این روش آبیاری، آب به صورت قطره های باران مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن سیستم آبیاری بارانی برای مصرف کود و سم، محافظت از سرما و کاهش گرما نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. خاک مانند مخزن است که گیاه بتواند آب مورد نیاز حیاتی خود را از آن استخراج کند. به همان نسبت که گیاه از ذخیره این مخزن استفاده می کند، کمبود آب مخزن باید با آب باران و آب آبیاری جبران شود.

دوره های آبیاری

معمولا بر اساس سهم و نوبت آب درختان گردو از جمله درخت مورد نظر آبیاری می گردد. ولی بهتر است که آبیاری بر اساس نیاز و سن درخت صورت گیرد. باید سعی شود درخت گردوی هرس شده، به طور منظم هر ۱۰ تا ۱۵ روز (بسته به فاصله بارندگی ها، خشکیدگی و شرایط محیط) یکبار آبیاری گردد مگر زمانی که بارندگی کافی داشته باشیم که ممکن است آبیاری به تعویق انداخته شود. از اواسط اردیبهشت ماه در اکثر مناطق با قطع بارندگی ها تا پایان شهریور ماه بایستی آبیاری با دقت به فاصله ۷ تا ۱۰ روز انجام شود. به خصوص از نیمه دوم خرداد ماه تا آخر شهریور ماه که هوا گرم می باشد نباید در آبیاری کوتاهی کرد. البته باید در نظر داشت آب اضافی به خصوص در فصل گرم محوطه ریشه برای مدت زمان طولانی باقی نماند چون باعث پوسیدگی ریشه ها و عامل بروز بیماری ها مختلف خواهد شد. بنابراین تنظیم فاصله و مقدار آب آبیاری با توجه به شرایط خاکی و سن درخت از اهمیت زیادی برخوردار است.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب