آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش سوم

آفات گل رز

کنه دو نقطه ای یا تار عنکبوتی

شاید مهمترین آفت این روزهای گلخانه های مناطق مرکزی ایران کنه تار عنکبوتی یا همان کنه ی دو نقطه ای است. اگر سری به گلخانه های گل رز زده باشید می بینید که بسیاری از گلهای رز در صورت مدیریت غلط دچار این آفت مهلک و خطرناک شده اند. طغیان کنه دو نقطه ای با تنیدن تارهایی همانند تار عنکبوت همراه است و گل ها را بشدت ضعیف می کند اگر سری به گلفروشی ها در فصل تابستان بزنید پشت برگ های گل رز اثر این آفت را می توانید مشاهده کنید. آفت در فصل تابستان به شدت طغیان می کند و با افزایش دما و پایین آمدن رطوبت گلخانه کنترل آن بسیار سخت و دشوار می گردد. به شخصه تجربه تلخ و آموزنده ای از طغیان این آفت  مشاهده کرده ام. اگر جزو افرادی هستید که دچار این آفت سر سخت شده اید. چند توصیه برای استفاده بهینه از سموم برای شما دارم ولی اگر هنوز گلخانه تان به این مشکل دچار نشده مهمترین توصیه، دقت در پیشگیری است. لطفا پشت برگ های گل رز را مرتب بررسی کنید. همانطور که از نام این کنه پیداست بر روی سطح پشتی حشره دو نقطه قابل مشاهده است که همراه با رنگ زرد و تا حدودی نارنجی مشخصه ظاهری این گونه کنه ها به حساب می آید. حشره با تنیدن تار به دور برگ از خودش محافظت میکند و به گیاه آسیب می رساند.

به جمع آوری برگ های ریخته شده در اطراف بستر جداً اهمیت دهید. ضایعاتی که اطراف بستر جمع می شوند بستر را برای طغیان کنه آماده می کند و محیطی مناسب برای طغیان کنه تار عنکبوتی فراهم می شود.

بوته های خیلی آلوده را حذف کنید . بوته های آلوده ابتدا پاییز باید حذف و سوزانده شوند چرا که بسیاری از کنه های ماده که نقش زمستان گذرانی و انتقال به فصل بعد را برعهده دارند از این طریق از بین می روند.

دما را در گلخانه مدیریت کنید افزایش دما موجب طغیان کنه می گردد. برای بالا بردن رطوبت که دشمن کنه  دونقطه ای است از مه پاش استفاده کنید.

کنترل بیولوژیکی با استفاده از کنه شکارگر Phytoseilus persimilis  در سال های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. از کنه شکارگر بعد از طغیان کنه دو نقطه ای استفاده کردیم که از نتایج آن هم راضی بودیم. کنه شکارگر که به رنگ قرمز است و تحرک زیادی به نسبت کنه دو نقطه ای دارد. توصیه ما استفاده از کنترل بیولوژیک کنه شکارگر پیش از طغیان است تا به قول معروف نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد. دقت داشته باشید استفاده از این نوع کنترل بیولوژیک محدودیت هایی برای استفاده از سموم ایجاد میکند چرا که ممکن است استفاده از سم به خصوصی ضمن کنترل کنه دو نقطه ای به شکارچی آن آسیب بزند در نتیجه استفاده شما از سموم محدودتر می گردد.به طور مثال سم فن پروپاترین با این محدودیت سازگار است.

چند سم موثر که می توانید در کنترل آفت از آنها بصورت متناوب استفاده کنید عبارت اند از:

آبامکتین (مهم ترین و موثرترین کنه کش)، بی فنترین ، اسپینوزاد، فنوکسی کارب، هگزی تیازوکس ، اتوکسازول ، کلو فنتزین ،

فن پروپاترین، فن بوتاتین، کلروفناپیر، آزادیراختین، آسکینوزیل، فن پیروکسیمیت ، بی فنازات، دیکوفول ، پیریدابن، اسپیرومسیفن

نمکهای پتاسیمی اسیدهای چرب، روغن معدنی، ایمیداکلوپراید، بی فنترین، کلرپایریفوس + سیفلوترین

کلمات کلیدی: گل رز ، آفات گلخانه ای ، آفات گل رز ، بیماری های گل رز

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب