آفات حسن یوسف و راه های مبارزه با آن

فات حسن یوسف و راه های

حسن یوسف یکی از زیباترین گیاهان تزئینی در منازل به شمار می آید. اگر جزو علاقه مندان به این گیاه استثنایی هستید حتما با آفت شپشک کم و بیش آشنا هستید. میخواهم مختصر در مورد این آفت و راهای کنترل آن بنویسم.

سال ۹۲ گلخانه های آموزشی دانشکده ما، “دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان” دچار آفت سر سختی به نام شپشک شد. شپشک به هر محلی که بتواند حمله میکند و از شیره ی گیاهی در محل اتصال برگ با ساقه تغذیه می کند، لذا همیشه شپشک های سر سخت را در اطراف محل اتصال برگها به ساقه ها در گیاهان زینتی مشاهده میکنید. در ضمن این آفت پنبه ای شکل، ضمن تغذیه از شیره گیاه با ترشحاتی سفید رنگ، خودش را در برابر سموم محافظت میکند. توصیه ما گیاهپزشکان عدم استفاده از سم علی الخصوص برای گیاهان زینتی داخل منازل است. چراکه سموم علاوه بر آلودگی، آفات را مقاوم تر و سر سخت تر از پیش میکند بنابراین هم اکنون دست به کار شوید و با یک گوش پاکن آغشته به محلول آب و صابون محلهای سفید رنگ را پاک کنید. میتوانید با یک اسپری آب پاش و مخلوط آب و روغن ولک این کار را انجام دهید. مطمئن باشید اگر آفت در مراحل اولیه خودش باشد شما بخوبی آن را کنترل نموده اید. اما اگر آفت به کلیه ساقه ها و برگها سرایت کرده باشد تنها راه قطع ساقه های آلوده و قلمه زنی از بخشهای سالم است. نکته دیگر آنکه اگر اصرار بر استفاده از سموم  دارید میتوانید از سم دیازینون با نسبتهایی که بر روی آن توصیه شده است استفاده کنید. شپشکها حشراتی سرسخت هستند پس برای مبارزه با آنها صبور باشید و اول از همه به سراغ استفاده از سموم نروید. در مورد بسترهای کشت هم نکته ای بگویم. امروزه در دنیا بسیاری از گیاهان زینتی در بسترهای پشم سنگ کاشته می شوند. پشم سنگ که از منابع طبیعی هستند با قابلیت بالای نگه داری آب و رطوبت، بستری فوق العاده و به مراتب بهتر از خاک برای گیاهان زینتی علی الخصوص حسن یوسفهای رطوبت دوست محسوب می شود.
توصیه ما به شما استفاده از پشم سنگ بعنوان بستری سالم برای کشت گیاهانتان است. تجربه به ما ثابت کرده گیاهانی که به روشهای هیدروپنیک و داخل پشم سنگ رشد میکنند به مراتب رشد بهتر و  بیشتری در مقایسه با سایر گیاهان زینتی دارند.

کلمات کلیدی: آفات حسن یوسف ، سموم حسن یوسف ، آفات ، حسن یوسف

2 کامنت
  • Maryam Abdellahi
  • August 7, 2018 at 11:27 pm

با سلام
من به گلها علاقه زیادی دارم مخصوصا گل ساعتی و حسن یوسف

  • مرتضی زارع
  • May 10, 2019 at 6:44 pm

سسلام سپاسگزاریم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب