اتفاقاتی که لحظه خروج آب از نازل یک آبپاش می افتد

فیلم آبپاش

می‌‎توان آبپاش‌ها را مهمترین و حساس‌ترین جز سیستم آبیاری بارانی دانست. چرا که پس از انتقال آب از طریق شبکه لوله به پای آبپاش وظیفه پخش آب در مزرعه به عهده آبپاش‌ها می‌باشد. درصورتیکه تمامی اجزا یک سیستم آبیاری بارانی از قبیل سیستم پمپاژ، لوله‌های اصلی، نیمه اصلی و لترال‌ها به خوبی طراحی شده باشند و بخوبی نیز در مزرعه شما اجرا شده باشند، اما عدم وجود و یا عدم استفاده آگاهانه از یک آبپاش مناسب تمامی زحمات و سرمابه‌گذاری‌های قبلی را به‌هدر خواهد داد.

آبپاش‌های برای پخش آب در سطح مزرعه نیازمند وجود فشارآب در پای آبپاش‌ها می‌باشند. در سیستم‌های آبیاری، این فشار توسط ایستگاه پمپاژ ایجاد شده است. با توجه به میزان فشار آبی که در سیستم آبیاری به‌وجود آمده، آبپاش تا فاصله مشخصی آب را پرتاب می‌کند که به آن شعاع پاشش گفته می‌شود. میزان پرتاب آب علاوه بر فشار آب ایجاد شده، به خصوصیات فیزیکی آبپاش نیز بستگی دارد. برای مثال ممکن است یک آبپاش در فشار ۴ بار، به میزان ۲۵ متر آب را پرتاب نماید و آبپاش دیگری ۱۸ متر آب را پرتاب نماید. اندازه نازل آبپاش و خصوصیات درونی آن، مشخص کننده میزان پرتاب آب یا شعاع پاشش می‌باشد.

فیلمی که در ادامه مشاهده می کنید توسط یک دوربین سرعت بالا گرفته شده است و به خوبی اتفاقاتی که هنگام خروج آب از نازل یک آبپاش می افتد را نمایش داده است

جهت آشنایی بیشتر با ویژگی های آبپاش های مختلف و نحوه انتخاب آن ها می توانید به سایر مقالات (مقاله ۱، ۲، ۳، ۴، ۵)موجود در سایت پادیاب مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید نمونه های متنوع موجود در سایت پادیاب را بررسی نمایید.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب