اسفناج چگونه کشت می شود؟

اسفناج چگونه کشت می شود

در حال حاضر کشت اسفناج در تمام نقاط دنیا معمول است. علی رغم سابقه طولانی کشت اسفناج ، این گیاه اهمیت تجاری خود را نسبتا دیر پیدا نموده است.

عرضه مداوم اسفناج به بازار، تنها با کشت های چند مرحله ای که می تواند تا ۱۰ بار در سال انجام گیرد، امکان پذیر است. اسفناج را می توان به طور دست پاش و خطی و در سطوح بزرگ با ماشین بذر پاشی کرد.

برای کشت مکانیزه، بستر کاشت باید صاف و دارای شیب کم و عاری از سنگ باشد. فاصله ردیف ها در کشت های ردیفی بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر و عمق کاشت بین ۲ تا ۴ سانتی متر می باشد. مقدار بذر مصرفی بستگی به نوع بذر، بستر کشت و طریقه بذر پاشی دارد و از ۱۵ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار متفاوت است. در شرایط نامناسب مثل زمستان و یا در اوایل بهار مقدار ۱۰ کیلوگرم به مقدار بذر اضافه می شود.

بذر اسفناج در موقع جوانه زدن، در مقابل گرمای زیاد، کمبود اکسیژن و خشکی بسیار حساس است. کمبود اکسیژن معمولا در زمین های غرقاب و خاک های رسی به وجود می آید.

زمان کاشت

زمان کاشت انواع ارقام بهاره در اواخر اسفندماه، انواع ارقام پاییزه در اواخر تابستان و انواع ارقام زمستانه در اواخر پاییز است. اسفناج به آب فراوان نیاز دارد و باید در طول دوره رشد در زمین های خشک اقدام به آبیاری نمود. آبیاری علاوه بر اینکه مقدار محصول را افزایش می دهد، گل دادن قبل از موعد گیاه را نیز به تاخیر می اندازد.

خاک مناسب

هر چند می توان اسفناج را در انواع خاک ها کشت نمود ولی خاک های خیلی سبک و خیلی سنگین برای رشد گیاه مناسب نیستند. خاک مناسب برای کشت اسفناج، خاک عمیق دارای بافت متوسط، دارای ماده آلی و رطوبت کافی برای اسفناج است. خاک های سبک برای ارقام زودرس و کشت های زمستانه و به طور کلی برای تولید محصول نوبرانه مناسب است.

کوددهی اسفناج

استفاده از کود حیوانی در زمین هایی که از نظر مواد آلی ضعیف هستند، لازم است. باید کود حیوانی کاملا پوسیده استفاده نمود. معمولا برای انواع بهاره، کود شیمیایی را به یک باره، قبل از کاشت به زمین می دهند. ولی برای انواع زمستانه ۳/۱ ازت را توام با تمام کودهای فسفره و پتاسه در اوایل زمستان هنگام کاشت به زمین می دهند و ۳/۲ ازت باقی مانده را در دو مرحله دیگر به صورت کود سرک در اختیار گیاه قرار می دهند.

برداشت اسفناج

برداشت اسفناج موقعی انجام می شود که گیاه به مرحله ۵ تا ۶ برگی رسیده باشد. در این موقع مزرعه را آبیاری نموده و پس از آن که رطوبت مزرعه کم شد، بوته را ریشه کن کرده و به همین صورت به بازار عرضه می کنند.

آفات و بیماری ها

از بیماری های مهم اسفناج سفیدک دروغی است. استفاده از ارقامی که مقاوم به این بیماری اند لازم و ضروری است. مگس چغندر که لاروهای آن در داخل برگ های اسفناج مینوز ایجاد می کنند از آفات مهم اسفناج است. شته و پروانه سفید کلم نیز از دیگر آفات این گیاه است.

برای آشنایی بیشتر با مدیریت تولید و خواص درمانی اسفناج کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

کتاب اسفناج

کلمات کلیدی: اسفناج ، کاشت اسفناج ، آفات اسفناج ، کوددهی اسفناج ، پرورش اسفناج

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب