انواع خاک گلدان کدامند ؟

خاک گلدان خاک مناسب برای گلدان

اگر شما هم یکی از علاقمندان پرورش گل و گیاه در خانه یا آپارتمان خود هستید ، ناگزیر برای یافتن پاسخ سوالات و رفع مشکلات خود گاهی سری به کتابها یا سایت های مختلف زده اید و احتمالا به اسامی نا آشنایی برخورد کرده اید . در مورد خاک مناسب هر گیاه هم کلماتی توسط اهل این فن به کار می رود که گاهی برای مبتدیان نا ملموس است ، مثل : خاک لیمونی ، پرلیت ، …

در این نوشتار سعی شده مفاهیم تعدادی از این اسامی بیان شود :

۱ – پیت ماس یا تورب : متشکل از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم و جلبکها و برگهایی ست که پوسیده و به خاک تبدیل شده اند . در جنگلهایی که برگ زیادی می ریزد و هوا در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد است ، تورب تولید می شود . رنگ آن سیاه ، دانه بندی آن درشت و اسیدیته آن ۶ تا ۶.۵ است . خلل و فرج مناسب دارد و رطوبت را در خود نگه می دارد  . کاملا ارگانیک و برای جوانه زنی و رشد گیاهان آپارتمانی عالی است . یکی از بهبود دهنده های خاک و مملو از مواد آلی است . باعث سست شدن خاکهای سنگین می شود . در ایران فقط در جنگلهای شمال کشور  یافت می شود ، ولی از اروپا و جنوب شرق آسیا به مقدار کافی آن را وارد می کنند .

۲ – کوکو پیت : از الیاف و پوست نارگیل به دست می آید و خاصیت ضد قارجی دارد .از مواد افزودنی به خاک است ، خاصیت اسیدی دارد ، دارای تخلخل عالی است و آب را در خود نگه می دارد .  فاقد علف هرز است . برخلاف پیت ماس مواد آلی جندانی ندارد . برای پرورش قارچ ماده ای حیاتی و لازم است .

۳ – پرلیت : نوعی سنگ معدنی آتشفشانی است که برای بهبود ساختمان فیزیکی خاک و افزایش خلل و فرج و اکسیژن رسانی به خاک استفاده می شود .به اندازه ۴ برابر وزن خود آب جذب می کند و در خود نگه می دارد . پرلیت همان دانه های سفید رنگ جاذب رطوبتی  است که به خاک گیاهان رطوبت خواه اضافه می کنند و شما حتما آن را در لابه لای خاک این گیاهان دیده اید .

۴ – خاک برگ : حاصل پوسیدن برگهاست . از نظر غذایی ضعیف است ، ولی سبک و قابل نفوذ است و خواص فیزیکی خاک را بهبود می بخشد . خاصیت آهکی دارد و برای بعضی گیاهان خوب نیست .

۵ – هوموس : باقی مانده تجزیه شده گیاهان و جانوران است . تیره رنگ است . آب و مواد غذایی و هوای کافی به گیاه می رساند .

۶ – ورمی کمپوست : نوعی کود آلی است که در اث فعالیت کرم های خاکی تولید می شود . متخلخل است و هوادهی خوبی دارد و از نظر مواد آلی غنی است .

۷ – خاک لیمونی یا لومی : خاکی که از نظر مواد معدنی ، به نسبت درست و کافی شن و رس داشته باشد و از لحاظ مواد آلی هم متعادل باشد . از نظر فیزیکی متعادل است جذب آب متوسط دارد و حاصلخیز است  . این خاک مناسب برای انواع گیاهان است .

نشانه خاک لومی این است که اگر آن را مرطوب کرده با دست فشار بدهیم ، شکل می گیرد و وقتی آن را رها می کنیم به تدریج باز می شود .

۸ – خاک لای : مواد غذایی فراوانی دارد . قدرت نگهداری آب آن زیاد است و به راحتی کلوخه می شود .

۹ – خاک شنی : خاکی سبک است . رطوبت را سریع از دست می دهد  . کار کردن در آن ساده است اما حاصلخیز نیست .

۱۰ – خاک رسی : خاکی سنگین با مواد مغذی فراوان است . زهکشی در این خاک کند و کار کردن در آن مشکل است .

2 کامنت
  • رضاییان
  • June 8, 2017 at 11:59 am

با سلام.
اگه در گلفروشی به فروشنده اسم خاک را بگیم اونها میشناسن؟ چطوری میتونم اطلاعات کاملتری از انواع خاک و اینکه هر خاک مناسب چه گیاهانی هست کسب کنم؟

  • اسماعیل طاهری منش
  • June 12, 2017 at 11:57 am

با سلام خدمت شما دوست عزیز. در مورد خاک باید به فروشنده بگید که برای چه گیاهی به خاک نیاز دارید. چون گلروشی ها یا کسانی که در کار فروش نهال هستند از نوع گیاه یا نهال یا گل متوجه نوع خاک یا کود آن می شوند. با تشکر

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب