ایده جدید کاربرد شیلنگ در آبیاری و کشاورزی – شیلنگ ژله ای

شیلنگ ژله ای صمغ درختان شیلنگ پی وی سی ایده های جدید آبیاری درختچه تهال

شیلنگ های ابزار کارآمدی هستند که می توان با اعمال ایده های جدید بر روی آنها ، کاربردهای جدیدی برای آنها تعریف کرد. یکی از کاربردهای جدید که می توان روی شیلنگ های pvc پیاده سازی کرد، ایده شیلنگ ژله ای است. این شیلنگ می تواند برای آبیاری درختان، نهالها و حتی گیاهان در باغهای محدود و انبوه مورد استفاده قرار گیرد. شیلنگ ژله ای ساختاری همانند ژله دارد که امکان می دهد ریشه درختان و حتی گیاهان به درون بدنه آنها نفوذ کرده و آب مورد نیاز خود را تامین نماید.

مختصری در مورد ساختار بافت ژله

ژل یا ژله حالتی از ماده است که در طبیعت به صورت فراوان دیده نمی شود. به همین خاطر به جرئت نمی توان آنرا یکی از حالت های طبیعی مواد نامید. این حالت را می تواند در بعضی مواد فراوری شده در طبیعت مثل حالت عسل یا صمق درختان مشاهده کرد. ژله در واقع یک حالت میانجی بین مایع و جامد است. در صنعت از این حالت برای تولید برخی مواد نفتی ، همچون گریس و همین طور ژله موی سر استفاده می شود.

ساختار شیلنگ ژله ای :

شیلنگ ژله ای از لحاض ظاهری همانند شیلنگ های پی وی سی خواهد بود با این تفاوت که بدنه آن نسبت به شیلنگ های دیگر مقاومت کافی ندارد . این شیلنگ همانند دیگر شیلنگ ها یک محصول استوانه ای طولانی است که دارای سطح مقطع ، طول و ضخامت غشای مشخصی است. بدنه این شیلنگ از دو بخش کلی ساخته می شود: بخش ژله ای و شبکه محافظ بدنه .

 بخش ژله ای حالت انعطاف پذیری بالایی دارد و به ریشه گیاهان و درختان امکان نفوذ به درون مجرای شیلنگ را می دهد. یعنی بدنه شیلنگ به گونه ای ساخته می شود که اجسام نوک تیز می توانند وارد آن شوند اما پس از خارج شدن آن ، بدنه شیلنگ بدون آسیب می ماند و نشتی در آن ایجاد نمی شود . بخش شبکه محافظ همانگونه که از اسم آن برمی آید، برای محافظت از بخش ژله ای در نظر گرفته می شود. چون این شیلنگ ، به خاطر ژله ای بودن مقاومت کافی ندارد ، پس در هنگام کشیده شدن یا دریافت نیروی مزاحم، پاره یا قطع می شود. پس به یک لایه محافظ احتیاج دارد که شیلنگ را از پاره شدن حفظ کند.

کاربردهای شیلنگ ژله ای

شیلنگ ژله ای که در این نوشتار تنها یک ایده ساده است، می تواند کاربرد فراوانی پیدا کند. از این کاربردهای می توان به آبیاری زیرسطحی درختان باغی ، درختان بیابانی، آبیاری نهالهای نورس، انتقال آب به گیاهان و بوته ها بیابانی، آبرسانی به بوته های باغی همچون خیار و گوجه و هندوانه ، آبرسانی به چمنزار و… اشاره کرد.

معایب و مزایای شیلنگ ژله ای

شیلنگ ژله ای با وجود کاربردهای بی شماری که می تواند در صنعت کشاورزی داشته باشد دارای چالشها و فرصتهای که به برخی از آنها اشاره می شود.

مزایا: کاهش مصرف آب در تولید گیاهان و درختچه ها ، جلوگیری از هدر رفت آب با جایگزینی آن در سیستم های آبیاری قدیمی ، جلوگیری از هدر رفتن آبی که در بافت خاک فور می رود، ممانعت از تبخیر آب و انتقال مستقیم آن به ریشه درخت، جلوگیری از رشد گیاهان هرز با حذف نفوذ آب در بافت خاک و…

معایب : استقامت کمتر بافت ژله ای آن نسبت به شیلنگ های پی وی سی، نفوذ احتمالی برخی حشرات مثل مورچه ها به درون آن و ایجاد اشکال در فرایند آبرسانی. این شیلنگ باید تا حد امکان در زیر بافت خاک مدفون شود.

کلمات کلیدی: شیلنگ ژله ای – شیلنگ آب – شیلنگ پی وی سی، انعطاف شیلنگ- استقامت شیلنگ – PVC

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب