با انواع گلخانه ها آشنا شوید

انواع گلخانه ها مصالح گلخانه

در تولیدات گلخانه ای همانطور که پیش از این نوشتم بسیاری از هزینه ها با حذف مواردی که گلخانه های مدرن و صنعتی درگیر آن هستند کاهش می یابد. از آن جمله دسترسی سریع مصرف کننده به کالای تولید شده است. ضمن آنکه این محصول یا محصولات با کنترل شما تولید شده است و بسیار سالم تر از آن چیزی است که در بازار مشاهده می کنید. لذا توصیه ما این است که ابتدا کاشت سبزیجات یا هر گیاهی که مورد پسند شماست را در فضایی از خانه تجربه کنید و سپس آن را در گلخانه ای بزرگتر توسعه دهید. در مورد انواع گیاهان و نیازهای غذایی و محیطی آنها در مقالات بعدی نکاتی را اشاره خواهیم کرد. در این شماره به مزایای کشت گلخانه ای در خانه می پردازیم و اشاراتی به انواع گلخانه، مصالح مورد نیاز و تجهیزات می کنیم.

مزایای تولید محصول در گلخانه های خانگی

  ۱. امکان تولید محصولات مختلف در فصول سرد

  ۲. استفاده بهینه از سرمایه های موجود جهت تولید محصول

  ۳. افزایش امکان دسترسی و سرکشی برای تولیدکننده به دلیل احداث گلخانه در مجاورت محل مسکونی

  ۴. ایجاد زمینه اشتغال افراد خانواده

انواع گلخانه

 · فرم کمانی یا تونلی که بصورت مستقل احداث می شود

 · فرم متصل که بصورت متصل به ساختمان یا دیوار احداث می شود

گلخانه های خانگی و کوچک می توانند از ۵۰ مترمربع تا ۲۵۰ متر مربع هزینه مساحت داشته باشند. و بهتر آن است که ارتفاعی حدود ۳ متر داشته باشند. چرا که افزایش رطوبت موجب افزایش بیماری های قارچی می گردد. از طرفی افزایش ارتفاع هزینه های انرژی برای سرمایش و گرمایش را بالا می برد لذا باید در این مورد دقت بالایی به خرج داد و توصیه ی ما طراحی درست سیستم های تهویه به میزان کافی و و در مکان های درست است.

مصالح مورد استفاده

 · اسکلت گلخانه: پیشنهاد ما برای گلخانه های خانگی استفاده از چوب با عایق های مناسب است. البته اگر از لحاظ منابع مالی محدودیت ندارید میتوانید از آهن یا آلومینیوم هم استفاده کنید.

 · پوشش گلخانه: پیشنهاد ما استفاده از نوعی پلاستیک با جنس پلی اتیلن است که از سایر موارد مثل شیشه و پلاستیک ارزان تر و با دوام تر است، استفاده کنید. البته پلی اتیلن در مقابل باد و باران مقاومت کمتری دارد.

– تجهیزات

سیستم های گرمایشی

برای سیستم های گرمایشی از بخاری می توانید استفاده کنید که سوخت آن بنا بر منطقه ای که در آن ساکن هستید توصیه می شود ولی آنچه ضروری است استفاده از دودکش مناسب برای خروج گازهای مضر از محیط گلخانه است.

سیستم های تهویه و گردش هوا

برای گلخانه های یک طرفه و متصل به دیوار که امکان نصب دریچه تهویه در سقف وجود ندارد. لازم است از پنکه های خروجی استفاده شود.

سیستم های آبیاری

بهترین سیستم های آبیاری برای گلخانه های خانگی، سیستمهای آبیاری قطره ای همراه با تایمر است تا شما با خیالی آسوده به پرورش گیاهان مورد علاقه تان بپردازید.

دستگاهای تنظیم خودکار

ترموستاتها، رطوبت سنج و دماسنج از دیگر ملزومات داشتن گلخانه ای کامل در منزل است.

کلمات کلیدی: گلخانه ، گلخانه خانگی ، گلخانه گل رز ، انواع گلخانه

2 کامنت
  • عباس اسد
  • April 8, 2018 at 11:09 am

باسلام وخسته نباشید میگم خدمت عاملان این طرح ویه کم توضیح بیشتری میخواهم اینکه من یک روستانشین هستم ویک چهار دیواری خالی دارم فقط سقف نداره چطوری تهویه ونور داخل ان را تنظیم کنم منظورم اینکه ازکدام طرح استفاده بکنم بازهم ازبرنامه ی مفیدتان سپاسگذاری میکنم

  • جوادجهانبخش
  • May 5, 2018 at 9:12 pm

با عرض سلام بنده یک زمین به متراژ۲۵۰دارم عرض۱۰طول۲۵ وبین راست وچپ زمین سه متردیوارهست یعنی فاصله دیواربه دیوار۱۰مترهستش می خاستم ازشما بپرسم که میشود اینجا گلخانه ساخت یانه لطفا راهنماییم کنید متشکرم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب