با شرایط نگه داری و پرورش گیاه آپارتمانی « سانسوریا یا زبان مادر شوهر» آشنا شوید

با شرایط نگه داری و پرورش گیاه آپارتمانی « سانسوریا یا زبان مادر شوهر» آشنا شوید

سانسوریا گیاهی است از خانوده سوسنی ها . در فارسی به آن زبان مادر شوهر گفته می شد. این گیاه ، گیاهی همیشه سبز است. سانسوریا دارای گونه های مختلفی همچون S.hahnii که بومی نواحی استوایی غرب آفریقا است، S. hahnii variegate که دارای برگ ها تخم مرغی و کوتاه است، S.trifasciata که به آن زبان مادر شوهر می گویند و بومی آفریق است و …. می باشد.

مکان مناسب پرورش سانسوریا

این گیاه مکان های پر نور ولی به دور از نور مستقیم خورشید و مناطق گرم را دوست دارد. حداقل درجه حرارت ۱۶ تا ۱۹ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد برا آن مناسب است. گونه واریته ابلق به نور بیشتری نیار دارد. چنانچه این گیاه در نور مصنوعی پرورش داده می شود نباید مقدار آن از ۱۵۰ شمع کمتر باشد.

خاک مناسب

گیاه زبان مادر شوهر به خاک قلیایی با ph 7 تا ۸ نیاز دارد. خاک های با زهکشی خوب برای این گیاه مورد نیاز است. بهتر است هر ماه یکبار با کودهای محلول آنرا آبیاری کرد. ترکیب خاک مناسب برای این گیاه عبارت است از : یک قسمت خاک برگ به اضافه یک قسمت خاک لیمویی به اضافه مقدار کمی کود حیوانی پوسیده. همچنین می توان مخلوطی از ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته را با هم ترکیب کرده و برای این گیاه استفاده کرد.

آبیاری مناسب سانسوریا

توجه به این موضوع ضروری است که اگر به گیاه زیادی آب داده شود موجب پوسیدگی ریشه و انتهای برگ ها می شود . این گیاه به مقدار کمی آبیاری نیاز دارد. از طرفی خاک بین دو آبیاری می تواند خشک بماند . این گیاه را باید در زمستان هر ۱۵ روز یکبار و در تابستان هر ۴ روز یکبار آبیاری کرد.

 رطوبت نسبی هوا

این گیاه به رطوبت نسبی هوای زیاد یعنی در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز دارد.

روش تکثیر

 تکثیر سانسوریا از طریق قلمه برگ و یا ساقه های زیر زمینی امکان پذیر است. تقسیم ساقه های پای گیاه برای گونه های ابلق در بهار انجام می شود. گرفتن قلمه در حدود ۸ سانتی متر و ریشه دار کردن آن در خاک شنی یا ماسه بادی مناسب است. نصف قلمه را باید در ماسه فرو برد و پلاستیک شفاف روی آن کشید. قلمه ها را باید در حرارت ۲۱ درجه سانتی گراد و در ماسه زد.

کلمات کلیدی : گیاه سانسوریا ، گیاهان آپارتمانی ، گیاه مادر شوهر ، گونه های گیاه سانسوریا ، رطوبت نسبی هوا، آبیاری مناسب ، گیاه بومی آفریقا.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب