با شرایط پرورش آناناس زینتی و مراقبت از آن آشنا شوید

آناناس ترئینی

 آناناس زینتی گیاهی است با برگهای چرمی بلند و نیزه ای . در هنگام پیدایش گل، قسمت میانی گیاه به رنگ قرمز در می آید. این گیاه پس از ۳ تا ۴ سال میوه می دهد. گیاه بومه برزیل است. برگ های آن سیستم پهن دارند که در برخی از گیاهان نوک تیز و در برخی طویل می باشد. در بعضی مواقع در سطح  برگ ها حالت پودری وجود دارد که مربوط به خود گیاه است و میزان تبخیر را کند می کند.

خاک مناسب:

اناناس زینتی خاک های کمی اسیدی را دوست دارد. PH مناسب آن ۶ است. مخلوطی از ۲ قسمت تورب ، ۱ قسمت خاک برگ و کمی ماسه مناسب آن است. یک گرم در لیتر ، کود مایع هر دو هفته یک بار در زمان رشد مناسب می باشد. می توان مخلوطی از خاک، شامل ۲ قسمت خاک برگ پوسیده ، ۲ قسمت خاک گلدان و ۱ قسمت ماسه برای آن استفاده کرد.

 مکان مناسب پرورش

این گیاه مناسب مکان هایی با نور متوسط است و مکان های نیمه سایه و نیمه آفتابی را دوست دارد. از جهتی این گیاه نیاز به نور زیاد دارد. ولی باید از تابش نور مستقیم خورشید به آن پرهیز شود. حداقل درجه حرارت برای آن ۱۷ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد.

آبیاری: گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد. خاک باید همیشه مرطوب باشد و هر بار نباید به آن زیاد آب داد. در فاصله دو آبیاری باید سطح خاک نیمه خشک شود. در تابستان هفته ای دو بار ، در زمستان هفته ای یک بار آبیاری می شود.

رطوبت هوا : رطوبت نسبی هوا باید ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد. غبار پاشی در اطراف و روی گیاه برای آن مناسب است.

مراقبت های ویژه در آناناس زینتی : برای تمیز کردن برگ ها از پارچه یا اسفنج خیس استفاده کنید. نگهداری این گیاه در آپارتمان مشکل است. پس از تولید میوه برگ های اولیه زرد شده و از بین می روند. در این زمان گلدان را باید در جای گرم و روشن قرار داد . فصل گل دهی معمولا در بهاراست. تعویض گلدان در بهار انجام می شود.

روش تکثیر : آناناس ابلق را به دو روش می توان تکثیر کرد. اول با استفاده از برگ های روزت که در بالای میوه قرار گرفته اند. باید بالای میوه را به فاصله ۱.۵ سانتی متری تا برگهای روزت آن بریده و به مدت یک روز در مکانی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شود. سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و به آرامی داخل گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. گیاه را با پلاستیک شفاف بپوشانید. دمای محیط باید ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد. مدت زمان ریشه دهی ۲ ماه به طول می انجامد .

گیاهان جدا شده را در شن نیز می توان کاشت و به گلخانه منتقل کرد. استفاده از روش پاجوش هایی که در اطراف پایه مادری بوجود می آید و پاجوش ها به اندازه ۱۰ سانتی متر رشد کردند. آن را با دقت با یک چاقوی تیز از پایه مادری جدا کرده و در خاک مناسب کاشته شود و گلدان را در پلاستیک شفاف در درجه حرارت ۲۴ درجه سانتی گراد قرار داد. زمان مناسب تکثیر اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

برای مطالعه بیشتر کتاب زیر را مطالعه کنید:

کتال گلکاری عمومی و خصوصی جلد 4

کلمات کلیدی : آناناس زینتی ، خاک مناسب ، آبیاری ، ph  خاک ، تکثیر آناناس زینتی ، درجه حرارت مناسب گیاه.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب