با کاشت و پرورش بادمجان بیشتر آشنا شویم

بادمجان یک سبزی یکساله است، ولی ممکن است بیش از یک سال دوام بیاورد که البته این موضوع به چگونگی آب و هوای محل کشت آن بستگی دارد. بوته بادمجان قوی تر از گوجه فرنگی است. دارای ساقه قوی، خشن و چوبی می باشد. ارتفاع بوته بادمجان بین ۶۰ سانتی متر تا یک متر می باشد.

احتیاجات آب و هوایی بادمجان

بادمجان یک سبزی فصل گرم می باشد. از این رو در دمای نسبتا بالا رشد خوبی خواهد داشت. برای بادمجان بهترین دما در روز بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و در شب بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. بادمجان نسبت به سرما بسیار حساس است و حتی از گوجه فرنگی و فلفل نیز حساس تر می باشد. بادمجان اگر به وسیله بیماری ها از بین نرود، تا رسیدن فصل سرما در زمین باقیمانده و محصول می دهد. به این ترتیب بادمجان در مناطق سردسیری یکساله است.

در نقاطی که زمستان ملایم داشته باشد، مانند خوزستان، شاید بوته در زمین باقی بماند، ولی رشد بوته و تولید میوه متوقف می شود. اگر آبیاری مرتب صورت گیرد، طول دوره رشد طولانی خواهد بود و میزان محصول آن نیز بالاست. به طور کلی آب و هوای مناسب برای بادمجان مانند گوجه فرنگی است، ولی بادمجان نسبت به گرما بیشتر مقاوم است.

خاک مناسب

بادمجان برای رشد مناسب و حصول حداکثر محصول، احتیاج به حاصلخیزی خاک و تغذیه کافی دارد که کلیه احتیاجات کودی و خاک برای این سبزی همانند گوجه فرنگی می باشد. زمین بادمجان باید دائما نمدار و مرطوب باشد.

بهترین خاک برای بادمجان، خاک های شنی لومی است. همچنین خاک آن باید عمیق، حاصلخیز و دارای زهکشی خوبی باشد. بادمجان از جمله سبزی هایی است که موادغذایی زیادی از زمین جذب می کند، لذا برای آن استفاده از کودهای  دامی به میزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار توصیه می شود. چنانچه زمین شنی و یا ضعیف باشد، باید به میزان ۴۰ تا ۵۰ تن و حتی ۷۰ تن در هکتار کود دامی به زمین بدهیم.

استفاده از کودهای کامل ازت، فسفر و پتاسیم باید در برنامه کودی و آماده کردن زمین قرار گیرد. از طرفی چون این گیاه زمین را برای مدت طولانی اشغال می کند و محصول می دهد، لذا مصرف کودهای ازته به صورت سرک در دو سه نوبت برای آن توصیه می گردد. میزان مصرف کود ازته سرک در هر نوبت حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار می باشد. اولین نوبت کود ازته سرک ۳ تا ۴ هفته بعد از کاشت است. pH مناسب خاک بین ۵.۵ تا ۶.۸ می باشد.

کاشت بادمجان

بادمجان به دو طریق کشت مستقیم و تهیه خزانه ازدیاد می شود؛ در صورتی که گوجه فرنگی نسبت به نشاکاری وضعیت بهتری از خود نشان می دهد. چنانچه هنگام نشاکاری هوا خشک باشد، بهتر است مقداری خاک با ریشه ها همراه باشد.

مدت زمان ماندن بوته در خزانه کمی بیشتر از گوجه فرنگی است و این مدت بین ۸ تا ۱۰ هفته طول می کشد. تا آماده شدن نشا ها زمین به جوی و پشته تبدیل گشته، فاصله دو خط کشت (عرض پشته) کمی بیشتر از گوجه فرنگی است و آن ممکن است تا ۱۲۰ سانتی متر برسد. فاصله دو بوته روی خط کشت هم باید بیشتر از گوجه فرنگی در نظر گرفته شود و احتمالا آن به ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می رسد.

زمان کاشت

در کشت مستقیم باید تا برطرف شدن سرما در بهار، کشت به تأخیر افتد؛ ولی می توان در گلخانه یا شاسی سرپوشیده اقدام به تهیه خزانه و کشت کنیم. به محض مساعد شدن هوا و برطرف شدن سرما، نشا ها به محل اصلی منتقل می شوند. زمانی که بوته ها چهار برگه شدند، موقع مناسبی برای انتقال به محل اصلی می باشد. می توان بوته های کوچک بادمجان را در گلدان نشا کرد و گلدان ها را در گلخانه نگهداری نمود تا به محض مساعد شدن هوا به محل اصلی منتقل شوند. در آمریکا وقتی که هوا اجازه ندهد که بوته ها را در اوایل بهار نشا کنند، از محافظت کننده های گیاهی (کلاهک پلاستیکی) استفاده می کنند. در این صورت حدود دو هفته زودتر از معمول، نشاکاری انجام می شود.

3 کامنت
  • امیر ایرانشاد
  • February 13, 2021 at 9:18 am

با درود وخسته نباشید
در مورد زمان آبیاری صیفی جات میخواستم اطلاعاتی کسب کنم که اگر ممکن باشه«لطف کنید وکمک کنید.
ممنون

سلام
اگر امکان دارد بفرمایید دقیقا در چه قسمتی مشکل دارید؟

کدام منطقه هستید و برای چه نوع کشی می خواهید؟

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب