برای کنترل آفات چغندر قند چه باید کرد؟

برای کنترل آفات چغندر قند چه باید کرد؟

در مقاله زیر به معرفی آفات چغندر قند و روش های کنترل آن می پردازیم:

شب پره زمستانی

لارو این شب پره ها از برگ، ساقه و طوقه گیاهان مختلف تغذیه می کند. این آفت در اکثر نقاط دنیا مشاهده شده است. در استان خوزستان در شهرستان های دزفول، شوش، اندیمشک و بهبهان خسارت وارد می کند که این خسارت در شهرستان دزفول بیشتر می باشد.

شکل شناسی

حشره کامل، شب پره نسبتا بزرگی است. بال های جلویی به رنگ زرد متمایل به قهوه ای تا خاکستری تیره و در روی هر یک از آن ها سه لکه مشخص قاعده ای مثلثی، میانی گرد و لکه حاشیه ای لوبیایی شکل است. بال های عقبی سفید رنگ با رگبال های مشخص خاکستری است. اطراف بال ها مجهز به ریشک بلند می باشد.

خسارات

لاروهای تازه از تخم خارج شده ابتدا از قسمت های سبز برگ تغذیه مختصری نموده و سپس خود را به پای بوته ها رسانده و در زیر خاک کنار طوقه گیاه شروع به تغذیه از طوقه نموده و سپس طوقه را قطع می کند. در اثر این تغذیه قسمت هوایی گیاه از ریشه جدا شده و در نتیجه گیاه پژمرده و خشک می شود.

روش های کنترل

– زراعی

۱) شخم عمیق پس از برداشت محصول جهت از بین بردن یا کاهش ذخیره زمستانه آفت

۲) آبیاری اول، دوم و سوم کمی فاصله داشته باشد تا شرایط زیستی و تغذیه ای برای آفت نامطلوب گردد و از خسارت آن کاسته گردد.

۳) وجین علف های هرز میزبان

۴) شیوه آبیاری می تواند در میزان آلودگی چغندر قند نقش داشته باشد. به عنوان مثال، در آبیاری نشتی درصد آلودگی نسبت به آبیاری بارانی، در سطح بالاتری قرار می گیرد.

ب- شمیایی

اگر به ازای هر یکصد بوته چغندر قند به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ عدد لارو وجود داشته باشد مبارزه شیمیایی قابل توصیه است.

کرم برگ خوار چغندر

لارو این حشره به اکثر محصولات زراعی خسارت وارد می کند. این آفت در سراسر کشور به ویژه در مناطق چغندر کاری به شدت شیوع دارد.

شکل شناسی

حشره کامل پروانه ای است نسبتا کوچک به طول ۱۴-۱۰ میلی متر و عرض بدن با بال های باز ۳۰-۲۵ میلی متر می باشد. بال های جلویی به رنگ قهوه ای یا خاکستری بوده که هر یک از آن ها مجهز به دو عدد لکه است. لکه اولی لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ و لکه قاعده ای گرد و به رنگ زرد صدفی تا نارنجی می باشد. بال های عقبی به رنگ سفید متمایل به خاکستری که رگبال ها و حاشیه بال ها قهوه ای است.

خسارات

این لاروها برگ های سبز چغندر قند و دیگر گیاهان میزبان را مورد حمله قرار می دهند. لاروها در ابتدا به صورت دسته جمعی از سطح زیرین برگ گیاهان میزبان تغذیه می کنند که علائم آن به صورت مشبک شدن برگ ها دیده می شود، اما به تدریج که لاروها رشد می کنند از بقیه قسمت های سبز برگ نیز تغذیه می کنند و آن ها را سوراخ می کنند.

روش های کنترل

– زراعی

۱- کشت زود و به موقع: هراکش نمودن نباتات یکی از اصول مهم است. زیرا با کشت به موقع خصوصا زود هنگام، بوته های چغندر می توانند در برابر حمله آفات تا حدودی مقاومت نماید.

۲- وجین علف های هرز اطراف و داخل مزرعه چغندر قند

۳- کاهش فاصله آبیاری اول هم باعث می شود تا لاروها نتوانند مهاجرت نماید و از خسارت آن تا بزرگ شدن بوته ها کاسته می شود.

ب- بیولوژی

این آفت دشمنان طبیعی فراوانی دارد که نقش موثری در کاهش جمعیت آن دارد.

ج- شیمیایی

برای کنترل این آفت از امولوسیون اتریمفوس متیل ۵۰% به میزان ۱.۵ لیتر در هکتار، پودر وتابل دیپترکس ۸۰% به نسبت یک کیلوگرم در هکتار می توان بهره گیری نمود.

برای مطاله بیشتر در مورد آفات چغندر قند و آشنایی کامل با روش های کنترل آفات می توانید کتاب آفات چغندر قند را مطالعه فرمایید.

چغندر قند

کلمات کلیدی: چغندر قند ، آفات چغندر قند ، آفات ، کنترل

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب