برخی از اصطلاحاتی که هنگام هرس درختان میوه باید با آنها آشنا باشیم

برخی از اصطلاحاتی که هنگام هرس درختان میوه باید با آنها آشنا باشیم

در میان باغبانان و متخصصان کشت درخت و میوه اصطلاحاتی وجود دارد که هنگام هرس و کشت درختان باید با آنها آشنا باشیم. اصطلاحاتی همچون ، دارد-dard-، میخچه، برندی ، بورس درخت و… . عدم آگاهی ما از این اصطلاحات باعث می شود که در کار باغبانی به مشکل بربخوریم. چون هنگامی که با یک متخصص باغبانی صحبت می کنیم او دائما از اصطلاحات خاصی داد سخن می زند و در حالی که او به زبان ما صحبت می کند ما از حرفهای او سر در نمی آوریم.

دارد یا میخچه: در درختان سیب و گلابی که دارای میوه های گوشته دار هستند شاخه های بسیار کوتاهی وجود دارد که به یک جوانه کوچک ختم می شوند. این مینی شاخه ها «دارد یا میخچه» خوانه می شوند. میخچه ها در بین  جوانه های چوب و میوه قرار دارند. درواقع این میخچه ها هستند که در نهایت به ما میوه می دهند. به همین خاطر است که گفته می شود که تا حد امکان باید تعداد این گونه میخچه ها را در روی درخت نگه داشت و آنها را افزایش داد. طول این شاخه ها تقریبا به اندازه ۱ تا ۳ سانتی می باشد.

 لامبورد : لامبوردها شبیه میخچه هستند و در انتهای آنها جوانه های گل و میوه شکل می گردد. در کل لامبورد از میخچه تا حدی بزرگتر است و در اکثر زمانها در روی بورس درختان امکان تجدید لامبورد و میخچه به همراه یکدیگر وجود دارد.

بورس: بورس محلی از درخت یا شاخه ی درخت است که میوه و گل در آنجا تشکیل می شود.

 برندی یا شاخک: برندی تقریبا همانند یک شاخه کوچک و باریک است ومی تواند خم شود. این شاخک هنگامی که به طور کامل رشد کرده باشد طول آن به ۲۰ سانتی متر می رسد. برندی حالت خاصی دارد. برای شناخت برندی تکینک خاصی وجود دارد . به این حالت که اگر در انتهای آن ، جوانه ، گل داشته باشد ، برندی تاجدار و اگر جوانه ، چوب داشته باشد برندی ساده است.

 نرک یا گورمان: به شاخه هایی گفته می شود که میوه بر روی آنها تشکیل نمی شود یا این کار به سختی صورت می گیرد. دلیل این موضوع این است که در اثر تغذیه مناسب ، تعدادی از جوانه ها رشد زیادی داشته و تبدیل به جوانه قوی و کاملی و سختی می شوند. قدرت رویش این شاخه ها به گونه ای است اجازه رشد میوه بر روی آنها به سادگی داده نمی شود.

شاخه: در طول دوران رشد درخت و شرایط مناسب فصلی تعدادی از جوانه ها فعال می شوند. بعضی از این جوانه ها چون در کنار بخش چوبی درخت قرار دارند تبدیل به برگ شده و گاهی حتی اقدام به تولید جوانه های ثانویه می کنند. از قرار معلوم در پاییز که برگها ریزش می کنند این جوانه ها تبدیل به شاخه می شود.

  جوانه چوب: جوانه های میوه یا گل همچون چوانه چوبی هستند که به طور جانبی بر روی شاخه ها قرار می گیرند. این جوانه ها عموما در انتهای لامبوردها یا برندی ها تشکیل شده و روی آنها با فلس ها جنینی پوشیده شده است.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب