برخی از نکاتی که هنگام کاشت برنج باید به آنها توجه نمود:

برخی از نکاتی که هنگام کاشت برنج باید به آنها توجه نمود:

 انتخاب دانه برنج باید به چه نحوی صورت گیرد ؟ کیفیت دانه چه تاثیری بر فرایند رشد و میزان برداشت محصول خواهد گذاشت؟ آماده سازی زمین جهت کاشت برنج چگونه صورت می گیرد؟

کیفیت و انتخاب دانه

 دانه برنج یک محصول زنده است که قرار است رشد پیدا کرده و محصول جدید از آن شکل بگیرد. فرایند انتخاب دانه باید به درستی انجام شود تا پتانسیل عملکرد نوع برنج با محصولی که قرار است برداشت شود همخوانی داشته باشد. دانه باکیفیت می تواند عملکرد رشد برنج را از ۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد. استفاده از دانه های مناسب سبب افزایش نرخ تولید برنج ، بهبود وضعیت ظاهری برنج، انقباظ یکناخت گیاه و رشد بیشتر آن خواهد شد.

انتخاب مناسب دانه و کاهش آفات

رشد شدید دانه های برنج در شرایط اولیه باعث کاهش مشکلات ناشی از بروز علفهای هرز و افزایش مقاومت محصول نسبت به آفات، بیماری ها و حشرات می شود . تمام این عوامل سبب افزایش عملکرد مزرعه تولید برنج می گردد.

دانه های خالص برنج از نوع انتخاب شده ، باید به گونه ای مورد بررسی قرار گیرند که موارد زیر در آنها لحاظ شده باشد:

-از لحاظ اندازه همه آنها یکنواخت و یکسان باشند و شکل آنها همسان باشد.

-فاقد دانه های علفی بوده تا در هنگام رشد با مشکل علف های هرز مواجه نشویم.

-دانه ها باید از عناصر بیماری زایی که مربوط به دانه هستند ، بیماری های پنهان و همین طور حشرات و لاروها پاک سازی شده باشند.

 نکته : یکی از نکات مهمی که باید در انتخاب دانه برنج به آن توجه کرد این است که دانه انتخاب شده باید متناسب با محیط زیست محل مزرعه باشد. انتخاب اقلامی که با محیط رشد سازگار نیستند سبب کاهش رشد برنج و همین طور ضعف آنها نسبت به شرایط آب و هوایی و آفات آنجا می شود.

 آمادگی زمین برای کاشت دانه یا نشا

 قبل از عملیات کاشت ، خاک باید در بهترین شرایط فیزیکی برای رشد محصول بوده و سطح آن کاملا مسطح گردد. این کار را می تواند از طریق شخم زدم و مخلوط کردن خاک و هموار کردن آن انجام داد. تسطیح و آماده سازی مناسب خاک باعث شده که دانه در عمق مناسب قرار گیرد. از طرفی این فرایند در کنترل علف هرز موثر واقع می شود.

سطح هموار زمین به نشا اجازه می دهد که در شرایط راحت تر قرار گیرد و تلاش برای مدیریت زمین توسط کشاورزان به حداقل برسد و بالطبع کیفیت و عملکرد دانه افزایش یاد.

کلمات کلید: انتخاب دانه برنج، کیفیت محصول برنج ، هموار کردن سطح خاک، کنترل علف هرز، آمادگی زمین، نشاء برنج .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب