برداشت هلو و شلیل چگونه صورت می گیرد؟

برداشت هلو و شلیل قیچی میوه چینی چیدن میوه

بهترین ابزار برای برداشت هلو و شلیل چه می باشد؟ برداشت هلو و شلیل با توجه به رقم در چه ماهی از سال صورت می گیرد؟ برای حمل و نگهداری هلو و شلیل به چه نکاتی باید توجه نمود؟

هلو و شلیل از آن دست میوه هایی هستند که می توانند مراحل رسیدن خود را پس از برداشت، کامل کنند. هلو و شلیل به طور طبیعی ۴ تا ۵ ماه بعد از گل‌دهی می رسند. تغییر رنگ پوست و نرم شدن گوشت میوه از علائم ظاهری رسیدگی در این میوه ها است. البته باید توجه داشت که تنها بر اساس تغییر رنگ پوست هلو و شلیل نمی توان زمان مناسب برداشت  آن ها را تعیین کرد.

باید توجه نمود که برداشت هلو و شلیل قبل از رسیدن کامل میوه و با قیچی میوه چینی مناسب صورت گیرد تا کمتر آسیب به میوه وارد شود و باعث کاهش بازارپسندی میوه‌ها نشود.

برداشت هلو و شلیل بسته به زودرس و دیررس بودن ارقام مختلف از اواخر اردیبهشت‌ماه شروع و تا اوایل مهر‌ماه ادامه می یابد. زمان مناسب برداشت برای ارقام مختلف هلو و شلیل به شرح زیر است:

ارقام هلوی سرخ و سفید البرتا در تاریخ ۱۱ تیر‌ماه (۹۵ روز بعد از مرحله اتمام گل‌دهی)، هلو رقم سبز مشهد در تاریخ ۱۱ مرداد‌ماه (۱۲۴ روز بعد از مرحله اتمام گل‌دهی) و شلیل رقم کیوتا در تاریخ ۴ مرداد‌ماه (۱۲۴ روز بعد از مرحله اتمام گل‌دهی).

استفاده از قیچی میوه چینی مناسب، تأثیر زیادی در جلوگیری از ضایعات پس از برداشت دارد. دُم میوه باید به نحوی قیچی شود که قسمت باقی مانده روی میوه همسطح میوه باشد. باقی ماندن بخشی از دُم میوه ، سبب ایجاد زخم در پوست میوه های مجاور در داخل جعبه می شود که این زخم‌ها منافذی برای ورود قارچ‌های عامل پوسیدگی هستند.

رعایت برخی نکات کلیدی در زمان برداشت هلو و شلیل، متضمن کاهش ضایعات است. در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– وجود کارگران ماهر، برداشت مناسب میوه از درخت را تضمین می کند.

– در موقع برداشت میوه ها به منظور جلوگیری از ایجاد زخم در سطح پوست میوه، کارگران باید دارای ناخن های کوتاه بوده و از دستکش استفاده کنند.

– از مخلوط کردن میوه هایی که قبل از برداشت روی خاک افتاده اند با میوه های تازه چیده شده خودداری شود. این میوه ها باید به طور جداگانه جمع آوری و مصرف شود و از ورود آن‌ها به انبار جلوگیری شود.

آماده سازی هلو و شلیل برای نگهداری و حمل و نقل

درجه حرارت میوه های هلو و شلیل در هنگام رسیدگی و برداشت بالا است. حرارت زیاد در محصولات حساس مانند هلو و شلیل باعث فساد میوه می شود که سبب کاهش کیفیت تجاری میوه و مدت انبارداری آن می شود. بنابراین، برای حمل و یا نگهداری این میوه ها باید دما آن‌ها را کاهش داد.

برای این منظور، روش پیش سرد کردن با آب سرد از طریق غوطه وری میوه در آب با دمای ۵ درجه سلسیوس به مدت ۵ دقیقه پیشنهاد می شود. این عمل سبب افزایش میزان سفتی بافت میوه‌های هلو و شلیل در طول نگهداری در  سردخانه می شود و میزان کاهش وزن میوه ها را به حداقل می رساند. بعد از پیش سرد کردن، رطوبت سطحی میوه ها باید با استفاده از جریان هوای ایجاد شده به وسیله پنکه گرفته شود.

پس از برداشت هلو و شلیل، انجام عملیات زیر باعث حفظ بهتر کیفیت میوه، طی حمل و نقل و نگهداری می شود:

– باید میوه‌های آسیب دیده، بد شکل، نارس، لهیده و هم‌چنین هر نوع آلودگی به مواد خارجی (شامل گل و لای و …) را از میوه های سالم جدا کرد و سپس میوه ها را از لحاظ رقم، اندازه و میزان رسیدگی درجه بندی کرد.

– میوه‌های هلو و شلیل، به دلیل بافت خاصی که دارند به شدت در مقابل عوامل بیماری‌زای قارچی حساس هستند، به طوری که بعضی از این عوامل بیماری‌زا حتی قبل از برداشت نیز موجب آلودگی محصول و ایجاد خسارت می شوند. بدین منظور برای جلوگیری از خسارات بایستی از محلول‌های قارچ کش استفاده نمود. همچنین می توان برای کاهش خسارات از غوطه وری در آب گرم ۵۰ درجه سلسیوس به مدت ۱ دقیقه و غوطه وری در آب گرم ۴۵ درجه سلسیوس به مدت ۳ دقیقه استفاده نمود.

کلمات کلیدی: هلو ، شلیل ، برداشت ، چیدن میوه ، برداشت هلو و شلیل ، قیچی میوه چینی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب