برداشت هندوانه، خربزه و طالبی

برداشت هندوانه

برداشت هندوانه باید زمانی صورت گیرد که رسیده بودن میوه مشخص و محرز باشد. برداشت میوه هنگامی است که گوشت میوه رسیده و میزان قند آن حداکثر باشد. تشخیص هندوانه رسیده از نارس احتیاج به تجربه دارد. بهترین روش برای اینکه مشخص شود هندوانه رسیده است یا نه، نوع صدای ضربه ای است که با انگشت شست به میوه وارد می آید. اگر هندوانه نارس باشد، این صدا زنگ دار فلزی است ولی در میوه های رسیده صدا خفه و گرفته است.

خشک شدن پیچک انتهای هندوانه نیز می تواند راهنمای خوبی برای رسیدن میوه باشد. البته شاید این موضوع در بعضی موارد صحیح نباشد. شاید تغییر رنگ پوست میوه بتواند ما را در تشخیص میوه رسیده از نارس کمک کند. چنانچه رنگ پوست میوه روشن باشد دلیل بر رسیدن میوه است. برجسته شدن خطوط روی پوست میوه نیز می تواند راهنمای خوبی برای این مسئله باشد.

برداشت خربزه و طالبی

زمان برداشت خربزه و طالبی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال خربزه و طالبی دارای ارقام زود ‌رس، میان رس و دیر ‌رس می باشند، لذا موقع برداشت آن ها بایستی به رقم آن ها توجه نمود.

از دیگر نکاتی که در موقع برداشت خربزه و طالبی باید توجه نمود، عبارتست از فاصله محل تولید تا بازار مصرف. چنانچه این فاصله کوتاه باشد، بهتر است میوه کاملا رسیده و شیرین باشد؛ ولی اگر فاصله طولانی باشد، توصیه می شود میوه نرسیده باشد، چون میوه های رسیده شدیدا آسیب می بیند و بازار پسندی خود را از دست می دهد.

میزان قند طالبی پس از برداشت افزایش نمی یابد، ولی امکان دارد عطر و طعم آن بهتر شود. تعیین زمان برداشت طالبی ساده تر از هندوانه است. علامت رسیدن آن عبارت است از روشن شدن رنگ پوست میوه (سبز روشن و یا زرد روشن)، نرم شدن نوک میوه و از همه مهم تر، راحت تر جدا شدن دمگل از میوه است. به تدریج که میوه شیرین می شود، شکاف هایی در اطراف دمگل، در محل اتصال دم میوه به میوه ایجاد می شود. این شکاف با رسیدن میوه عمیق تر گشته و زمانی که میوه کاملا می رسد، به آسانی دم میوه از میوه جدا می شود. این حالت را “فول اسلیپ” می گویند و آن زمانی است که میزان قند، مواد معدنی و ویتامین های آن به حداکثر می رسند.

برای مطالعه بیشتر در مورد کشت و پروش انواع سبزیجات می توانید کتاب پرورش سبزی را مطالعه فرمایید

کلمات کلیدی: برداشت هندوانه ، برداشت خربزه و طالبی ، برداشت خربزه ، برداشت طالبی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب