ترفندهایی برای خلاص شدن از شر پشه های گلدان

پشه های گلدان یکی از دردسرهای ناشی از حضور گلدانها در آپارتمان یا گلخانه می باشد. پشه های گلدان موجب می شود که برخی از فعالیت های گل ها و گیاهان مختل شده و حتی نمای ظاهری آنها ناپسند گردد. برای از بین بردن یا دور کردن پشه ها از گلدان ها ترفندهایی می توان اعمال کرد تا از شر آنها خلاص شد. ترفندهایی همچون قطع موقت آبیاری ، استفاده از لایه ای از شن بر روی خاک گلدان و… .

–                      اولین راه کار توقف موقت آبیاری است . اجازه بدهید تا چند سانتی از سطح خاک خشک شود . این ترفند سبب شده که لاروهای پشه که رو یا زیر بخش ابتدایی خاک هستند از بین رفته و همین طور تمایل به تخم گذاری مجدد کم شود.

–         استفاده از چسب زرد: که جزو لوازم کشاورزی به حساب می آید می تواند در کاهش جمعیت پشه ها موثر باشد. این چسب را می توانید از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه نمایید.

–                      به کار بردن لایه ای از شن : این حشرات نامطلوب به طور معمول تا عمق یک سانتی خاک تخم گذاری می کنند . استفاده از یک لایه یک سانتی از شن باعث خشک شدن محیط می گردد و تخم گذاری آنها را متوقف می کند. از طرفی تخم گذاری در محیط سخت شنی برای آنها تولید مشکل می کند.

–                      استفاده از سیر: بوی مشمئز کننده سیر در فراری دادن پشه ها موثر است. چون این حشرات نسبت به بوی سیر حساسند . می توانید تعدادی سیر را خرد کرده و بر روی خاک قرار دهید . این بو میزان تجمع آنها را در اطراف گلها به حداقل می رساند.

–                      استفاده از تله های سیب زمینی : تکه های سیب زمین را با ضخامت نازک برش داده و روی سطح خاک قرار دهید و تا چهار ساعت به آنها دست نزنید. بعد از دو روز نیز آنها را با قطعات تازه جایگزین کنید. تکه های سیب زمینی همچون تله های چسبناک عمل کرده و هنگامی که پشه ها بر روی آنها می نشینند به آن می چسبند و گرفتار می شوند.

–         استفاده از دارچین به عنوان سم طبیعی: دارچین برای حشرات حکم سم را ایفا می نماید و بو و بافت آن برای لاروها کشنده است. پودر دارچین را هر چند هفته یکبار بر روی خاک گلدان ها بپاشید تا با مسموم شدن لاروها میزان تجمع حشرات به حداقل برسد.

–         چای بابونه : می توانید یک قسمت از چای بابونه سرد شده را با سه قسمت از آب مخلوط کرده و هنگام آبیاری گلها مورد استفاده قرار دهید. مزه تلخ این گیاه دارویی سبب فاصله گرفتن پشه ها از گلها خواهد شد.

 نکته آخر اینکه از بین رفتن پشه های مزاحم به سرعت صورت نمی گیرد و نیاز به صبر و شکیبایی دارد . استفاده از روش های طبیعی که بخشی از آن در بالا ذکر شد تاثیر بهتری در حفظ گیاهان دارد. به خاطر اینکه به کار بردن سموم شیمیای به بافت بدنه گلها آسیب وارد کرده و از عمر آنها می کاهد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب