چگونه در خانه محصولی ارگانیک تولید کنیم؟

تولید و پرورش محصولات ارگانیک در خانه

نگهداری از گیاهان مختلف در فضاهای کوچک خانگی این روزها بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. ولی افسوس که اطلاعات کم در مورد سیستم های نوین خیلی ها را از داشتن گلخانه های خانگی محروم کرده است. زمانی که به سایت های مربوط به گلخانه های خانگی سر میزنید با حجم انبوهی از تبلیغات مواجه می شوید. تبلیغاتی که اکثراً گلخانه های با ابعاد کوچک و با قیمت های بسیار بالا را به ما پیشنهاد می دهند و عموما سازه های گلخانه ای پیش ساخته را معرفی میکنند. در صورتی که با صرف هزینه های بسیار پایین تر میتوان در فضای کوچکی از منزل گیاهان زینتی یا سبزیجات را پرورش داد. تنها کافی است با اصول نگهداری از هر گیاه جداگانه آشنا شوید.

نکته ی اول و اساسی در طراحی این گلخانه ها، نصب سیتم های صحیح آبیاری است. سیستم های جدید این قابلیت را دارند تا با نصب تایمر گیاهان شما را در ساعت معین و به میزان دلخواه آبیاری کنند. بسترهای کشت مورد دیگری هستند که کمتر مورد توجه قرار میگیرند. قطعا خاک بهترین و مهمترین بستر کاشت گیاهان محسوب  می شود ولی امروزه با تنوع کشت، محدودیت در زمان های آبیاری و شیوع برخی از آفات و بیماری های خاکزی بجای بستر خاکی گیاهان، موارد دیگر هم بعنوان جایگزین پیشنهاد می شوند. بطور مثال می توانید گیاهان خود را در بستر کوکوپیت که از پوست نارگیل تهیه می شود و صد در صد گیاهی است پرورش دهید همچنین  میتوانید با اضافه کردن درصد معینی از پرلیت رطوبت بیشتری را جذب بسترهای کاشت خود کنید. یا حتی میتوانید از بستر پشم سنگ استفاده کنید. چه پرلیت و کوکوپیت و چه از پشم سنگ بخواهید استفاده کنید با توصیه های مرتبط با هر گیاه آنها را مورد استفاده قرار دهید چرا که هر گیاهی نیاز آبی خاص خود را دارد و این نیازهای آبی یکسان نیستند. در مورد بسترهای کشت در قسمتی جداگانه مفصل صحبت خواهیم کرد. از سیستم های آبیاری هوشمند و بسترهای کشت که بگذریم میرسیم به نیازهای غذایی گیاه، اینجا هم باید دقت کرد چرا که هر گیاهی نیاز کودی خاص خود را دارد و هر بستری منبع میزان بخصوصی از این منابع غذایی است. شما به راحتی می توانید گیاهانی با کیفیت تر از سیتم های کشت خاکی تولید و پرورش دهید. در سیستم های نوین حتی سبزیجات خانگی را هم می توان تولید کرد. می توانید با خیال راحت یک الی دو هفته به سفر بروید بدون اینکه نگران نیاز آبی گیاهانتان باشید. چراکه ما برای این موضوع چاره اندیشیده ایم.

در نهایت اگر قصد پرورش گیاهان در فضای بیرون از منزل یا روی تراس را دارید توصیه میکنم هزینه های اضافی برای سازه های گران و تبلیغاتی ندهید. هنوز که هنوزه بسیاری از گلخانه های مدرن از پوشش پلاستیک که بسیار ارزان تر و موثرتر هستند، استفاده میکنند تنها کافی است در انتخاب نوع پلاستیک دقت کنید. دو نکته را مد نظر داشته باشید، گلخانه ای که طراحی میکنید  تهویه ی خوبی داشته باشد و از آن مهم تر جلوی ورود آفات و بیماری ها را به درون گلخانه بگیرد.

با پادیاب همراه باشید از مراحل رشد و توسعه گلخانه های خانگی تان را عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید. ما همراه شماییم تا آنجا که از محصولات ارگانیک و درجه یک خودتان نوش جان میکنید. یا آنکه اولین شاخه گلی که خودتان پرورش داده اید را به کسی که دوستش دارید هدیه می دهید.

کلمات کلیدی: کشاورزی در خانه ، گلخانه ، محصولات ارگانیک ، گلخانه خانگی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب