تکثیر و پرورش گل لاله چگونه صورت می گیرد؟

گل لاله

گل لاله از تیره سوسنی هاست. گل لاله دارای سوخ گوشتی است. رنگ گل لاله زرد، سفید، صورتی، نارنجی و بنفش است. تولید پیازهای پیش رس آن بیشتر در آمریکا و هلند است.

خاک مناسب

خاک زمین مناسب گل لاله باید خاکی که سالم و سبک باشد انتخاب شود. خاک مناسب مخلوطی از ۳/۲ شن و ۲/۱ مواد پوسیدنی مغذی باشد. از مخلوط خاک مرکب از خاک، شن، تورب یا پیت، پرلیت و ورمیکولیت استفاده می شود. بستر کاشت باید دارای زهکش خوب باشد، pH مناسب ۶ تا ۷ است.

آبیاری گل لاله

آبیاری منظم که خاک مرطوب ولی خیس نباشد و با زهکشی بسیار مناسب.

زمان گلدهی لاله

لاله از اواخر اسفند تا اواخر بهار گل می دهد. طول گل ریزان هر بوته تقریبا ۱۵ روز می باشد.

روش تکثیر و کاشت لاله

تکثیر به وسیله تقسیم سوخ کوچکی که از بغل سوخ اصلی جدا می شود صورت می گیرد. چند هفته پس از تمام شدن گل های لاله، برگ های بوته زرد و کم کم خشکیده به آسانی از سوخ آن که در زمین است جدا می شود. در این زمان باید سوخ ها را از زمین بیرون آورده و در معرض هوا و سایه قرار می دهند تا رطوبتش کم شود. موقع کاشت مجدد سوخ های گل لاله مهر و آبان ماه به فواصل ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر و عمق ۱۰ سانتی متر است.

مراقبت های ویژه

پیاز لاله طبیعتا پیازچه تولید می کند و هر ساله تجدید می شود، شروع برداشت پیازها از  اواسط خرداد ماه است و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. پیازها را کمی پس  از برداشت، درجه بندی می کنند و پیازهایی که باید کاشته شوند برحسب درشتی پیاز و قابلیت تولید تعداد پیازچه به دو گروه طبقه بندی می شوند.

پیازچه های معمولی را در دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد به مدت ۳ تا ۴ هفته و پس از آن در درجه حرارت ۲۰ درجه تا آبان ماه و از آن به بعد در حرارت ۱۷ درجه در انبار نگهداری می کنند.

پیازهایی که سخت تر پیازچه تولید  می کنند در دمای ۱۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تا شهریور ماه نگهداری می شوند و پس از آن در دمای ۲۰ درجه تا آبان ماه و پس از آن در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد در انبار نگهداری می شوند.

پیازهای لاله را از اواسط مهر تا آبان ماه می کارند. هنگامی که پیازهای لاله را می کارند باید دقت کرد که طوقه ساقه (قسمت برجسته سر پیاز) بیرون از خاک قرار گیرد. پیازهای کوچک را معمولا ۱ تا ۲ سانتی متر پایین تر از سطح خاک می  کارند.

برای آشنایی و مطالعه بیشتر در مورد انواع گل های شاخه بریده و گل های پیازی می توانید کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

گل کاری

کلمات کلیدی: لاله ، گل لاله ، آبیاری گل لاله ، کاشت گل لاله

گروه:
یک کامنت
  • فرهاد
  • March 4, 2020 at 12:15 pm

سلام.پیاز لاله هلندی رو کاشتم. اول جوانه زد بعد جوانه خشک شد و پیاز چنتا پیازچه جدید تولید کرد.میشه بفرمایید چرا گل نداد؟

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب