تکنولوژی های جدید کشاورزی -کشت کاهوی بدون خاک در شرکت توشیبای ژاپن

تکنولوژی های جدید کشاورزی -کشت کاهوی بدون خاک در شرکت توشیبای ژاپن

 ورود به حوزه های کشاورزی آن هم توسط کمپانی های معروف ژاپنی که تا چندی پیش با گجت های پیشرفته خود شناخته شده عالم و آدم بودند بسیار شگفت بر انگیز است. شرکت توشیبا که به عنوان یک شرکت تولید ابزار الکترونیکی در جهان معروف است این روزها وارد یک حوزه غیر متعارف شده و آن تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و کاملا کنترل شده در فضای خاص بهداشتی است. شرکت توشیبا در این فضا ها کوشیده است که در اتاق های کاملا پاکیزه، بوته های کاهو کشت نماید.

هدف از پروژه : ایده بزرگ شرکت توشیبا ، به گفته مدیران اجرایی آن، به نوعی، گسترش کسب و کار بهداشت و درمان این شرکت است که طیفی از تجهیزات پزشکی تا سیستم های کشاورزی صنعتی را در بر می گیرد.

 البته هدف اصلی این آزمایش ها، فروش  این سیستم ها به کشورهایی همچون روسیه و کشورهای خاور میانه است که کشاورزی داخلی در آن ها عملی دشوار به حساب می آید. هر چند که توشیبا غذای ژاپن را نیز تولید خواهد کرد. دور از انتظار نیست که این شرکت سالانه حدود سه میلیون بوته کاهو تولید کند و درآمدی ده ها میلیون دلاری به واسطه آن برای ژاپن و توشیبا به ارمغان بیاورد. البته این نکته نیز قابل تامل است که توشیبا تنها شرکت ژاپنی ای نیست که به این عرصه وارد شده است. در دبی، شرکت فوجیستو بوته های کاهو و شرکت شارپ توت فرنگی پرورش می دهند.

اولین چیزی که هنگام ورود به فضای کشت توشیبا می بینید:

یکی از نخستین چیزهایی که پس از ورود به محل کشت کاهو ها می بینید وجود لوگوی توشیبا در همه جاست. این شرکت بسیار از وسایلی که مورد نیاز آنها می باشد را در اتاق های بسیار پاکیزه تهیه می کند. از این وسایل می توان به روشنایی ، ضد عفونی کردن آب ، امکانات تولید انرژی و صد البته تبلت هایی که کارکنان  از آنها برای کنترل فرایند کار استفاده می کنند.

کشت کاهو توشیبا ژاپن

فرایند اصلی اتاق ها نیز به عهده شرکت می باشد . این شرکت حتی کار تهیه آب اسید و آلکالاین را نیز خود به انجام می رساند . از این مایع جهت شستشوی دست همه افرادی که وارد این مجموعه می شوند استفاده می شود.

 حالا این سوال پیش می آید که بوته های کاهو را چرا باید در اتاق های پاکیزه تولید نمود؟

جواب سوال آشکارا مشخص است. چون که پاکیزه است. همه عوامل موجود در این مجموعه همچون فشار هوا ، دما ، روشنایی ، باکتری ها و گرد خاک به طور کامل کنترل شده است. با در نظر گرفتن همه این تمهیدات ، نتیجه محصولی است که از هر نوع حشره عاری است و نیازی به آفت کشی و شستشو ندارد.

 

 برخی از عملیات و آزمایش های در حال انجام در شرکت توشیبا

در داخل اتاق های پاکیزه، شما صدای بلند سیستم های تهویه و ماشین های انتقال آب را پیوسته می شنوید. لامپهای فلئورسنت که قرار است با نور LED جایگزین شوند راهروهای باریک را روشن کرده است. یکی از آزمایشهای جالبی که توشیبا در حال انجام آن است تست نور رنگی و تاثیر آن بر روی ساختار ، تغذیه و مزه گیاهان است.

توشیبای ژاپن تولید کاهو

 مکان مجموعه کشت توشیبا

این مجموعه در حدود ۵۰ کیلومتری خارج توکیو قرارگرفته که در سال های ۱۹۸۰ و ۹۰ محل ساخت دیسک فلاپی های این شرکت بوده است. در این مجموعه غیر عادی ،این شرکت در اتاقهای استریل شده در حال پرورش هزاران بوته کاهو است.

 گیاهانی که توشیبا پرورش خواهد داد:

علاوه بر کاهو ، شرکت توشیبا بر روی گیاهان برگ دار زیادی، از جمله کاسنی فرنگی ، برگ چغندر سوئیسی ، منداب ، اسفناج و کاهو کار می کند و در آینده قصد دارد گیاهانی مانند ریحان و گیشنیز نیز پرورش دهد.

 اولین محصول توشیبا که به زودی عرضه خواهد شد سالادی است که به دو صورت با سس و بدون سس در کافه تریاهای این شرکت و برخی سالاد کافه های فروشگاه های ژاپنی فروخته می شود. کاهویی که توسط این شرکت تولیده شده مزه خوبی دارد ، ترد است، مزه تندی دارد و پاکیزه به نظر می رسد.

 در کلام آخر باید به این نکته خاطر نشان کرد که ورود شرکت های اینترنتی و الکترونیکی ای همچون توشیبا به عرصه هایی همچون کشاورزی و بیمه عمر خیلی هم شگفت آور نیست. چون شرکتهای معروفی همچون گوگل که باید در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو دنبال آن گشت، وارد حوزه خودروهای بدون راننده شده. همین طور شرکت اپل با داشتن بیشترین شهرت و قدرت برند در حوزه وسایل الکترنیکی همچون گوشی ها، تبلت ها و لپ تاپها ، وارد عرصه ساعت های هوشمند و زیبا نیز شده است.

 کلمات کلیدی: کشت کاهو ، شرکت توشیبا ، تولید کاهوی بدن خاک ، اتاق های پاکیزه کشت ، اپل ، کشاورزی مدرن ، گوگل ، کشت بدون خاک ، کشاورزی داخلی در کشورهای خاور میانه ، روسیه .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب