درخت موز را چگونه بایستی آبیاری کرد؟

گیاه موز آموزش آبیاری درخت موز

درخت موز، به علت تعرق زیاد و لزوم رشد در هوای گرم با دمای بالاتر از ۱۱ درجه سانتی گراد، به آب زیادی نیاز دارد. آبیاری موز باید طوری انجام گیرد که همیشه قسمتی از خاک که ریشه در آن قرار دارد مرطوب بماند. موز گیاهی است که از سایر گیاهان گرمسیری نسبت به رطوبت و کمبود آن حساس تر است. کمبود آب در موز، باعث کاهش تعداد خوشه ها می گردد. همچنین در شرایط خشکی، در برگ ها شکستگی ایجاد شده و به طرف پایین خم می شوند. از طرف دیگر همانطور که قبلا اشاره شد زیادی رطوبت در پای درخت موز، در اثر آبیاری یا بارندگی زیاد، موجب پوسیدگی ریشه و خسارت در گیاه خواهد شد. روش آبیاری بارانی به علت پهن بودن برگ ها ضمن شستشوی آن ها تا حدودی از تعرق جلوگیری می نماید. علاوه بر آن محیط مرطوبی برای این گیاه ایجاد می شود.
آبیاری بارانی در صورت امکان، نسبت به سایر روش ها ارجحیت دارد. در صورت عدم امکان آبیاری بارانی، بهترین روش استفاده از آبیاری نشتی است و برای این کار در فاصله ۴۰-۳۰ سانتی متری درخت، جوی هایی در دو طرف ایجاد کرده و آب را در آن ها جاری می کنند. باید سعی شود که جوی ها طوری آماده شوند تا آب در آن ها امکان نفوذ به اندازه کافی در عمق خاک را داشته باشد. در صورت وجود امکانات کافی، می توان روش آبیاری قطره ای را بکار گرفت. آبیاری به صورت کرتی مطلقا توصیه نمی شود، چون باعث گندیدگی نهال و در نهایت کوتاهی عمر آن می گردد. این روش در خاک های سنگین صدمه بیشتری به درخت وارد می سازد.
نهال های موز، با برگ های پهن و بزرگ از میزان تبخیر و تعرق نسبی زیادی برخوردار می باشند و برای تامین نیاز خود به آب، لازم است در تمام طول دوران رشد، از رطوبت کافی برخوردار باشند. بنابراین از همان ابتدا، بلافاصله پس از کاشت ریزوم یا پاجوش، باید باغ را آبیاری کرد. دفعات آبیاری با توجه به شرایط هر محل و نوع باف خاک فرق می کند و در هر صورت و تحت هر شرایطی نباید اجازه داد که کم آبی به نهال ها صدمه ای برساند.
در مناطق موز خیز دنیا، بر اساس مطالعات انجام شده در طول یک دوره بهره برداری که معمولا ۱۸ ماه می باشد، در خاک های شنی-رسی و غنی از مواد آلی، ارقام پاکوتاه را ۴۵-۴۰ بار و در خاک های سبک تر ۹۰-۸۰ بار آبیاری می نمایند. مقدار آب باید در حدود ۵/۱-۱ متر را خیس کند.
شرایط مناسب اقلیمی جهت کشت موز عبارت است از محیط گرم و مرطوب و کم باد است، به طوری که درجه حرارت سالیانه از ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی از ۸۵ درصد کمتر نباشد. با میزان بارندگی ۱۵۰۰-۱۰۰۰ میلی متر. رویش موز از ۱۸ درجه سانتی گراد شروع و تا ۲۷ درجه سانتی گراد به مقدار مطلوب رشد خود می رسد. و از ۳۸-۲۷ درجه سانتی گراد رشد آن سیر نزولی داشته و در این درجه حرارت رشد آن متوقف می شود.
کیفیت آب آبیاری
آب مناسب جهت آبیاری باغ موز باید شیرین ودارای املاح کمی باشد، تا نتیجه مطلوبی از کشت و پرورش آن حاصل گردد. مناسب ترین آب دارای قابلیت هدایت الکتریکی ۷۰۰ میکروموس می باشد. البته از آب هایی که دارای ۱۵۰۰-۱۰۰۰ میکروموس هستند نیز می توان در خاک هایی که دارای زهکش خوب و بافت سبک می باشند، استفاده نمود. آب هایی که دارای EC بالای ۲۰۰۰ میکرو موس هستند به هیچ وجه مناسب نبوده و آبیاری با این نوع آب به تدریج با تراکم املاح زیان آور مانند نمک و آرسنیک موجب از بین رفتن نهال ها می شود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب