ذرت شیرین را چگونه بکاریم تا محصولی با کیفیت برداشت نماییم؟

ذرت شیرین

ذرت شیرین یک گیاه یکساله است. طول بوته ی آن در انواع پاکوتاه بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر و در ارقام پابلند به بیش از ۲ متر می رسد. ذرت شیرین دارای ریشه افشان است، ولی یک ریشه ضخیم نیز دارد که گیاه را در خاک نگه می دارد.

آب و هوا

ذرت شیرین یک گیاه فصل گرم است. این گیاه تحمل یخبندان را ندارد. ذرت شیرین بین ۱۶ تا ۳۴ درجه سانتی گراد رشد می کند. ذرت شیرین می تواند تا دمای ۳۷ درجه سانتی گراد مقاومت کند. درجه حرارت مناسب سبب می شود که بوته رشد رویشی خوبی داشته باشد.

ذرت شیرین احتیاج به رطوبت دائمی دارد. رطوبت خاک اگر با بارندگی تأمین شود، سبب می شود که بوته رشد بهتری داشته باشد، ولی بارندگی و رطوبت زیاد در هنگام گل دادن روی میزان محصول اثر منفی می گذارد. وقتی که خوشه های ماده ظاهر شدند، رطوبت خاک نباید کم شود، چون روی میزان محصول اثر بدی می گذارد و سبب می گردد که بعضی از قسمت های خوشه بدون دانه باشد.

ذرت شیرین یک گیاه روز کوتاه است. چنانچه طول روز بیش از ۱۲ تا ۱۴ ساعت شود، گل دادن آن به تأخیر می افتد.

خاک، کود و آماده کردن زمین

ذرت شیرین قادر است در خاک های مختلف رشد کند. ولی خاک های لومی شنی با زهکشی خوب که از مواد غذایی بالایی برخوردار باشد، بسیار مناسب است. pH مناسب آن بین ۵.۵ تا ۶.۵ می باشد. مصرف کودهای حیوانی و شیمیایی توصیه می شود. کودها در هنگام آماده کردن زمین به زمین اضافه می شوند.

زمین ذرت شیرین باید به خوبی شخم بخورد و عاری از کلوخ و کاه و کلش باشد. در غیر اینصورت، قطعات کلوخ و یا ریشه گیاهان کشت قبلی، مزاحمت ایجاد کرده و مانع از یکنواختی کشت می گردند.

کشت

بذر ذرت شیرین در دمای حدود ۱۵ درجه سانتی گراد جوانه می زند. در مناطق سردسیری در اواخر بهار اقدام به کشت می شود و در تابستان برداشت می گردد. در نقاط گرمسیری و جنوبی کشور مانند خوزستان، در اوایل بهار کشت می شود و در اوایل تابستان قابل برداشت می باشد. ممکن است در تابستان کشت شود و در پاییز برداشت صورت گیرد.

عمق کشت ذرت شیرین بین ۲ تا ۵ سانتی متر متغیر است و این میزان به جنس زمین بستگی دارد. در خاک های سبک، بذور در عمق بیشتری کاشته می شود. کشت به صورت ردیفی انجام می شود. فاصله بوته های از یکدیگر روی ردیف کشت بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و فاصله خطوط کشت از یکدیگر بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می باشد.

برداشت و نگهداری

زمان برداشت ذرت شیرین هنگامی است که وقتی دانه ها را فشار می دهیم، شیره سفید رنگی از دانه ها خارج شود. دانه ها باید کاملا رشد کرده و به اندازه کامل خود رسیده باشند. قهوه ای شده رشته های ابریشمی می تواند دلیلی دیگر بر رسیدن دانه ها باشد.

بهتر است بعد از برداشت، ذرت شیرین مصرف شود، چون قندهای آن سریعا تغییر می کنند و به نشاسته و یا ترکیبات دیگر تبدیل می گردند. می توان آن ها را به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کرد.

آفات و بیماری ها

از آفات مهمی که به ذرت شیرین حمله می کنند، می توان از کرم ساقه خوار ذرت، زنجره، کرم ذرت، آگروتیس، سوسک تاول زا، کرم خوشه خوار ذرت و کرم ریشه خوار نام برد. این حشرات را می توان به وسیله انواع سموم حشره کش و یا با طعمه مسموم کنترل نمود.

بیماری های مهم ذرت شیرین عبارتند از:

۱- پوسیدگی باکتریایی ساقه که عامل آن قارچ Eewinia chrysanthemi می باشد.

۲- سیاهک معمولی یا سیاهک گالی، که قارچی به نام Ustilago maydis آن را به وجود می آورد.

۳- پوسیدگی ساقه، که عامل آن قارچ Gibberella zeae می باشد.

۴- همچنین ذرت شیرین مورد حمله بعضی از انواع ویروس ها قرار می گیرد که از بین آن ها می توان ویروسی را که سبب کوتولگی ذرت می شود و ویروس موزائیک خطی گندم را نام برد.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب