راهنمای پرورش بادمجان ( کشت – پرورش – برداشت )

راهنمای پرورش بادمجان ( کشت - پرورش - برداشت )

بادمجان گیاه مختص هوای گرم است که در اواسط تا اواخر تابستان برداشت میشود. چگونگی کاشت، پرورش، برداشت و پخت این محصولات بنفش رنگ دوست داشتنی – یکی از سبزیجات مورد علاقه ی ما برای گریل کردن- را مشاهده کنید.

بادمجان (solanum melogena) به طور خودرو در خاستگاهش آسیای جنوبی بعنوان یک گیاه هرساله میروید با اینحال از دید اکثر باغداران این گیاه مختص فصول گرم ، یک گیاه یک ساله به حساب می آید. بادنجان با توجه به پیشینه  وراثتی استوایی و نیمه استوایی اش، مانند گوجه فرنگی و فلفل ( که مانند بادمجان از بادنجانیان هستند) نیاز به دمای نسبتا بالایی دارد. بادنجان هنگامی که دما بین 20 تا 30 درجه ی سانتی گراد است سریعتر و در هوای سردتر خیلی آهسته رشد میکند.

بادمجان مانند گوجه فرنگی و فلفل رشد میکند و از شاخه های گیاهی که چندین متر قد میکشند آویزان میشود.

راهنمای پرورش بادمجان

از آنجاییکه بادمجان  به خاک گرم نیاز دارد برای به جلو انداختن روند کار، معمولا به شکل یک نهال 6 الی 8 هفته ای تهیه میشود ( یا اینکه  اگر در محیط بسته باشند از حدود دو ماه قبل آغاز به رشد میکند ) . بسترهای برآمده غنی شده با کود کمپوزیت برای پرورش بادمجان مکان های ایده الی هستند چون خاک آنها سریعتر گرم میشود. بادمجان همچنین برای پرورش در محفظه ها و ایجاد حاشیه های زینتی دوست داشتنی عالی است. در حقیقت امروزه تعداد کمی از گونه های بادمجان تزیینی در دسترس است که میوه های غیر خوراکی آنها دارای طرح های متنوع جذابی دارد.

با اینکه رنگ بادمجان عموما بنفش تیره است ، رنگشان مانند شکل و اندازه ی آنها – از کوچک به بزرگ – میتواند متنوع باشد. به اکتشاف بادمجان بپردازید!

کاشت

چه زمانی بادمجان را بکاریم

بذر بادمجان پاکان بذر

8 الی 9 هفته قبل از آخرین سرمازدگی بهار کاشت بادمجان در فضای بسته را در یک کفه یا گلدان های پیتی شروع کنید. بذر ها سریعا جوانه میزنند در دمای بین 20 تا 32 درجه ی سانتی گراد. در غیر اینصورت، درست قبل از کاشت، یک نهال گلخانه ای با عمر 6 الی 8 هفته ای بخرید.

تا پس از پشت سر گذاشتن آخرین خطر سرمازدگی نهال های بادمجان را در باغ نکارید.

در صورت خرید بادمجان: بادمجان های با کیفیت بخرید. بادمجان های بلند و دوکی شکل که گل داده اند را نخرید وگرنه محصول بی کیفیتی خواهید داشت.

انتخاب و آماده سازی محل کاشت

یک نقطه ی بسیار آفتابی را انتخاب کنید.

بادمجان در بهترین حالت خود در لوم های شنی دانه درشت یا خاک های لومی  نسبتا غنی از مواد آلی رشد میکند. برای بهترین  میزان رشد ph  خاک باید بین 5.8 و 6.5 باشد.

قبل از شروع به کار کردن با نهال ها، از پوشش یک مالچ سیاه پلاستیکی برای گرم کردن خاک های رسی سنگین استفاده کنید.

بادمجان به مقدار متوسطی از کود نیاز دارد. حدود 2.5 سانتی متر از کود پوسیده یا یک کود عمومی مثل کود 5-10-5 در سرتاسر بستر کشت حدود یک هفته قبل از کاشت مخلوط کنید. (به ازای هر 10 متر مربع 1 الی 1.5 کیلو گرم کود استفاده کنید. یا هنگامی که فضای ردیف ها 1 متر است، به ازای هر سه متر در طول ردیف، از 0.5 کیلوگرم کود 5-10-5 استفاده کنید.)

اگر شما در حال پرورش بادمجان در گلدان هستید از یک محفظه ی تیره رنگ استفاده کنید. هر گیاه به 5 گالن(یا بیشتر) گلدان نیاز دارد و باید در معرض نور کامل آفتاب و فضای باز قرار داده شود تا بتواند گرده افشانی کند. جهت جلوگیری از بیماری ها از یک ترکیب خاک گلدانی مرغوب استفاده کنید.

چگونه بادمجان بکاریم

گیاه را جهت ایجاد نگه دارنده هنگام بالا رفتن آن و خودداری از ایجاد اختلال برای خاک ، بلافاصله به یک تیرک چوبی (فقط 2.5 یا 5 سانتی متر برای شکل دادن به گیاه) ببندید.

اگر در شرایط جوی سرد زندگی میکنید استفاده از پوشش های ردیفی را برای محافظت و گرم نگاه داشتن بادمجان مدنظر داشته باشید. در روزهای گرم دو انتهای پوشش ردیفی را باز کنید تا زنبورها بتوانند عملیات گرده افشانی را انجام دهند.

در صورت غرس کردن، نهالی به بلندای 8 الی 10 سانتی متر به فاصله ی 50 الی 80 سانتی متر در ردیف هایی به فاصله ی 1 تا 1.2 متر قرار دهید.

پس از انجام عملیات کاشت به خوبی آبیاری کنید. برای حفظ رطوبت و ممانعت از رشد علف های هرز یک لایه مالچ اضافه کنید.

راهنمای پرورش بادمجان

مراقبت

چگونه بادمجان را پرورش دهیم

بادمجان هنگامی که میوه میدهد فرو می افتد! از اینکه تمام گیاهان را به تیرک بسته اید اطمینان حاصل کنید یا برای ایستاده نگاه داشتن گیاهان از یک قفس استفاده کنید. در صورت رشد بادمجان در محفظه قبل از اینکه میوه شکل بگیرد ساقه ها را ببندید.

برای به دست آوردن میوه های بزرگتر، تعداد میوه ها را به 5 یا 6 عدد به ازای هر گیاه محدود کنید.

برای داشتن یک گیاه انبوه تر نقاط رشد انتهایی را با دست هرس کنید.

برای مرطوب شدن خاک  تا عمق حداقل 15 سانتی متر به خوبی آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود و نه خیس. تدام آبیاری بهترین کار ممکن،  و ، استفاده از یک سیستم آبرسانی قطرهای ایده آل است.

زمان حیاتی برای رطوبت رسانی در حین استقرار و رشد میوه است. مالچ پاشی میتواند به ایجاد رطوبت یکنواخت ، حفظ آب و کاهش علف های هرز کمک کند.

در طی فصل رشد،  دو بار از کودی با ترکیبات متوازن استفاده کنید. هنگامی که اولین میوه ها در حدود یک چهارم اندازه ی معمولشان رشد کردند به ازای هر 3 متر از ردیف 85 گرم نیترات کلسیم را به روش کناری برای کود دهی استفده کنید. در حدود 2 یا 3 هفته بعد دوباره به روش کناری کود دهی را انجام بدهید.

نکته: نیتروژن بیش از حد میتواند منجر به رشد رویشی بی از حد شود. اگر از مالچ پلاستیکی استفاده میکنید کود را از طریق آبیاری قطره ای به گیاه منتقل کنید یا کود را در کنار ردیف کشت قرار دهید.

آفات/بیماری ها

اینها تعدادی از نمونه های رایج تر آفات،بیماری ها و مشکلات مربوط به گیاه بادمجان هستند.

سوسک های کک: احتمالا رایج ترین آفت بین گیاهان بادمجان هستند ولی یک گیاه بادمجان سالم باید قادر به تحمل آسیب ناشی از سوراخ های ریز ایجاد شده توسط این سوسک ها باشد. معمولا فقط نهال های جوان هستند که آسیب جدی میبینند. گیاه را تا زمانی که به اندازه ی کافی برای تحمل آسیب وارده به برگ هایشان بزرگ نشده است، زیر پوشش های ردیفی پرورش دهید. برای از بین بردن هر نوع  سوسک زمستان گذران ضایعات باقی مانده از باغ را درفصل پاییز از بین ببرید.

سفیدک پودری(آردی) میتواند بادمجان را آلوده کند. این آفت به شکل نقطه های سفید پودری روی برگ ها نمایان میشود که ممکن است این برگ ها زرد شده و از بین بروند. بهترین روش کنترل آنها پیش گیری است. کاشت گونه های مقاوم در صورت امکان دسترسی به آنها، کاشت در معرض نور کامل آفتاب، و ایجاد جریان هوای مناسب. آبیاری لایه های خاک و نه برگ ها.

کرم های شخدار گوجه فرنگی مثل  سوسک های سیب زمینی کلرادو، نیم بالان توردار، و انگل مایت گاهی مشکل ساز میشوند. اگر گلهای روی بادمجان شکل بگیرند ولی بعدا بیفتند یا اگر میوه رشد نکند احتمالا مشکل دمای پایین هوا ست.

اگر میوه ها کوچک مانده اند و رشد نمیکنند احتمالا به خاطر سردی بیش از حد هوا است. بادمجان از هوای گرم خوشش می آید! دمای هوا در طول روز باید بین 26 الی 32 درجه ی سانتی گراد  باشد و در طول شب  نباید به زیر 15 الی 18 درجه ی سانتی گراد برسد وگرنه سرعت رشدشان برای بزرگ شدن خیلی کم می شود. برای رسیدن هوای گرم تر منتظر باشید، ممکن است مجبور شوید گیاه را بسته به نوع آن دوباره بکارید.

بادمجان هایی با شکل عجیب نتیجه ی آبیاری غیر مداوم یا رطوبت کم هستند.

راهنمای پرورش بادمجان

برداشت:

چگونه بادمجان ها را برداشت کنیم

عملیات برداشت را بسته به نوع بادمجانتان 65 تا 80 روز پس از غرس کردن انجام دهید. هنگامی کاشت بذر بادمجان، 100 تا 120 روز را برای رشد کامل مدنظر داشته باشید.

بهترین روش سنجش زمان لازم برای برداشت: پوست میوه براق و بدون چروک است و رنگی یکدست دارد. به محض اینکه پوست میوه به فشار خفیف سرانگشتان شما واکنش نشان نمیدهد بدین معنی است که رسیده است.

برای برداشت بیش از حد صبر نکنید. پس از آن گیاه سفت و سخت میشود و دانه هایش شروع به سفت شدن میکنند.

هنگامی که بادمجان های ژاپنی هم اندازه ی یک انگشت یا سوسیس شدند ممکن است آماده ی برداشت باشند.

هنگام برداشت، میوه را نکشید (چون بیرون نمی آید). میوه را با یک چاقوی تیز یا قیچی هرس  نزدیک به ساقه ببرید و اجازه دهید حدود 2.5 سانتی متر از ساقه متصل به گیاه باقی بماند.

وقتی که بادمجان رسید حداقل یک و ترجیحا دوباردر هفته عملیات برداشت را انجام دهید.

منبع

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب