احتیاجات و روش های آبیاری درختان آلبالو و گیلاس

کتاب محصولات گلخانه ای کشت هیدروپونیک آلبالو

در زیر به تشریح چهار روش آبیاری عمده که در باغات آلبالو و گیلاس مورد استفاده قرار می گیرد، پرداخته می شود:

الف: روش کرتی یا غرقابی

در این روش، باغ آلبالو و گیلاس به کرت هایی دارای یک تا چند درخت تقسیم و هر کرت در هر بار آبیاری، با آب پر می شود. بازده مصرفی این نوع آبیاری به نسبت کم است. یعنی قسمت مهمی از آبی که به زمین داده می شود، بدون اینکه مورد استفاده درخت قرار گیرد، به ژرفای خاک فرو می رود و از دسترس ریشه ها خارج می گردد. از محاسن این روش عدم نیاز به تسطیح خاک و احتیاج نداشتن به وسایل مدرن آبیاری می باشد. در ایران، در باغ های جوان مرکبات، برای جلوگیری از شیوع بیماری های خاکزا، نوعی از آبیاری کرتی به نام تشتکی مورد ستفاده قرار می گیرد که خود به دو نوع زنجیری و شانه ای تقسیم می شود. خاک های سبک لومی شنی با زهکشی کامل برای کشت این درختان مناسب بوده و ریشه های آن در برابر غرقاب شدن حساس می باشند. در مورد آبیاری درختان آلبالو و گیلاس کشت شده به روش ارگانیک، لازم به توضیح است که آبیاری به روش کرت بندی نباید صورت گیرد. زیرا اولا به ریشه ها اجازه تنفس داده نمی شود و ثانیا از طریق تماس مستقیمی که طوقه با آب دارد، درخت را بیمار می کند.

ب: روش نشتی یا فارویی

در این روش، در دو سوی ردیف کشت، دو شیار به ژرفای ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و به عرض ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر ایجاد و آب با فشار کم در آن ها به جریان انداخته می شود. مرطوب ریشه ها از طریق نشت تدریجی آب به خاک اطراف شیار و خیس ساختن محیط ریشه انجام می گردد. بازده مصرفی این روش از روش کرتی بیشتر است و برای به کار بردن آن، باید زمین به طور کامل صاف بوده و تسطیح شده باشد. برای به جریان انداختن آب از نهر اصلی به شیارها و تنظیم مقدار آن، از سیفون های آلومینیومی و یا پلاستیکی استفاده می کنند. در آبیاری نشتی، به تدریج که بر عمر و اندازه درختان افزوده می شود باید تعداد شیارها را در هر طرف درخت افزاش داد. بطوری که د ر حداکثر رشد، تمام سطح باغ از شیار های موازی هم پوشیده و آبیاری شود.

پ: روش بارانی

سیستم های آبیاری بارانی را می توان برای حفاظت از یخبندان و کنترل گرما و همچنین آبیاری به کار برد. این نوع سیستم آبیاری را که در بالای شاخ و برگ درخت قرار می گیرد، می توان برای انجام هر سه منظور طراحی و استفاده نمود.

سه نوع معمول آب پاش عبارتند از: آب پاش ثابت، لوله سوراخ دار و آب پاش دوار. آب پاش ها باید طوری طراحی شوند که آب را بطور یکنواخت و با سرعتی متعادل بپاشند که سبب هرز رفتن آب نگردیده و دارای پمپ و ظرفیت تأمین آب کافی برای اداره کردن حداکثر نیازهای آبیاری و متناسب شرایط آب و هوایی موجود و محصول باشند. فشار لازم برای بکار انداختن آب پاش ها می تواند به وسیله نیروی ثقل یا توسط پمپ تأمین گردد. در این روش، درختان آلبالو و گیلاس توسط فواره های چرخانی که به لوله های خاصی متصل هستند، آبیاری می گردند. بازده مصرفی این روش، از روش های قبل بیشتر و حدود ۸۰ درصد است و از محاسن آن می توان، عدم نیاز به تسطیح زمین، امکان کاربرد کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی همراه با آبیاری و در موارد خاص مبارزه با سرما را نام برد.

ت: روش قطره ای

در این روش آب توسط پمپ های ویژه ای، در لوله های پلاستیکی به نسبت باریک و قابل انعطافی که در طول هر ردیف روی سطح خاک قرار داده می شوند جریان می یابد و از طریق چکاننده های ویژه ای که در طول لوله ها قرار دارند، به صورت قطره هایی بیرون آمده و خاک اطراف درخت را مرطوب نگه می دارد. تعداد چکاننده ها برای نهال های جوان یک عدد است و به تدریج که گیاه بزرگ می شود به ۳ تا ۴ عدد برای هر درخت افزایش داده می شود. این روش دارای بازده مصرفی حدود ۹۵% بوده و از تسطیح خاک بی نیاز است. استفاده از این روش در خاک های شور یا برای آب های سنگین و شور، به سرعت شوری خاک را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این امر و مسدود نشدن چکاننده ها در اثر رسوب نمک، باید اندازه چکاننده ها را بزرگتر از حد مورد نیاز گرفت تا آب، مقداری حرکت عمقی پیدا کرده و ضمن نفوذ به طبقات زیرین خاک، املاح اضافی را شسته و همراه خود از طبقات فوقانی خارج سازد. همچنین سیستم قطره ای در حداقل کردن محدودیت های فیزیکی خاک بسیار مؤثر تر از سیستم های آبیاری سطحی است. سیستم های قطره ای آب را به کقدار بسیار کم و با کنترل دقیق به کار می برند و با نفوذپذیری خاک، بهتر انطباق می یابند. هنگامی که مقدار کم آب آبیاری در دفعات زیاد طوری به کار رود که با مصرف آب گیاه انطباق یابد، نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

می توانید اطلاعات تکمیلی در ارتباط با پرورش آلبالو و گیلاس را در کتاب کشت ارگانیک آلبالو و گیلاس مطالعه فرمایید.

آلبالو و گیلاس

8 کامنت
  • رحیم
  • December 6, 2016 at 3:46 pm

آبیاری برای تک درخت چگونه است؟ آیا کتابی که معرفی کرده اید درمورد آبیاری برای باغ های شخصی هم مطالبی دارد؟

سلام
این کتاب به معرفی درخت آلبالو و روش نگهداری از آن پرداخته است و چون تعداد درختان شما در باغ شخصی کم است فکر می کنم برای شما هم مفید باشد. فقط نکته ای که باید توجه کنید سازگاری این درخت در کنار درختان دیگر است

  • ثريانظري
  • May 19, 2017 at 12:07 am

باسلام.درخت گيلاس ما شكوفه هاي سفيدبسيار داشت.خيلي هم پرثمربود.متاسفانه امروز ديدم كه نود درصد آن ميوه ها دارن خشك ميشن و حدود ده درصدياكمتر رشد كردن.به ظاهر آقاي ندارمش.علت چيست؟لطفاراهنمايي كنين

اگه امکان داره یک عکس از طریق تلگرام و یا فیس بوک از درختتون بفرستید
شماره تلگرام: 09132254457

  • میثم ق.ش
  • October 15, 2017 at 12:00 am

سلام من در شهر اهواز زندگی میکنم یک نهال دو ساله انجیر کاشتم. در اهواز در فصل تابستان هوای اینجا به ۵۰ درجه هم میرسه وبادهای سوزان و گرمی داره تا حالا چند نهال مختلف کاشتم اما خشک شدن سایه بان و پرده هم دور باغچه زدم اما فقط یهذنهال توت دوام ٱورد لطفا راهای مقابله با گرما را بگید و میزان آبیاری که باید بکنم. و اصلا آیا در خوزستان انجیر مقاوم هست یا نه. با تشکر.

  • حمید آریانا
  • May 20, 2019 at 8:04 pm

سلام
یک قطعه زمین به مساحت ۲ هکتار دارم میخواهم در ان درخت گیلاس بکارم. خواهشمتد است راهنمایی بفرمایید. مکان کردستان. شهرستان دیواندره دشت اباتو.

  • احمدمحتشمی
  • June 17, 2019 at 6:14 pm

ما فقط میخواستیم بدونیم چه قدر و چه میزان در هفته ابیاری کنیم!

  • روشندل
  • June 21, 2020 at 12:48 am

من به تازه گی یک باغ گیلاس درست کرده ام . یک استخر تامین آب کافی هم دارم . از چه روشی برای ابباری استفاده کنم بهتر است . زمین هم تسطیح شده است اابته

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب