سه روش ساخت سیستم هیدروپونیک خانگی – روش اول

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

ساختن یک سیستم هیدروپونیک توسط شما هم ساده است و هم می تواند برای شما جذاب باشد. این سیستم برای گیاهان آب دوستی مانند کاهو بسیار مناسب می باشد.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

گام اول: انتخاب سیستمی که شما قصد ساخت آن را دارید.

این انتخاب ها شامل:

– آب کشت: این روش یک گزینه کم هزینه و راحت برای ساخت است. در این روش گیاه شما در آب با کمک یک یونالیت ( StyroFoam ) معلق می ماند. آب با یک محلول مغذی پر شده است. در روش آب کشت شما می توانید 5 تا 6 گیاه در هر 20 لیتر کشت نمایید.

– چند جریانی: این روش دارای هزینه متوسطی است و گزینه ای می باشد که ساخت آن کمی سخت می باشد. این روش به قدرت جذب گیاه از جریان آب و مواد مغذی داخل سینی کشت بستگی دارد. شما با استفاده از یک تایمر می توانید سطح آب را کنترل کنید. با کمک این سیستم می تواید گیاهان زیاد را در یک زمان پرورش دهید.

– روش جذر و مدی: این روش دارای هزینه پایین و ساخت آن نسبتا آسان است. در این روش سینی کشت گیاه شما در بالای مخزن قرار داده و به وسیله لوله به مخزن متصل می شود. یک پمپ آب، آب و مواد مغذی را به گیاه پمپ می کند. محلول اضافی به مخزن برای استفاده های بعدی بر می گردد. با کمک این روش مقدار متوسطی از گیاهان را می توان کاشت.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

گام دوم: تمام وسایلی که برای انجام این پروژه نیاز دارید را جمع آوری کنید. تمام موارد در بخش «چیزهایی که نیاز خواهید داشت» لیست شده اند

روش اول: آبکشت (Water Culture)

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله اول:

یک ظرفی برای استفاده به عناون مخزن پیدا کنید. این ظرف می تواند یک آکواریوم و یا یک سطل مستطیل شکل پلاستیکی باشد (این ظروف را به راحتی می توانید در پلاسکو فروشی ها پیدا نمایید ). اگر ظرف شما در برابر نور عایق نشده می توانید آن را با رنگ سیاه ، رنگ نمایید و یا اگر قصد دارید از آن ظرف برای کارهای دیگر هم استفاده کنید آن را با یک پلاستیک زباله تیره رنگ ضخیم بپوشانید.

نکته: اگر اجازه دهیم نور وارد مخزن ما شود، آنوقت به جلبک این فرصت را داده ایم که در مخزن ما رشد کنند و همین امر رشد گیاه ما را دچار اخلال می کند زیرا آنها اکسیژن و مواد غذایی گیاه ما را می ربایند.

نکته: پیشنهاد می شود که از ظرفی استفاده کنید که درازا و پهنای آن از بالا تا پایین یکسان باشد.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله دوم:

اگر امکان دارد از یک آکواریوم یا ظرفی مشابه آن به عنوان مخزن استفاده نمایید. اگر مخزن شما شفاف است حتما آن را رنگ سیاه کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود. قبل از رنگ کردن مخزن، یک نوار چسب را از لبه تا پایین آن قرار دهید و بعد از خشک شدن رنگ آن را بردارید. از فضای رنگ نشده می توانید سطح آب و مقدار آن را در داخل مخزن اندازه گیری نمایید.

نکته: ایجاد این خط نمایش، خیلی ضروری نمی باشد و شما می توانید با قرار دادن یک شناور در داخل آب و مشاهده آن از طریق ظروف نگهدارنده گیاه سطح آب را اندازه گیری کنید.

نکته: افزودن خطوط مدرج صحت کار شما را در مشاهده سطح محلول مغذی افزایش می دهد.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله سوم:

با استفاده از یک متر طول و عرض مخزن خود را اندازه بگیرید. طول و عرض مخزن خود را از لبه های داخلی اندازه بگیرید. سپس یک یونالیت را نیم سانت کوچکتر از مقدار اندازه گیری شده برش دهید.

نکته: برای مثال اگر ابعاد مخزن، 90 در 50 سانت باشد شما باید فوم یونالیتی خود را 49.5 در 89.5 سانتیمتر برش دهید.

نکته: یونالیت باید به خوبی در ظرف شما فیکس شود و همینطور فضای کافی هم برای نصب شناور نشان دهنده تغییر سطح آب داشته باشد.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله چهارم:

هنوز زود است تا یونالیت را بر روی مخزن بگذارید. ابتدا، شما باید جای گلدان ها را در یونالیت برش دهید و سپس گلدانها را درون فوم قرار دهید.

نکته: با استفاده از یک مداد یا خودکار، خطی دور انتهای گلدان بر روی یونالیت خود بکشید. با یک وسیله تیز مانند چاقو یا کاتر محل آن را برش دهید تا جای گلدانها در بیایید.

نکته: در انتهای یکی از اضلاع یونالیت دایره کوچکی را برای لوله هوایی که داخل مخزن می رود، برش دهید.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله پنجم:

تعداد گیاهانی که شما می خواهید پرورش دهید به اندازه ظرف شما و نوع گیاهی که می خواهید پرورش دهید بستگی دارد. به یاد داشته باشید فضای مناسب برای هر گیاه، فضایی است که نور کافی به آن برسد.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله ششم:

پمپی که شما انتخاب می کنید باید به اندازه کافی قدرت داشته باشد تا اکسیژن کافی برای پایداری گیاه را تامین کند. برای این کار می توانید از یک متخصص هیدروپونیک سوال نمایید. اندازه ظرف خود را بر حسب لیتر به آنها بگویید تا بتوانند توصیه های لازم را به شما بکنند.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله هفتم:

شیلنگ هوا را به پمپ خود وصل نمایید و نازل خروجی هوا را به سر دیگر شیلنگ متصل نمایید. طول شیلنگ شما باید به اندازه کافی بلند باشد تا بتواند از پمپ تا وسط کف مخزن برود. این کار کمک می کند تا حباب های اکسیژن به اندازه کافی به تمام ریشه ها برسند. دقت کنید که قطر شیلنگ شما مناسب پمپ شما باشد.

نکته: برای اینکه حجم مخزن خود را به صورت تقریبی به دست بیاورید می توانید با استفاده از یک ظرف یا بطری یک لیتری مخزن خود را پر کنید. با شمارش تعداد دفعاتی که آب به داخل مخزن می ریزید می توانید حجم مخزن خود را اندازه گیری کنید.

کشت هیدروپونیک سخت هیدروپونیک در خانه هیدروپونیک خانگی

مرحله هشتم:

راه اندازی سیستم هیدورپونیک.

مخزن را با محلول مغذی پر نمایید.

یونالیتی که قبلا آماده کرده اید را نصب نمایید.

شیلنگ هوا را از محلی که برای آن تعبیه کرده اید عبور دهید.

نشاء های گیاهان  خود را در گلدان ها قرار دهید و در محل های خود بر روی یونالیت قرار دهید.

پمپ هوای خود را روشن کنید. حال سیستم هیدروپونیک دست ساز شما شروع به کار کرد.

در قسمت بعدی این مجموعه شما با دو روش دیگر آشنا خواهید شد و همچنین به سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد پاسخ می دهیم

 منبع

یک کامنت
  • مهرداداحمدی زاده
  • November 21, 2020 at 2:46 pm

مطلب جالبی هستش ولی مهمترین بخش هیدروپونیک که همانا بحث نوع کود ، غلظت کاربرد در محلول ، محل خرید و تهیه ، از همه مهمتر قیمت مواد مغذی چیزی گفته نمی شود .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب