شخم زدن در پاییز نه بهار

شخم در پاییز شخم در بهار

باغبانان اغلب در پی این سوال هستند که آیا شخم زدن یا خاک ورزی باید در بهار انجام شود یا پاییز، اما متخصص باغبانی LSU AgCenter دکتر توماس کوشکی معتقد است که کار بر روی خاک در اواخر پاییز دارای مزایای متعددی نسبت روش سنتی یعنی شخم زدن بهاره  است.

کوشکی می گوید که کار بر روی خاک در اواخر پاییز بهتر است . از آنجا که آماده سازی خاک در اواخر پاییز انجام می شود این مسئله اجازه کاشت زودتر در بهار را می دهد. به خاطر اینکه درجه حرارت خاک در پاییز و اوایل زمستان بالاتر از اواخر زمستان و اوایل بهار است زمان بیشتری برای تبدیل و تجزیه مواد آلی خاک  وجود دارد.

باغداران همچنین می گویند حشرات، موجودات بیماری زا و علف های هرز چند ساله ممکن است با کشتن یا غیرفعال کردن آنها از طریق دفن یا قرار گرفتن در معرض هوای خشن زمستان کاهش یابند.

کوشکی می افزاید: از آنجایی که رطوبت بیشتری در زمین تخت و برهنه حفظ می شود، لایه های بالا موقعیت بهتری برای کاشت زود هنگام در خاکی که کمتر خاکستری باشد ایجاد می کند. او می گوید ترکیب کودهای آهکی و سنگی در پاییز به آنها امکان می دهد که با خاک یکپارچه شوند و بر رشد گیاهان بهاره تاثیر بگذارند.

با این حال شخم زدن پاییزی در تپه های ساحلی یا زمین های شیب دار توصیه نمی شود زیرا در این محیط ها خاک در تمام طول زمستان به خاطر بارش های تند در معرض فرسایش قرار می گیرد.

کوشکی می گوید: اگر به منظور بهبود و جلوگیری از فرسایش خاک یک محصول زمستانی پرورش داده شود، زمین را باید در پاییز شخم زد تا خاک را برای بذر آماده کند و دوباره در فصل بهار به زمین کود داد.

به گفته کوشکی برای خاک های شنی و جاهایی که شخم زدن سطحی است بهتر است شخم بهاره انجام شود. او خاطرنشان می کند که اکثر باغ ها در فصل بهار برای کشت باید توسط بیل، دیسک و یا روتیواتور وجین شوند.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب