شرایط اقلیمی و محیطی مطلوب جهت کاشت درختان فندق

شرایط اقلیمی و محیطی مطلوب جهت کاشت درختان فندق

آب

درخت فندق به مقدار آبی نیاز دارد که با بارندگی های فصلی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر یا بالاتر در سال و با پراکنش مناسب، یا به همین میزان با آبیاری های دستی و کمکی تأمین شود. لازم به ذکر است که درخت فندق هنگام برداشت (شهریور تا مهر) نیازی به بارندگی ندارد تا میوه آن قابل برداشت شود. میزان رطوبت نسبی مورد نیاز فندق، ۸۰-۶۰ درصد می باشد.

خاک

درخت فندق از جمله درخت هایی است که عموما با هر خاکی سازش دارد، اما برای رشد بهتر و تولید میوه بیشتر، نیاز به خاکی دارد که نیمه عمیق تا عمیق (بیش از ۵۰ سانتی متر) باشد و قدرت جذب آب بیشتری داشته باشد.

از سویی چون ریشه درخت فندق به خفگی در خاک حساسیت دارد، لذا کاشت آن در اراضی مرطوب، فشرده، رسی، سنگین و غیر قابل نفوذ، و در خاک هایی که پس از بارندگی آب حالت ماندابی پیدا می کند، توصیه نمی شود.

تهیه چاله

گودال ها بایستی قبلا آماده شده باشند. زمان گودبرداری با زمان درختکاری در ارتباط است، بدین معنا که اگر موقع کاشت نهال اواخر پاییز است، چاله ها بایستی در تابستان و اگر موقع کاشت نهال در زمستان است، چاله ها بایستی در پاییز حفر شده باشند.

ابعاد گودال بستگی به نوع خاک و اندازه ریشه دارد. ابعاد گودال بایستی به نحوی باشد که ریشه ها در موقع کاشت با دیواره تماس پیدا نکنند. در خاک های مرغوب گودال می بایستی فضایی بین ۶۰-۳۰ سانتی متر بیشتر از نوک ریشه ها تا انتهای گودال داشته باشد و این فضا برای خاک های نامرغوب می بایستی بیشتر مدنظر قرار گیرد. معمولا قطر چاله ها بین ۷۰-۳۰ سانتی متر خواهد شد. در صورتی که از مته پشت تراکتور استفاده شود، قطر چاله حدود ۴۰ سانتی متر خواهد بود.

شرایط اقلیمی و محیطی مطلوب جهت کاشت درختان فندق

تنظیم فاصله بین درختان

به طور کلی فواصل کاشت فندق در زمین های دشت ۵×۴ متر و به صورت سیستم مستطیلی است. این فاصله در مناطق کوهستانی به ۴×۴ متر بر روی خطوط تراز تغییر می یابد تا جلوی فرسایش خاک گرفته شود.

زمان کاشت

موعد کاشت فندق پس از سپری شدن فصل یخبندان در اواخر زمستان تا اوایل بهار می باشد. قبل از کاشت، ریشه نهال ها در محلول آب، خاک و کود حیوانی فروبرده می شود، این کار در میزان گیرایی نال های جوان بسیار مؤثر است. نهال های تیمار شده به نحوی در چاله قرار داده می شوند که طوقه نهال ها در بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.

پر کردن چاله ها

پس از انجام هرس ریشه ها، نهال ها در وسط چاله های کاشت قرار گرفته و خاکی که قبلا آماده گردیده است به آرامی در اطراف ریشه نهال ریخته شده و کوبیده می شود تا محفظه های هوا در حفره های داخل ریشه باقی نماند.

مالچ پاشی

به منظور حفظ رطوبت خاک از موادی مانند کاه و کلش، مواد پلاستیکی، بقایای گیاهی، مالچ نفتی و غیره می توان استفاده نمود. مالچ گیاهان را در برابر تغییر دمای شدید خاک و از دست دادن آب محافظت می کند و جلوی رشد علف های هرز را نیز می گیرد.

2 کامنت
  • مسعود سلیمانی
  • December 9, 2017 at 3:11 pm

سلام. بنده دانشجوی کارشناسی ارشد GIS&RS دانشگاه تهران هستم. در مورد پهنه بندی مناطق مستعد جهت کشت گردو دارم کار میکنم. نیاز به اطلاعاتی در خصوص شرایط اقلیمی و خاکی مطلوب برای کشت گردو نیاز دارم. اگر امکانش هست کتابی در این زمینه به بنده معرفی کنید
با تشکر

  • Afshin Baniasadi
  • December 9, 2017 at 4:01 pm

سلام. کتاب کشت و پرورش گردو را مطالعه فرمایید:
https://goo.gl/heBT9V

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب