شرایط پرورش و رشد نخل زینتی

شرایط پرورش و رشد نخل زینتی

نخل های زینتی از خانواده palmaceae می باشد. عده ای دارای برگ های شانه ای یا پر مانند هستند و در آن ها یک برگ اصلی وجود دارد که رگ برگ های فرعی، به طرف راست و چپ از آن منشعب می شود. برخی دارای برگ های پنجه ای یا بادبزنی هستند که رگ برگها از یک نقطه انشعاب یافته ، به صورت شعاعی به هر طرف پراکنده می شوند. این گیاهان همیشه سبز، بوته ای یا درختچه ای هستند.

نخل ها بیش از ۲۰۰۰ گونه دارند که تنها تعداد اندکی از آنها جزء گیاهان زینتی درون خانه ها به حساب می آیند.

مکان و نور مناسب : نخل ها به نور متوسط تا نور زیاد نیاز دارند. با قرار دادن این گیاهان نزدیک پنجره های شرقی و جنوبی اتاق ها، نیاز نوری آنها بر طرف می شود. نخل ها معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب رشد خوبی دارند و قابل پرورش در درجه حرارت بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد هستند.

آبیاری : پس از یک بار آبیاری کافی ، آبیاری مجدد را باید زمانی انجام دهید که سطح خاک گلدان خشک به نظر برسد.

رطوبت نسبی هوا : نخل زینتی نیاز به رطوبت نسبی در حد ۵۰ تا ۷۵ درصد دارد.

خاک مناسب نخل زینتی : نخل ها را در هر خاکی می توان پرورش داد. اما خاک مناسب این گیاهان بهتر است سبک و قابل نفوذ و دارای ۳۰ درصد یا بیشتر مواد آلی باشد. دو ترکیب خاک زیر برای نخل ها مناسب هستند:

یک : مخلوطی از خاک لمونی + یک قسمت پیت یا خاک برگ + یک قسمت شن + یک دوم قسمت کود گاوی پوسیده .

دو:  مخلوطی از ۲ قسمت خاک باغچه + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت خاک تورب .

هنگام جابه جایی نخل ها ، باید به مقدار زیادی خاک اطراف ریشه آن منتقل شود تا لطمه ای به گیاه وارد نشود . باید از کودهای شیمیایی ۱-۲-۱ (ازت – فسفر – پتاس) برای نخل ها استفاده کرد. از کودهای حیوانی نیز می توان استفاده نمود. توجه به این نکته مفید خواهد بود که زمان کود دهی در فصل بهار و تابستان است.

مخلوط مناسب کودهای شیمیای جهت نخل زینتی

  ۱۰۰ گرم فسفات کلسیم به اضافه ۱۰۰ گرم سولفات آمونیم به اضافه۱۰۰ گرم نیترات پتاسیم را مخلوط کرده و سپس ۱ تا ۲ گرم آن را در یک لیتر آب حل نموده و گیاهان را آبیاری کنید و هر ماه یک بار به گلدان های نخل زینتی بدهید. باید به این نکته توجه کنید که در موقع مصرف کودهای شیمیایی، خاک باید مرطوب باشد.

کلمات کلیدی: نخل زینتی ، آبیاری ، خاک مناسب نخل زینتی ، ترکیب خاک مناسب ، کودهای شیمیایی، خاک برگ ، خاک باغچه.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب