شناسایی و مشخصات آفت مگس میوه مدیترانه ای

شناسایی و مشخصات آفت مگس میوه مدیترانه ای

 مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفات مخرب  و نامطلوب کشاورزی در دنیا می باشد که به خاطر مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط زیادی از جهان گسترش پیدا کرده است. این حشره نسبت به سایر مگس های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد کرده است.

 اولین مورد مشاهده در ایران

این مگس برای اولین بار در سال ۱۳۵۴ بر روی میوه هلو در باغها و باغچه ها در اطراف ایستگاه راه آهن مشهد مشاهده شد. بعد از آن در اطراف یزد شاهد حضور این میهمان ناخوانده بودند. در سالهای ۵۴ تا ۵۷ در اطراف تهران و بخشهایی از شرق استان مازندران نیز حضور آن گزارش شد.

مناطق انتشار مگس میوه مدیترانه ای در دنیا

این مگس درهمه جزایر و مناطق اطراف دریای مدیترانه ، همین طور مجارستان و سوئیس و اتریش و تعداد دیگری از کشورهای اروپای غربی ، اکثر کشورهای آفریقایی ، ترکیه، سوریه و تعدادی از کشورهای غرب و جنوب شرقی آسیا و همچنین بخشهای زیادی از قاره آمریکا مشاهده شد.

گیاهان و میوه های میزبان مگس مدیترانه ای

این مگس ، میزبانهای زیادی از جمله گل ها و سبزیجات و میوه ها همچون ، آووکادو ، موز ، گوآوا ، انبه ، فلفل ، مرکبات ، سیب ، به ، گیلاس ، آلو و… دارد.

مشخصات زیست شناسی : مگسهای کامل و رشد یافته ، طولی در حدود ۴ تا ۵ میلی متر دارند . سر آنها زرد مایل به خاکستری است و در روی خرطوم آنها یک نوار تیره دیده می شود. شاخک هایی سه بندی دارند و در روی بند سوم موی حنائی رنگی وجود دارد. چشمهای آنها مرکب و درشت و به رنگ قرمز ارغوانی است و بالهای شفاف و بی رنگ آنها دارای چهار نوار عرضی به رنگ تیره مایل به زرد است. قفسه سینه به رنگ قهوه ای و شکم زرد رنگ است. حشره کامل ، در شرایط عادی ۲ ماه و در شرایط مساعد تا ۶ ماه هم زنده می ماند.

خسارت های ناشی از مگس میوه مدیترانه ای

این حشره هنگامی در مرحله لاروی قرار دارد از گوشته میوه مرکبات تغذیه کرده و زخمی که در پوست میوه ایجاد می کند سبب می شود که قارچ های عامل کپک و باکتری به درون میوه راه پیدا کرده که خود باعث پوسیده و لهیده شدن میوه می گردد. این میوه ها ، به طور معمول می ریزند و از بین می روند. محل تخم ریزی این حشره در پوست پرتقال و نارنگی در موارد زیادی بسیار مشخص و با برجستگی دیده می شوند.

کلمات کلیدی : آفت میوه ، مگس میوه مدیترانه ای، لارو مگس میوه ، پوست میوه ، میوه پوسیده و لهیده ، تخم ریزی حشره ، مشخصات مگس میوه ، مناطق انتشار مگس مدیترانه ای .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب