شیلنگ های شفاف و کدر از لحاض کاربری چه تفاوتی دارد؟

شیلنگ آب شیلنگ پی وی سی شیلنگ کدر شیلنگ شفاف بدنه شیلنگ کاربرد شیلنگ

امروزه شیلنگ کاربری های متفاوتی به خود گرفته اند و طیف وسیعی از رنگ ها و شکل ها را پذیرفته اند. این ابزار امروزه به خاطر کاهش قیمت و رسیدن به تولید انبوه، در اکثر موارد از جنس ماده مصنوعی و پتروشیمی موسوم به pvc ساخته می شوند. pvc  ماده ای است که به خاطر فراوانی ماده اولیه و انعطاف در خط تولید ، بسیار مورد توجه تولید کنندگان و صنعتگران قرار گرفته است.

شیلنگ های پی وی سی برای انتقال اکثر مایعات مثل مایعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کارکرد روزانه ای که بیشتر با زندگی مردم سر و کار دارد مربوط به شیلنگ آب می باشد. طبق یک تقسیم بندی می توان شیلنگ های آب را به دو بخش شینگ های شفاف و کدر تقسیم بندی کرد . در زیر به مقایسه این دو نوع شیلنگ می پردازیم.

تفاوت ها شیلنگ های شفاف و کدر:

مقاومت : در ظاهر مقاومت شیلنگ های کدر بیشتر است. اصولا شیلنگ های کدر را با ضخامت غشای بیشتر تولید می کنند. از طرفی شیلنگ های شفاف نرم تر هستند و هر چه شیلنگ نرم تر باشد مقاومت کمتر و انعطاف بیشتری از خود نشان می دهد. اما در حقیقت شفافیت یا کدر بود به خودی خود دلیل بر مقاومت شیلنگ نمی باشد.

کاربری ها : کاربرد شیلنگ های شفاف و کدر با هم متفاوت است. شیلنگ های کدر بیشتر در جاهایی به کار می رود که زیبایی ظاهری کمتر اهمیت دارد. مثل آبیاری در باغ و ساختمان نیمه ساخته. از شیلنگ های شفاف که ظاهر موجه تری دارند بیشتر در آپارتمانها استفاده می شود.

رنگ : رنگ بندی شیلنگ های کدر طیف وسیع تری دارد . تا حدی که در تولید این شیلنگ از چند رنگ استفاده می شود . اما در شلنگ های شفاف، رنگ اهمیت کمتری دارد تا حدی که شیلنگهای شفاف را بدون رنگ یا شیشه ای می گویند.

ضخامت غشا : شیلنگ های شفاف به خاطر فلسفه وجودی که دارند یعنی نمایان بودن مایع درونی، ضخامت غشا کمتر داشته که بتوان به راحتی و با کمترین ضریب شکست نور، مایع در حال جریان در درون آن را مشاهده کرد. اما در مورد شیلنگ های کدر ضخامت لایه های به کار رفته ، متناسب با رنگ بندی آنها و مقاومتی که قرار است متحمل شود قابل افزایش است. مثلا در مورد شیلنگ آتشنشانی ، ضخامت غشا باید تا حدی بالا باشد تا بتواند در مقابل  فشار بالای سیال مقاومت کرده و پاره نشود.

مشخصات سطح بیرونی: شیلنگ های شفاف عموما دارای سطح صاف و صیقلی هستند تا ضریب شکست نور در آن کاهش یابد و بتوان به راحتی مایع درون آنرا مشاهده کرد. هر چه برآمدگی سطح بیرونی بیشتر باشد تصویری که از مایع به بیرون منتقل می شود مات تر خواهد بود. اما شیلنگ های کدر بسته به نوع مقاومتی که قرار است در مقابل عوامل بیرونی یا درونی داشته باشند می توانند دارای شیارها و پرزهای خاصی  در سطح بیرونی خود باشند. مشخصات سطح بیرونی شیلنگ ها بیشتر به خاطر محافظت از شیلنگ در مقابل عوامل آذار دهنده بیرونی مثل اشعه خورشید یا اجسام نوک تیز یا سنگین در نظر گرفته می شود.

مشخصات سطح داخلی : مشخصات سطح داخلی هر دو نوع شیلنگ تقریبا با هم یکسان است. این سطح باید به اندازه کافی صیقلی و بدون مقاومت باشد تا در مسیر جریان آب یا مایعات دیگر ممانعت ایجاد نکند . هر چه سطح داخلی شیلنگ ناهموار تر باشد هم به فشار آب آسیب وارد می شود و هم باعث فرسایش لایه درونی شیلنگ می گردد.

 و…

کلید واژه : شیلنگ پی وی سی ، PVC ، شیلنگ باغبانی ، شیلنگ خانگی ، شیلنگ گاز ، شیلنگ آبیاری، مقاومت و انعطاف شیلنگ

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب