شیلنگ و لوله های پی وی سی از لحاض ساختاری و کاربری چه شباهت ها و تفاوتی هایی با هم دارند؟

تفاوت شیلنگ و لوله پی وی سی ثبات شیمیایی حالت پذیری دوام ساختار شیمیایی شکل مقطع

محصولاتی که امروزه از جنس پی وی سی ساخته می شوند هر کدام بخشی از خصوصیات و مزیتهای آنرا به ارث می برند. طبیعتا غیر ممکن است که بتوان همه خصوصیات pvc  را در همه محصولات ساخته شده آن، اعمال کرد. در این میان شیلنگ و لوله های پولیکا جایگاه خاصی در زندگی روزمره دارند که می توان از این بابت مدیون این ماده با ارزش بود. این دو محصول در عمل بسیار با هم متفاوتند اما هر دو در جایگاه خود به خوبی عمل می کنند.

در زیر به مقایسه شیلنگ ها  و لوله های پی وی سی می پردازیم تا ببینیم pvc در مورد هر کدام چگونه عمل می کند.

 خواص لوله ها و شیلنگ های پی وی سی :

مقاومت در برابر خوردگی : هر دو محصول نارسانای جریان الکریسته هستند. اما لوله های pvc که به آنها پولیکا گفته می شود در برابر واکنش های الکتروشیمایی که از اسید ها، بازها و نمک ها ناشی می شود و حتی باعث خوردن فلزات می گردد مقاوم است. اما شینلگ های پی وی سی در این مورد به اندازه پولیکا مقاوم نیست.

مقاومت در برابر سوختن : شیلنگ های پی وی سی در برابر حرارت خشک چون آتش بسیار منفعل است و به راحتی می سوزد. اما پولیکا به سختی آتش می گیرد و اگر ماده سوختی خارجی، غیر از پولیکا در نزدیکی لوله نباشد به سوختن ادامه نمی دهد. در اثر سوختن لوله pvc نوعی گاز  ناسازگار با اکسیژن تولید می شود که این موضوع سبب خاموش شدن آتش می گردد. به همین خاطر pvc  را ماده خود خاموش شونده می گویند.

استحکام کششی: استحکام کششی بلند مدت در لوله های پولیکا حتی از لوله های پلی اتیلن نیز بیشتر است. به همین خاطر لوله های pvc دارای وزن کمتری نسبت به سایر لوله ها هستند . شیلنگ های pvc نیز دارای استحکام کششی مناسبی البته در حوزه کاری خود هستند . این ماده برای انتقال آب طراحی شده است. به همین خاطر توان کششی بسیار بالایی ندارد. چون این مسئله در مورد شیلنگ چندان محل اعتنا نیست. پس نمی توان این خصوصیت را در حد بالا از آن انتظار داشت.

استحکام به وزن بالا و وزن اندک: این موضوع در مورد هر دو محصول لوله و شیلنگ صدق می کند. اما استحکام به وزن لوله های پولیکا به مراتب بیشتر است. به گونه ای که سبب شده این لوله ها با ضخامت غشای کمتری تولید شوند. لوله های U-PVC دارای مزیت سبکی بالایی هستند که از لحاض ایمنی بسیار حائز اهمیت است. این موضوع هنگام حمل و نقل و نصب این لوله ها خود را بیشتر هویدا می سازد.

مقاومت شیمیایی بالا: لوله های پولیکا نسبت به شیلنگ ها در مقابل مواد خورنده و نفتی مقاومت بهتری از خود ارائه می کنند. هر چند شیلنگهایی که برای انتقال مواد صنعتی طراحی می شوند به اندازه کافی مقاومت شیمیایی دارند. اما از شیلنگ های آب انتظار نمی رود که در مقابل عوامل اسیدی یا بازی و سایر مواد شیمیایی رفتاری همچون لوله های پولیکا داشته باشند.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب