قطره چکان های PC را چگونه تشخیص و در کجاها استفاده کنیم

قطره چکان تنظیم شونده

قطره چکان ها از لحاظ مقاومت در برابر فشار به دو دسته تقسیم می شوند

۱- قطره چکان های بدون سیستم تنظیم فشار

۲- قطره چکان های با سیستم تنظیم فشار

گروه اول با تغییر فشار میزان آبدهی شان تغییر می کند اما قطره چکان های گروه دوم که به قطره چکان های PC ( Pressure Compensated ) معروف هستند، در محدوده وسیعی از تغییرات فشار و معمولا بین ۰.۵ تا ۴ اتمسفر دارای آبدهی ثابتی هستند البته این میزان تغییرات فشار کاملا تقریبی بوده و برای هر قطره چکان مقدار مشخصی است که توسط شرکت سازنده اعلام می شود مثلا این عدد برای قطره چکان یورو دریپ مدل Corona بین ۰.۵ تا ۴ اتمسفر است و یا برای قطره چکان های pc شرکت پایا بسپار بین ۰.۵ تا ۵ اتمسفر است.

قطره چکان های PC معمولا برای زمین های ناهموار که رعایت حد مجاز افت در طراحی ممکن نباشد و یا در جاهایی که طول لوله های آبده یا همان لترال ها زیاد باشد و احتمال افت فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلم نحوه کار یک قطره چکان PC

اما از کجا بفهمیم که یک قطره چکان تنظیم کننده فشار هست یا خیر؟

نکته ای که باید توجه کرد این است که همه قطره چکان ها تا حدی تنظیم کننده فشار هستند و اکثر آنها در محدوده بین فشار ۱.۵ تا ۲ بار بهترین عملکرد را دارند پس به تنهایی و بر اساس صحبتهای فروشندگان نباید به تنظیم کننده بودن فشار قطره چکان اعتماد کرد. یک راه برای فهمیدن این مسئله مراجعه جدول و نمودارهای فنی قطره چکان است. با مراجعه به نمودار جریان – فشار می توان محدوده فشاری که در آن آبدهی ثابت است را پیدا نمود. اما گاهی اوقات دسترسی به این نمودارها مخصوصا در ایران کار مشکلی است و یا در صورت موجود بودن اعتباری بر آنها نیست راه دیگر آن باز کردن قطره چکان است. برای این کار بهتر است یک عدد از این قطره چکان ها را خریده و آن را ببیرید. البته بریدن این قطره چکانها کار ساده ای نیست و باید آنها را به گیره ببندید و با اره آهن بر و با دقت این کار را انجام دهید توجه داشته باشید جنس قطره چکان ها از پلاستیکهای مهندسی می باشند و با چاقو به راحتی بریده نمی شوند.

بعد از برش اگر دیافراگم موجود از جنس لاستیک نبود آن قطره چکان تنظیم کننده فشار نیست و نمی توان آن را به عنوان یک قطره چکان PC شناخت.

ته ای که باید توجه کرد این است که همه قطره چکان ها تا حدی تنظیم کننده فشار هستند و اکثر آنها در محدوده بین فشار 5/1 تا 2 بار بهترین عملکرد را دارند پس به تنهایی و بر اساس صحبتهای فروشندگان نباید به تنظیم کننده بودن فشار قطره چکان اعتماد کرد. یک راه برای فهمیدن این مسئله مراجعه جدول و نمودارهای فنی قطره چکان است. با مراجعه به نمودار جریان – فشار می توان محدوده فشاری که در آن آبدهی ثابت است را پیدا نمود. اما گاهی اوقات دسترسی به این نمودارها مخصوصا در ایران کار مشکلی است و یا در صورت موجود بودن اعتباری بر آنها نیست راه دیگر آن باز کردن قطره چکان است. برای این کار بهتر است یک عدد از این قطره چکان ها را خریده و آن را ببیرید. البته بریدن این قطره چکانها کار ساده ای نیست و باید آنها را به گیره ببندید و با اره آهن بر و با دقت این کار را انجام دهید توجه داشته باشید جنس قطره چکان ها از پلاستیکهای مهندسی می باشند و با چاقو به راحتی بریده نمی شوند.

چرا باید از یک قطره چکان تنظیم کننده فشار استفاده کنید؟

قطره چکان های تنظیم کننده فشار معمولا نسبت به قطره چکان های ساده گرانتر هستند. حال چرا باید پول بیشتری پرداخت کنیم در حالیکه به آنها نیازی نداریم. در بیشتر مواقع قطره چکان های جریان آشفته که تنظیم کننده فشار نیستند گزینه های بهتری می باشند. قطره چکان های PC معمولا در زمین هایی استفاده می شوند که اختلاف ارتفاعی بیش از ۱.۵ متر را داشته باشیم. بنابراین اگر شما تپه ای در مزرعه یا حیات باغ خود دارید و می خواهید آن را به سیستم آبیاری قطره ای مجهز کنید مجبور به استفاده از قطره چکان های تنظیم کننده فشار هستید.

در ضمن اگر سیستم شما احتمال تغییر فشار دارد مانند مواقعی که مجبور هستید طول لوله های آبده را زیاد کنید بهتر است از این مدل قطره چکان ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید این قطره چکان ها برای فشار های خیلی پایین کاربردی ندارند.

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب