قیچی میوه چینی، نحوه استفاده ، مراقبت و کاربرد

قیچی میوه چینی همان طور که از اسم آنها پیداست برای برداشت و چیدن میوه های درختان و بوته ها استفاده می شود. استفاده از این وسیله هنگام برداشت میوه های نرم و آسیب پذیر همچون انگور، هلو ، کیوی و … بیشتر محسوس است. این ابزار به دو شکل تیغه صاف و تیغه کج ساخته می شوند که هر کدام از آنها را می توان برای موقعیت خاصی به کار برد. هر چند استفاده از هر دو طرح تقریبا در هر نوعی از میوه چینی کاربرد دارد.

 نحوه استفاده: نحوه استفاده از قیچی میوه چینی ساده است. اصولا هنگام چیدن میوه ها بسته به نرمی یا سفت بودن بافت میوه، روش خاصی را برای چیدن آن به کار می برند تا آسیب کمتری به محصول وارد شود. سعی کنید که هنگام استفاده از قیچی میوه چینی تا حد امکان دنباله بلندتری برای میوه باقی بگذارید تا تکیه گاه بهتری برای نگه داشتن آن در دست داشته باشید. از طرفی میوه هایی همچون انگور که به صورت دسته ای چیده می شوند از هم نپاشند. هر چه قدر از قسمت جلوتر تیغه قیچی میوه چینی برای برشت میوه استفاده کنید ، روی برش دنباله میوه مسلط تر خواهید بود.

نکات مراقبتی : قیچی میوه چینی به اندازه قیچی های هرس مقاوم نیست. پس از آنها برای هرس کاری استفاده نکنید. بعد از استفاده آنها را با پارچه تمیز کنید.لولای آنرا روغن بزنید و سپس روغن های اضافی را پا کنید تا وارد بدنه میوها نشود. تیغه های قیچی میوه چینی را بسته نگه دارید تا از آسیب زدن به دست و وسایل دیگر جلوگیری شود. آنرا در مکان خاصی نگه داری کنید تا از گم شدن در خاک و برگ مزرعه در امان باشد.

توصیه ها:

برداشت میوه ها در گذشته با دست انجام می شده و اصول خاصی برای آن لحاظ می کردند. مثلا آنرا به جهت خاصی می چرخاندند. با این کار میوهایی که رسیده بودند به راحتی چیده می شدند و میوه های کال و نارس چون محکم بودند ، بر روی شاخه باقی می ماندند. اما در استفاده از قیچی میوه چینی دیگر نمی توان این شرط را اعمال کرد. پس هنگام استفاده از این ابزار به نکات چندی دقت کنید تا میوه های رسیده را از میوه های نارس تشخیص دهید.

رنگ میوه: میوه های رسیده باید رنگ خاصی به خود بگیرند وگرنه کال هستند و چیدن آنها محصول را از بین می برد یا برای رسیده شدن در انبار نیاز به زمان دارد.

مقاومت: کمی میوه را بکشید که اگر خیلی مقاومت می کند آنرا نچینید.

لطافت بدنه میوه: برخی از میوها هنگام رسیده بوده بسیار نرم هستند پس با نگاه کردن یا لمس کردن میوه می توان تشخیص داد که باید آنرا چید یا نه .

کال چینی: برخی از میوه به خاطر اینکه اگر بر روی درخت بمانند تا کاملا برسند در مدت زمان رسیدن به دست مصرف کننده لهیده شده و خراب می گردند. به همین خاطر آنها را باید کال چید تا در انبار یا محل نگه داری رسیده شوند. میوه هایی همچون سیب یا موز این شرایط را دارند. پس این میوه را باید با در نظر گرفتن مدت زمان رشد میوه چید.

کاربرد: قیچی میوه چینی ابزار کمکی و مناسبی چهت برداشت و چیدن میوه های درختی و بوته ای همچون انبه ،هلو، شلیل ، هندوانه ، انگور و… است تا بتوان کیفیت برداشت محصول را افزایش داد.

کلمات کلیدی : قیچی میوه چینی ، قیچی ، رنگ میوه ، برداشت میوه ، تیغه قیچی .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب