لوبیا سفید – حبوباتی ویژه در سبد غذایی جامعه

کشت لوبیا سفید

لوبیا سفید یکی از مهمترین حبوبات و گیاهان زراعی است که به مصرف تغذیه مردم جهان خصوصا کشورهای در حال توسعه می رسد. در ایران این نوع از حبوبات جایگاه ویژه ای در سبد غذایی جامعه دارد. لوبیا سفید به منظور تولید بذر خشک تولید می شود. در آمریکا آن را به هنگامی که سبز است به صورت کنسرو و فرآورده های سردخانه ای مصرف می کنند. منشا این لوبیا آمریکای جنوبی ( گوآتمالا ، برزیل و پرو) است.

شرایط کشت لوبیا سفید

طول دوره رشد این نوع لوبیا بسته به نوع واریته ( گونه) آن بین ۸۰ تا ۱۵۰ روز متغیر است. این گیاه قادر به تحمل رطوبت بیش از اندازه خاک نبوده و بر خلاف لوبیا سبز به شوری مقاوم است. اسیدیته مناسب آن نیز در حد خنثی می باشد.  لوبیا سفید گیاه روز کوتاه با رشد نامحدود است . انوع بالارونده آن دیررس تر  از انواع بوته ای هستند. این نوع حبوبات ،گیاهی است حساس به سرما و نیاز به فصل زراعی بدون یخبندان و هوای خشک دارد . انوع کوچک آن در مقایسه با انواع بزرگ به شرایط گرم و خشک مقاومت تر هستند.

در دمای بالا تر از ۴۵ درجه ، بیشتر واریته های آن قادر به تولید بذر نیستند. مقاومت لوبیا سفید در مقایسه با سایر انواع لوبیا نسبت به شرایط نامطلوب کمتر است.

کشت لوبیا سفید

در آمریکا واریته های بوته ای آن را در ردیف های با فاصله ۶۰ تا ۷۰ و روی ردیف های ۵ تا ۲۰ سانتی متری می کارند. عمق کاشت بذرها حدود ۵ سانتی متر بوده و حدود ۳۰ تا ۷۵ کیلوگرم در هکتار برای کاشت ، بذر مصرف می شود.

برخی از ارقام مهم لوبیا سفید

پاک : رقم جدید لوبیا برای کاشت مکانیزه در مناطق معتدله سرد است.

دانشکده : منشا این رقم ایران بوده و از لحاظ ظاهر، رنگ و ابعاد، بسیار شبیه به لوبیای سفید محلی است.

الماس: این رقم برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ به همراه ۶۰ لاین دیگر از مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی برای مناطق گرمسیری وارد ایران شد.

مرمر: رقم مرمر دارای دانه هایی ریز به رنگ سفید مرمری است. وزن هزاردانه آن در حدود ۲۳۰ گرم بوده و مقاوم به آفات و امراض می باشد.

درسا: رقم درسا اولین بار به همراه ۲۰۶ لاین از انواع لوبیاهای سفید، چیتی و قرمز از طریق مرکز تحقیقات بین المللی گیاهان حاره CIAT وارد ایران شد.

کلمات کلیدی: لوبیا سفید ، سبد غذایی جامعه، رقم درسا لوبیا سفید ، لوبیا سفید پاک، کشت لوبیا سفید، منشا لوبیا سفید، شرایط کشت لوبیا سفید.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب