ماده پی وی سی به عنوان مجرای آب

پی وی سی در سالهای اخیر توانسته است جایگزین مواد ساختمانی سنتی مثل چوب ، سیمان و همچنین سفال در بسیاری از مکانها شود. این ماده به علت ارزان و انعطاف پذیری بودن، در سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب کاربردهای فراوانی یافته است. این ماده پلاستیکی سخت بوده که با اضافه نمودن وران کننده ها ، نرم و انعطاف پذیر می شود و بیشترین مورد مصرف آن فتالیت است.

 شکل مقطع مجرا

پی وی سی هنگامی که به عنوان مجرای انعطاف پذیر آب مورد توجه قرار می گیرد شکل مقطع آن اهمیت می یابد . این ماده را می توان به هر شکل مقطعی تولید کرد مثل مقطع مربعی شکل . اما مسئله ای که پیش می آید مسئله انعطاف پذیری و جمع و باز کردن آن است. محصول بدست آمده باید در نهایت به گونه ای طراحی شود که در کنار سادگی تولید ، به آسانی نیز قابل استفاده باشد. به همین خاطر شکل مقطع شیلنگ ها ، گرد طراحی شده است . این شکل از هر سو که به آن نگاه شود به یک حالت دیده می شود . پس هنگام استفاده و جمع و باز کردن آن مشکلی پیش نمی آید.

ساختار شیمیایی مجاری ساخته شده از پی وی سی

ساختار شیمیایی بدنه مجاری آب، باید به گونه ای در نظر گرفته شود که درون ساختار مولکولی آب تغییر ایجاد نکند . اگر این ماده پایداری شیمیایی کافی نداشته باشد ، خود به ماده ای خطرناک تبدیل می شود. چون این ماده خوراکی نیست و حتی هضم آن برای طبیعت بسیار دشوار است. پیوندهای شیمیایی پی وی سی به خودی خود سخت و شکننده هستند. به همین خاطر استفاده از روان کننده ها در درون این پیوندها برای ساخت محصولی چون شیلنگ الزامی است.

حالت پذیری پی وی سی

 شیلنگ های پی وی سی دارای حالت پذیری فوق العاده ای نسبت به سایر محصولات پی وی سی هستند . این مسئله یکی از مزایای آنها محسوب می شود. این انعطاف به لطف نرم کننده و مواد میانجی ای است که در درون ساختار پی وی سی صنعتی به کار می رود.

صنعتی بودن پی وی سی

پی وی سی یکی از مواد با ارزش در میان مواد پتروشیمی است که فراوانی ماده اولیه آن ، این ماده را به یک ماده صنعتی تبدیل کرده است. اصولا اگر ماده ای فراوانی کافی نداشته باشد نمی تواند وارد فاز مواد صنعتی شود. یکی از بحث های مهم در حوزه صنعت ، تولید انبوه یک ماده توسط دستگاه های صنعتی است.

حفظ و ثبات شیمیایی

 ثبات شیمیایی محصولاتی که با زندگی روزمره انسانها در ارتباط هستند به قدری حائز اهمیت است که اگر کوچکترین تغییر شیمیایی در این محصولات دیده شود ، به سرعت توسط سازمانهای بهداشتی مورد توجه و در خطر توقف تولید قرار می گیرد. در ماجرای بحث ثبات شیمیایی هم مسئله گذر زمان مطرح است و هم مسئله پایداری در مقابل عوامل عارضی همچون دما و فشار سیال .

به این معنی که ماده پی وی سی نباید در طول زمان پایداری و پیوند شیمایی خود را از دست بدهد و به تدریج وارد جریان سیال گردد . از طرف دیگر نیز بتواند در مقابل دما و فشار قابل تعریف سیال مورد نظر ، مقاومت کرده و پایدار باشد. خوشبختانه ماده پی وی سی توانسته در تمام آزمونهای انجام شده سربلند بیرون بیاید.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب