پشم سنگ نسبت به سایر بسترهای کشت هیدروپونیک چه مزایایی دارد؟

پشم سنگ

مزیت پشم سنگ نسبت به دیگر بسترها

۱- تهیه آن با ویژ گیهای مشخص واستاندارد به سهولت قابل انجام است.

۲- منشا پشم سنگ ماده معدنی است و با توجه به روش تولید تقریبا خنثی و کاملاً ضد عفونی شده است.

۳- پشم سنگ تا ۹۶ درصد حجم آن را هوا تشکیل می دهد لذا برای تهویه و تنفس ریشه گیاه مناسبتر است.

۴- پشم سنگ با توجه به بافت فیزیکی اش با آبیاری قطره ای تاج رطوبتی وسیعی نسبت به دیگر بستر ها داشته که باعث سهولت توسعه ریشه شده و لذا گیاه با تنشهای خشکی کمتر مواجه و فواصل آبیاری طولانی تر می گردد .

۵- گلدانهای مکعبی یا استوانه ای و یا تشکی با داشتن یک لایه نایلونی پیرامون خود، هم به عنوان گلدان و هم به عنوان بستر کشت محسوب شده لذا ارزانتر تمام می شود.

با این وصف آشنایی ‌افراد علاقه مند به کشت بدون خاک برای تولید سبزیجات، صیفی جات و یا پرورش گلهای زینتی در هر زمان با حداقل مکان موردنیاز می توانند شرایط مناسبی را برای تولید و یا ایجاد فضای سبز در محیط مسکونی و یا در محیط های اداری فراهم آورند. ضمن اینکه مطابق با شکل این گونه تولیدات را در سطح بسیار وسیع گلخانه ای نیزمی توان گسترش داد .

مزایای‌ این روش برای مجریان کشت هیدروپونیک

۱- این روش بعنوان یک کار ذوقی در گلخانه ها و  خانوارهای آپارتمان نشین که هیچگونه فضای سبز، باغچه یا پاسیوئی ندارند می تواند بسیار سومند باشد.

۲- با اشغال یک تا دو متر مربع از فضای پذیرایی یا تراس یا هر جای دیگری از منزل که نور مناسب مستقیم یا غیرمستقیم دارد می توان بسترکشت سبک و قابل جابجائی بوجود آورد.

۳- تولید با این روش عاری از هرگونه مصرف سموم نباتی و ذخیره کودهای شیمیایی بالاخص ترکیبات نیتراته وآلاینده های میکروبی و فلزات سنگین است.

۴- گل فروشی های سطح شهر و خانواده ها می توانند از فضای موجود خود برای نگهداری و تکثیر گلها به راحتی از گلدانهای پشم سنگ استفاده کنند، دراین رابطه کم حجمی، سبکی، بدون آلودگی، و جذب آب حداکثر، از مزایای آن می باشد که در مدیریت بهینه فضای نگهداری و صرفه جوئی در آب آبیاری گلها بسیار موثر است، ضمن اینکه در مواقع مسافرت ویا عدم امکان آبیاری به موقع گیاه می تواند طی مدتی از آب اضافی زیرگلدان به تدریج جذب و استفاده نماید.

۵- این طرح چون بدست خود فرد خلق می شود نه تنها باعث تعدیل استرسهای بوجودآمده در مواجهه با امور روزمره در زندگی می شود بلکه با احساس لذت جویی از زیبایی های طبیعت و به عنوان یک سرگرمی موجب افزایش توانایی های روحی و سلامتی جسمی نیز می شود .

۶- با موفقیت این روشها در جهت تولید محصول سالم ، سلامتی بیشتری را برای انسانها به ارمغان خواهد آورد، بدیهی است حرکت به این سو گامی است در جهت مشارکت در توسعه پایدار محیط زیست و توسعه انسانی ،که می تواند با  تداوم آن در جامعه به صورت یک عادت اجتماعی درآید.

کلمات کلیدی: پشم سنگ ، هیدروپونیک ، کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب