نحوه پرورش پیاز از بذر تا برداشت در 6 گام ساده

نحوه پرورش پیاز از بذر تا برداشت در 6 گام ساده

پیاز گیاهی می باشد که چه به صورت بذر کاشته شود یا به صورت نشاء، کشت و پرورش آن راحت و ارزان می باشد. با ما همراه باشید تا شما را گام به گام با کشت این محصول آشنا نماییم. در ادامه شما با کشت پیاز از طریق کشت بذر آن آشنا می شوید.

پیازها دارای انواع و ارقام مختلفی هستند (برای مشاهده بذرهای موجود در فروشگاه اینجا را کلیک نمایید) که می توان آنها را بسته به منطقه جغرافیایی و نوع آب و هوا از اواخر زمستان تا اواسط بهار کشت نمود.

چه پیازهای کشت شده شما همگی از یک رقم باشند، چه مختلف ، شما می توانید همه آنها را در اوایل تابستان تا اواخر آن بسته به زمان کشت شده برداشت نمایید و تا زمستان آنها را انبار کنید که همه اینها نشان دهنده ی آن است که این محصول زود رشد می کند و طول دوره انبارداری آن هم بالا می باشد.

مانند اکثر سبزیجات ، پیاز در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد و خاک با مواد مغذی و مواد آلی غنی شده باشد بهتر رشد می کند.

آنچه شما برای کشت پیاز نیاز دارید:

بذر های پیاز
کمپوست چند منظوره بدون پیتکمپوست
سینی بذر یا گلدان های کوچکسینی نشاء
بیلچه باغبانی
نخ نرم یا ریسمانریسمان
وسایل لازم برای آبیاری
کج بیلکج بیل

گام یک:

بذرها را در گلدان یا سینی نشاء بکارید. هرچند که دانه ها کوچک هستند ، اما سعی کنید آنها را حداقل در فاصله 1 سانتی متری از یکدیگر قرار دهید. بذرهای کاشته شده را با یک لایه نازک از کمپوست بپوشانید سپس گلدان یا سینی را در آب قرار دهید تا مرطوب شود.

کاشت بذر پیاز در سینی نشاء

گام دوم:

موقعی که طول نهال های پیاز به حدود 10 سانتی متر رسید، نشان دهنده ی نیاز به تغییر محل می باشد. پس آنها را باید از سینی نشا یا گلدان جابجا کرده و در زمین اصلی که با کمپوست غنی شده کاشت. دقت شود فاصله نشاء ها از یکدیگر باید 10 الی 15 سانتی متر باشد.

کشت نهال پیاز در زمین اصلی

گام سوم:

در بهار، پیازها را در خاکی که سنگها و علفهای هرز بزرگ آن برداشته شده و با مواد آلی غنی شده است بکارید. هر ردیف را با فاصله 10-15 سانتیمتر از یکدیگر بکارید.

پیاز های تازه کاشته شده را آبیاری کرده و بلافاصله با پوششی که بتواند جلوی پرندگان را بگیرد بپوشانید. پس از ریشه دار شدن، می توان این پوشش را برداشت.

کاشت پیاز

گام چهارم:

برای شروع یا اگر مساحت زیر کشت شما کوچک است می توانید نشاء های پیاز کاشته شده را بوسیله یک آبپاش آبیاری نمایید. در آبیاری اول آب را مستقیم به روی پیاز بپاشید تا خاک آن نشست خود را انجام دهد و گیاه در خاک محکم گردد.

سعی نمایید آبیاری را به صورت منظم و در بازه های زمانی مشخصی انجام دهید مخصوصا اگر آب و هوای منطقه شما خشک است.

آبیاری گیاه پیاز

گام پنجم:

بوسیله یک کج بیل به صورت منظم علف های هرز در آمده را از باغچه ی خود را از بین ببرید. این علف های هرز در جذب مواد غذایی و آب با گیاه پیاز شما در رقابت هستند. بنابراین حذف آنها لازم و ضروری می باشد. برای حذف این علف ها می توانید از کج بیل های مخصوص پیاز و یا کج بیل های حلقه ای استفاده نمایید که برای کار در فضاهای کوچک مناسب هستند.

حذف علف های هرز با کج بیل

گام ششم:

در اواخر تابستان ، که می خواهید پیازها را برداشت نمایید اجازه دهید خود پیاز ها به خوبی در معرض نور آفتاب قرار گیرند. پس از زرد شدن برگها و خم شدن ساقه ها، می توان پیازها را برداشت نمود. توجه کنید قبل از برداشت پیازها اجازه دهید برگها خشک شوند.

برداشت پیازها

منبع

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب