نحوه کود دهی خاک با استفاده از کود حیوانی

 کودهای حیوانی جزء کودهای فعال هستند به این معنی که وقتی در هوای آزاد قرار می گیرند مقدار زیادی از ازت خود را از دست می دهند. این فرایند به صورت تخمیر صورت می گیرد. ازت موجود در کود حیوانی به شکل آمونیاک می باشد. به همین خاطر برای جلوی گیری از این ضایعه باید روی آنها را با خاک و کاه و کلش بپوشانیم تا از تبخیر آمونیاک در آن جلوگیری کنیم.

 طبق بررسی برخی از محققات ، وقتی کودهای حیوانی در مدت زمان اندکی فقط به اندازه سه روز در معرض هوا قرار می گیرد ۳۰ درصد از ازت خود از دست می دهند.

 زمان کود دهی حیوانی

زمان کود دهی از نوع حیوانی، بسته به شرایطی که خاک و اقلیم زمین دارد می تواند متفاوت باشد. در زمینهایی که خاک سنگین دارند و همین طور در مناطقی که در زمستان، هوا سرد و یخبندان است ، بهترین زمان کود دهی در پاییز و آن هم در ماه های آبان یا آذر است. این کود باید با یک شخم به زمین داده شود. درمناطقی با زمستان ملایم و خاک سبک و شنی ، عملیات کود دهی در اسفند و فروردین انجام می گیرد.

عمق کود دهی

در اراضی که هوا سرد و خاک آن سنگین است عمق کود دهی نباید زیاد باشد. دلیل آن این است که در این خاک های به خاطر تراکم زیاد مواد آن ، اکسیژن قادر نیست که در عمق های زیاد نفوذ کند. پس در نتیجه فعالیت باکتری ها برای تجزیه مواد آلی پایین است. عمق مناسب برای این نوع کود دهی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است.

 بنابه دلایل مشابه، جنس کود نیز باید از نوع کودهای گرم مثل پهن اسب و الاغ و کود گوسفند باشد. البته این کود بهتر است فرآوری یا عمل آورده شده باشد . این فرایند را می توان با تلمبار و توده کردن کودها بر روی یکدیگر انجام داد . به اصطلاح آنها را روی هم خواباند و به حالت نیمه پوسیده به خاک داد.

اگر خاک مزرعه سبک و شنی باشد این خاک طبیعتا گرم است. به همین خاطر استفاده از کود گاوی تازه و مخلوط شده با کاه در عمق ۲۵ تا ۳۰ سانت نتیجه بهتری در بر دارد. چون در این خاک ها تخمیر به سرعت صورت می گیرد و کود زود پوسیده شده و از بین می رود. به همین خاطر اگر به ترتیب بالا عمل شود  و کود در عمق کم قرار گیرد ، دوام کافی نخواهد داشت.

 به منظور صرفه جویی در هزینه های کشاورزی در مقدار و تکرار کود دهی، می توان به شکل زیر اقدام نمود:

در خاک های سنگین باید هر دو سال یکبار، یکمرتبه کود به مقدار زیادی در حدود ۵۰ تا ۶۰ تن در هکتار به صورت خرد و ریز شده ، به خاک داده شود. ولی در مورد خاک های سبک استفاده از ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار هر یک یا دو سال یکبار به حالت درشت مناسب تر است.

ناگفته پیداست که کودهای آلی از نظر تامین مواد هوموسی بسیار ضروری و مفید هستند. طبق یک بررسی که توسط کارشناسان انجام گرفته است از هر ۶ تا ۱۰ تن کود حیوانی در هکتار ، معادل ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در هر سال هوموس به دست می آید. این ماده در ساختمان خاک و همین طور حاصلخیزی و افزایش قابلیت جذب آب آن بسیار موثر است.

کلمات کلیدی: کود حیوانی ، هوموس ، کودهای آلی، خاک سنگین ، خاک سبک، خاک شنی ، کود گاوی ، کود گوسفند، ازت ، آمونیاک.

اگر تمایل دارید اطلاعات کامل تری درباره کود دهی به دست بیاورید پیشنهاد ما به شما مطالعه این کتاب است:

توصیه های کودی در گندم کتاب

2 کامنت
  • مبارکه صفرپور دلجوی
  • August 27, 2020 at 7:16 pm

سلام مطالبتون عالی بود واقعا ممنون ازتون.

  • حسین
  • December 14, 2020 at 10:35 pm

ممنون از راهنمایی های شما

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب